Gå til innhold

mod_rewrite og skråstreker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En annen ting som er litt merkelig er at jeg ikke kan se .htaccess-filen med ftp-klienten min (bruker WS_FTP Pro) selv om jeg er _helt_ sikker på at den ble lastet opp..
stw har tydeligvis skrudd av visningen av skjulte filer, filer med . foran blir ofte gjort usynlige på linux, derfor ser du den ikke.

Feil. STW kan ikke slå av visningen av skjulte filer, det er noe FTP-klienten eventuelt gjør. Det finnes egne innstillinger for dette i de aller fleste FTP-klienter, og om det ikke gjør det så kan du kjøre råkommandoen "LIST -al" for å vise alle filer, inkludert filer som automatisk blir skjult (slik som .htaccess).

Tha_Zaynt:

Anbefaler at du bruker denne enkle rewrite-regelen. Den tillater ikke . og / i rewritebanene (det er lurt å ha det slik, hvis du ikke ønsker det, erstatt [^./] med .):

RewriteRule ^([^./]+)/?$ index.php?page=$1

Loomy:

Får du 500 Internal Server Error eller en 404 Not Found når du prøver å gå inn på noen sider? Jeg ville gjort om scriptet til dette (jeg vet ikke om dette fungerer hos deg though):

RewriteEngine on
Options +FollowSymlinks

RewriteRule ^main/?$ index.php?page=main [NC]
RewriteRule ^tutorials/?([^./]*)?/?$ index.php?page=tutorials&view=$1 [NC]
RewriteRule ^php/?([^./]*)?/?$ index.php?page=php&script=$1 [NC]
RewriteRule ^htmlcss/?([^./]*)?/?$ index.php?page=htmlcss&article=$1 [NC]

<Files ~ "\.htaccess$">
Order allow,deny
Deny from all
Satisfy all
</Files>

Slang dette sammen fort og gæli, skal sjekke om det fungerer øyeblikkelig. :thumbup:

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

500 all the way her ;)

Har noe annet vissvass i filen (som var der fra før av), men det skal ikke ha noe å si for mod_rewrite ,tror jeg.

EDIT: Der ja!! Det funker ^_^

EDIT2: Oyes, dette var jo overlegent. Test selv om du vil (via den noe deformerte test-menyen :p). Takker! :w00t:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
stw har tydeligvis skrudd av visningen av skjulte filer, filer med . foran blir ofte gjort usynlige på linux, derfor ser du den ikke.

Feil. STW kan ikke slå av visningen av skjulte filer, det er noe FTP-klienten eventuelt gjør. Det finnes egne innstillinger for dette i de aller fleste FTP-klienter, og om det ikke gjør det så kan du kjøre råkommandoen "LIST -al" for å vise alle filer, inkludert filer som automatisk blir skjult (slik som .htaccess).

Kan hende du er inne på noe der, mener ftp-klienten min viser forskjellig på forskjellige servere. Mulig du har rett, tenkte kanskje litt fort akkurat nå som jeg har byttet fra flashfxp 2 til flashfxp 3.

Endret av LoS
Lenke til kommentar
Oyes, dette var jo overlegent. Test selv om du vil (via den noe deformerte test-menyen :p). Takker! :w00t:

Bare hyggelig.

Lurer på én ting til.. Har du prøvd å gå rett inn på epleweb.com ennå? Jeg havner i en uendelig request-loop, ser ut som om noe er feil i et av scriptene dine.

Edit: Sant å si så fungerer ingenting der. ;)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...