Gå til innhold

Antistatisk Armlenke og Matte...hvordan ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er armlenka kobblet til matta og det er en ledning med kleme på fra matta, da kan du jorde den til et jordings punkt i huset ditt.

Det ville jeg faktisk vært MEGET forsiktig med!

Om du setter spenning på PSU, og en av fasene ligger til "jord", og du samtidig tar i dette, så kan du få deg en "karamell" du sent vil glemme"!

Som Hårek sier; Den skal kobles til kabinettet, det er jording godt nok for å utlade statisk elektrisitet.

For det er nettopp det det er snakk om her: Har du en elektrisk lading i kroppen, noe som ofte kan være tilfelle med tørr inneluft vinterstid, så vil du i verste fall utlade deg sjøl når du tar i f.eks hovekort eller andre komponenter under montering.

Om du ikke utlades ved dette, så vil i alle fall hovedkort / komponent lades ut mot kabinettet i det øyeblikk komponenten kommer i kontakt med kabinettet.

Og nettopp dette er sakens kjerne.

Spenningen som gjerne oppstår ved statisk elektrisitet er ofte på flere tusen volt, noe som svært fort kan få konsekvenser for følsomme komponenter.

Lenke til kommentar

Om du setter spenning på PSU, og en av fasene ligger til "jord", og du samtidig tar i dette, så kan du få deg en "karamell" du sent vil glemme"!

Njaa... nå har du jo som regel jordfeilbryter, denne vil jo koble ut så fort jordfeilen oppstår. I tillegg har vel de fleste ikke spenning på PSU'en samtidig som de kobler? :ermm:

Lenke til kommentar

Det ville jeg ALDRI ta for gitt. Her i huset finnes i alle fall ingen jordfeilbryter, i likhet med hva som er tilfelle for ti-tusenvis av andre boliger.

Neida, vanligvis har man ikke spenning på PSU når man kobler. Men når man i iveren etter ferdigmontasje slår på strømmen, og fortsatt sitter med en jordet armlenke rundt håndleddet?

Da kan det faktisk skje stygge ting......

Óg; Jeg roper heller ulv en gang for mye i denne sammenheng, enn å holde kjeft om ting jeg vet kan være farlige.

Noe forslaget til Ostern definitivt er, derfor advarselen.

Lenke til kommentar
Det ville jeg ALDRI ta for gitt. Her i huset finnes i alle fall ingen jordfeilbryter, i likhet med hva som er tilfelle for ti-tusenvis av andre boliger.

De færreste boliger i Norge har j.f.brytere.

De som har det har som oftetst bare på baderomskursen, men de med spiller nye hus har j.f.bryter på alle kursene og bare dem.

På 90 tallet ble det montert mye j.f.varslere noe som hjelper svært lite dersom du sitter fast pga. strømgjennomgang.

Lenke til kommentar
Er armlenka kobblet til matta og det er en ledning med kleme på fra matta, da kan du jorde den til et jordings punkt i huset ditt.

Som Hårek sier; Den skal kobles til kabinettet, det er jording godt nok for å utlade statisk elektrisitet.

For det er nettopp det det er snakk om her: Har du en elektrisk lading i kroppen, noe som ofte kan være tilfelle med tørr inneluft vinterstid, så vil du i verste fall utlade deg sjøl når du tar i f.eks hovekort eller andre komponenter under montering.

Om du ikke utlades ved dette, så vil i alle fall hovedkort / komponent lades ut mot kabinettet i det øyeblikk komponenten kommer i kontakt med kabinettet.

Og nettopp dette er sakens kjerne.

Spenningen som gjerne oppstår ved statisk elektrisitet er ofte på flere tusen volt, noe som svært fort kan få konsekvenser for følsomme komponenter.

Dette er meget rart. Jeg jobber på et teknisk verksted for rep og service på elektriske artikler eks. tv video og pc. Alle arbeidsbenker er dekket med antistatiskematter med armlenker. dette er montert av levrandør og er jordet.

Tar da levrandør av slike produkter feil.

Lenke til kommentar

Nei, de tar nok ikke feil.

Derimot vil jeg anta at objektene det skrues på også til enhver tid er i kontakt med matta?

Dermed oppstår det heller ingen situasjon lik den jeg hentyder til, ved at eventuell spenning vil kunne gå fra chassi til kropp, og deretter til jord.

Og i litt mer generelle vendinger: Om man i en eller annen sammenheng har tak i vannkrana på kjøkkenet, og samtidig tar i f.eks en u-jordet PC med 230v spenning påsatt, da vil man garantert får seg en forskrekkelse i livet!

Det er det scenarioet jeg prøver å poengtere. Paralellen til en jordet armlenke bør jo være relativt klar?

Lenke til kommentar
De færreste boliger i Norge har j.f.brytere.

De som har det har som oftetst bare på baderomskursen, men de med spiller nye hus har j.f.bryter på alle kursene og bare dem.

På 90 tallet ble det montert mye j.f.varslere noe som hjelper svært lite dersom du sitter fast pga. strømgjennomgang.

Så vidt jeg vet har jordfeilbryter vært påbudt i mange år? :roll:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har jordfeilbryter vært påbudt i mange år?

Jordfeilbryter har vært påbudt på utvendige kurser og baderomskurser siden 1991.(FEB91)

J.F.Bryter på alle nye kurser har vært påbudt siden 1998.(NEK400)

Fram til 1998 var det påbudt me j.f.varsler på hele installasjonen mens det måtte bare være j.f.bryter på bad og utendørskurser.

Det er dåg unntak for bruk av j.f.bryter men generelt er det påbudt.

Lenke til kommentar
Skikkelige armlenker har en innebygd resistans på mange megaohm (millioner ohm). Om det da mot formodning skulle være 220V på jordinga så vil du neppe merke noe som helst. Tror det er det samme med mattene.

Hva skulle da være vitsen med armlenke dersom den hadde en motstand på flere Mohm.

Da vil ikke kroppen utlade seg og hele hensikten er borte.

Hørtes merkelig ut, men forklar gjerne teorien bak dette samt forklar hvorfor det virker med så stor motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...