Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får koblet til nettverk på NTNU, men ikke hjemme

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg studerer ved NTNU og har, med laptopen min (som jeg kjøpte i høst), vært en flittig bruker av nettverket der. All tilkobling til NTNU, både trådløst og med tp, har vært helt problemfri, og inntil for litt siden var NTNU også det eneste stedet hvor jeg hadde brukt laptopens nettverksfunksjoner.

Da jeg kom hjem i juleferien og skulle koble til hjemme, begynte imidlertid problemene. Jeg koblet til huben hjemme med kabel (vi har ikke noe trådløst nettverk hjemme), men maskinen sto i et par minutter og "hentet nettverksadresse" før den oppga at jeg hadde "begrenset eller ingen tilkobling". Det viste seg at maskinen hadde absolutt ingen kontakt med nettverket.

Oppe hos en kompis prøvde jeg det samme, men hendelsesforløpet var akkurat det samme som hjemme. Vi prøvde flere kabler for å være på den sikre siden, og kunne utelukke at problemet skyldtes kabelen. Dessuten så vi på tilkoblingsoversikten til huben, og den hadde ikke spor av noen tilkobling fra min maskin. Det så rett og slett ut til at min maskin ikke hadde hatt noen kontakt med resten av nettverket. I "oversiktsarket" fra tray-ikonet så jeg at maskinen hadde sendt en hel del pakker (nærmere 29000), men bare mottatt ytterst få, vanligvis mellom 0 og 10 for hvert tilkoblingsforsøk.

Til sist prøvde jeg hjemme å opprette en ny "nettverkstilkobling for små hjemmenettverk" ved hjelp av guiden i XP. Heller ikke dette lot til å ha noen effekt.

Alle disse alternativene er prøvd både med og uten XP-brannmuren på, og den trådløse radioen er slått av ved alle forsøk på kabeltilkobling.

Dette er altså det jeg har prøvd. Det later til at maskinen min uten noen problemer klarer å koble til nettverket ved NTNU (her har jeg aldri hatt et eneste problem), men at den nekter å koble til noen andre nettverk. Det er også prøvd å koble til andre maskiner direkte ved hjelp av crossoverkabel, men dette har skapt akkurat de samme problemene som nevnt. Disse forsøkene med direkte tilkobling ble gjort tidligere i høst, og maskinen klarte uten problemer å koble til NTNU etterpå, så det vitner om at det ikke er en skade som har oppstått på vei hjem fra Trondheim.

En liten detalj jeg la merke til var i den lille "Detaljer"-oversikten i det nevnte "oversiktsarket", var maskinen konfigurert med subnet-maske 255.255.0.0, mens en maskin som allerede var tilknyttet nettverket hjemme hadde masken 255.255.255.0. Dette virker logisk med hensyn til antallet maskiner ved NTNU mot antallet maskiner på et typisk hjemmenettverk (med det jeg mener kunne om subnet-masker), men jeg vet ikke om dette er et problem eller hvordan det i så fall skal løses. Dessuten kan det være av interesse at NTNU var det første nettverket jeg koblet til med maskinen.

Det som trengs å vite om laptopen er at den har både et 10/100-nettverkskort og trådløs støtte (802.11g såvidt jeg vet - altså 54 Mbps). Kabelen jeg bruker har gigabitstøtte, men det er neppe av noen interesse. Jeg kjører XP med service pack 2. Med unntak av dette problemet har maskinen vært fullstendig stabil og krasjer bare helt unntaksvis.

Jeg tror jeg har oppgitt all informasjonen som er viktig i denne sammenheng, men si gjerne fra dersom jeg har utelatt noe.

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. har du i det hele tatt dhcp på hjemmenettverka? hvis ikke. sett en tilsvarende ip.

2. Få maskinene på samme subnet

3. sett statisk ip og se om det fungerer da.

4. bruk ping evt traceroute(tracert i win) og ipconfig for å se ipinfo. Ikke bare se på de meldingene windows lirer av seg.

Endret av Snask
Lenke til kommentar

1. Sjekk at det tennes et lys på hubben når du plugger i netverkskabelen. Gjør det ikke det er det kabel / netverkskortet i maskina som er problemet. Bruk så den samme kabelen (og samme hub) med en annen maskin - hvis kabelen fungerer her er det netverkskortet i maskina di som er dødt.

2. Gjør dette på både din maskin og en maskin som kommer på nett og sammenlign resultatene:

start->run->"cmd"->OK

skriv ipconfig /all

trykk enter.

Gå i kontrollpanel->netverk på din maskin og sørg for å ha samme instillinger som den maskina som virker. NB: IP-adresser må være LITT forskjellige f.x. en maskin har 192.168.1.2 og den andre har 192.168.1.3.

Hvis du da får at din maskin sier netverkskabel koblet fra har du et kabel/kort problem. (Du må selvsagt lese av for det avsnittet som gjelder for kablet netverkskort, ikke det som gjelder trådløst.)

Kommer du fortsatt ingen vei må du fortelle hvilket nett du har, og poste output fra ipconfig.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe lignende for en stund siden.

Har en laptop med windows xp som jeg vanligvis ikke bruker på internett siden jeg bor på hybel. Likevel er jeg hjemme med jevne mellomrom og kobler meg da opp på internett med laptopen (via tp-kabel).

En dag jeg kom hjem nektet laptopen å koble til. Windows ga beskjed om "begrenset eller ingen tilgang" og jeg gjorde alt jeg kunne for å fikse problemet. Har drevet litt med data før og har litt mer peiling enn gjennomsnittet vil jeg tro, men dette virket helt uløselig. Jeg sendte til og med mail til internettleverandøren for å høre om de visste hva som kunne være feil (nederlag :) ), men de kunne ikke si hva som var galt.

Jeg kom til å tenke på at jeg hadde installert SP2 sist jeg var hjemme, men umiddelbart etter hadde internettilgangen fungert fint.

Uansett, løsningen på det hele ble å formatere hele stasen og legge inn windows xp på nytt. Såvidt jeg husker prøvde jeg å avinstallere sp2 før jeg formaterte, uten at det hjalp. Da jeg hadde formatert tok jeg også sjansen og la inn SP2 mens jeg var igang, uten at det ble noen problemer. Siden har alt fungert bra.

Hvis du også nylig har lagt inn sp2 så er nok det årsaken på problemet, men løsningen (uten å formatere) er jeg nokså blank på.

Lenke til kommentar

Aller først, sjekk at maskina di har startet DHCP klienten sin (Start > Kjør > skriv inn "services.msc", og så ser du om DHCP Client er startet)

Hvis den er det så er det eneste du trenger å gjøre er å deaktivere og aktivere nettverkskortet ditt sånn at maskina spør hub/router om en ny IP adresse, subnet mask, dns servere osv.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...