Gå til innhold

Mandrake eller RedHat??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å installere Linux på PC'en.

Jeg har en DVD her med Linux Mandrake 8.2 og Linux RedHat 7.2. Hva skal man velge? Hva er mest brukt?

Jeg har 3 partisjoneringer av harddisken. C for Win2000Pro, D for Win98, og E originalt for Dos, (derfor FAT og ikke FAT32 filsystem og bare 799mb plass (Dos støtter maks 799mb.))

Jeg kan velge mellom win2000 og win98 ved startup.

Jeg vil plassere Linux i E, (holder det med 799mb), og støtter Linux FAT(ikke FAT32)?

Hvordan installerer jeg slik at Linux også kommer i startup "valg menyen"? Jeg vil fortsatt ha Win2000 som default. Og er det lurere å starte Linux via diskett istedenfor å velge op. i startup(går det kjappere, og hva er "hoved forskjellen"?)?

Takk i forveien!

Joachim

Obs, husker ikke hvordan jeg installerte 98 slik at jeg kunne velge i startup. Husker bare at jeg satt en stund... :grin: (hadde ingen instrukser, etc.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Jeg har planer om å installere Linux på PC'en.

Jeg har en DVD her med Linux Mandrake 8.2 og Linux RedHat 7.2. Hva skal man velge? Hva er mest brukt?

Redhat er nok mest brukt, men det er vel det samme hvilken av dem du bruker. Begge er meget brukervennelige.

Quote:

Jeg kan velge mellom win2000 og win98 ved startup.

Jeg vil plassere Linux i E, (holder det med 799mb), og støtter Linux FAT(ikke FAT32)?

Tror du har misforstått. Linux bruker ikke FAT partisjoner. Du må nok fjerne denne partisjonen hvis du skal ha linux på maskina di. Da det gjelder plassen så burde nok det gå bra hvis du er forsiktig med hvilke pakker du velger å installere.

Quote:

Hvordan installerer jeg slik at Linux også kommer i startup "valg menyen"? Jeg vil fortsatt ha Win2000 som default. Og er det lurere å starte Linux via diskett istedenfor å velge op. i startup(går det kjappere, og hva er "hoved forskjellen"?)?

Den der burde ikke være noe vanskelig hvis du ikke har NTFS partisjoner. Linux har med noe som heter LILO som gjør at du kan velge om du vil kjøre windows eller linux.

Lenke til kommentar

Quote:

Linux bruker ikke FAT partisjoner. Du må nok fjerne denne partisjonen hvis du skal ha linux på maskina di

Betyr det at jeg skal installere den i en mappe? :forvirra:

Og: Så det er ikke stor forskjell mellom Red Hat sin 7.2 og Mandrake sin 8.2?

Joachim

[ Denne Melding var redigert av: The_Lobster på 2002-06-06 19:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Betyr det at jeg skal installere den i en mappe? :forvirra:

Nei. Linux skal ikke i en "mappe". Linux har et eget partisjons system. Du må opprette en ext2 eller ext3 partisjon under installasjonen av linux.

Quote:

Og: Så det er ikke stor forskjell mellom Red Hat sin 7.2 og Mandrake sin 8.2?

Joda, er nok forskjeller, men for en nybegynner betyr nok disse såpass lite så lenge det er brukervennelig. Selv har jeg brukt Redhat mye og er svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-06 19:35, The_Lobster skrev:

Og er det lurere å starte Linux via diskett istedenfor å velge op. i startup(går det kjappere, og hva er "hoved forskjellen"?)?

Det går ihvertfall mye treigere å boote med diskett, floppy er jo ikke akkurat state-of-the-art lenger

Men når det gjelder redhat eller mandrake, så er altså begge veldig brukervennlige, men av de to versjonene du nevnte er mandrake 8.2 endel nyere enn redhat 7.2. Redhat har nemlig kommet med versjon 7.3 som jeg heller ville installert, men jeg antar du vil bruke dvd'en din.

Lenke til kommentar

Antar jeg vil bruke DVD'en min? lol!

Gjør hva som helst jeg, bare jeg får en grei versjon av Linux. Så om jeg burde skaffe meg 7.3, så er ikke det noe stort prob. :grin:

Så hva gjør jeg med E? Stapper jeg den inn i C igjen og lar linux partisere en ny E fra C?

Joachim

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-06 22:04, The_Lobster skrev:

Antar jeg vil bruke DVD'en min? lol!

Mulig jeg uttrykte meg litt dårlig, jeg mener ikke om du vil ha tilgang til dvd-spilleren i Linux, det er ikke noe problem.

Jeg tenkte kanskje at du ville bruke en av distroene du hadde på DVD. Kunne jo f.eks hende du hadde et gammelt 14.4 modem, og da er det ikke så gøy å laste ned en iso :smile:

Quote:

Så hva gjør jeg med E? Stapper jeg den inn i C igjen og lar linux partisere en ny E fra C?

Som nevnt over, Linux bruker ikke bokstaver (C, D, E osv.). Dette er kun en Windows-greie.

Det du må gjøre er å sørge for at det er nok ledig plass på disken, dvs. upartisjonert plass. Da kan man lage linux-partisjoner på denne plassen. Linux bruker helt andre filsystemer enn Windows, ikke FAT/NTFS men heller ext2/ext3/ReiserFS ++. Av disse er ext2 det eldste og fortsatt det vanligste, og støttes av alle linux-distribusjoner. Linux har riktignok støtte for windows-filsystemer også, slik at du kan dele filer mellom Linux og Windows, men det er normalt å installere det på EGNE linux-partisjoner.

Hvor mye plass du trenger til linux kommer helt an på bruken, men det er fullt mulig å få det under 1 Gb, men da må man være selektiv i installeringen, du kan altså ikke regne med noe full install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...