Gå til innhold

Tenkt å kjøpe hjemmestudio. Hvor og åssen?

dmx

Anbefalte innlegg

hei sann der!

jeg har tenkt å kjøpe meg hjemme studio.

:yes:

vel, den kommer til å brukes til HIP-HOP.

noen som kan annbefale noen?

går det ann å kjøpe det på nettet eller no!?

og vil ha rimelig studio til rimelig penger.

:p

takk! :thumbup:

Endret av dmx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en JVC 5040 til 2000,- sammen med et billig høytaler sett i fra komplett ?? feks Eltax Millenium serie ? da får du surround til ca 4500,-

Hvordan det låter aner jeg ikke..

Hjemmestudio, hjemmekino... Ikke så langt i fra da....

Endret av fjaeran
Lenke til kommentar

Nå var det da vitterlig hjemmestudio - ikke surroundanlegg - dmx var ute etter?

Omtrentlig hvor mye penger kan du bruke dmx? Hva har du fra før av? Hvilke behov vil du ha (antall innganger, lydkvalitet etc)? Hvilke programmer har du planer om å bruke, skal du bruke mye softsynths? Vanskelig å gi noen konkrete tips uten å vite hva du egentlig trenger.

Lenke til kommentar
Nå var det da vitterlig hjemmestudio - ikke surroundanlegg - dmx var ute etter?

Omtrentlig hvor mye penger kan du bruke dmx? Hva har du fra før av? Hvilke behov vil du ha (antall innganger, lydkvalitet etc)? Hvilke programmer har du planer om å bruke, skal du bruke mye softsynths? Vanskelig å gi noen konkrete tips uten å vite hva du egentlig trenger.

vel opp til 10.000 kanskje?

men jeg har tenkt å bruke synths, tromme osv.

for å lage min egen musik for å si det sånn.

men jeg trenger noe mann kobler alt til pc.

og redigere det på pc`n.

forslag?

link? :)

Lenke til kommentar

Procom (www.procom.no), Ibsenstudio (www.ibsenstudio.no) og Norsk Musikkdistribusjon (www.mamut.com/nmd) har mye festlig, om du vil bestille fra utlandet kan du prøve f.eks. www.music123.com

I utgangspunktet vil du ha behov for følgende:

-Kilde og opptaksmetode

-Lydkort

-Programvare (sequencer)

Å finne riktig lydkort er en god start, for å gjøre det må du finne ut av hvor mange kilder du skal ta opp fra samtidig, og av hvilken art disse er - med andre ord, om de er analog lyd, MIDI osv.

Jeg har ikke filla peiling på hiphopproduksjon (eller musikken for den saks skyld), men jeg antar at du kommer til å ha bruk for en mikrofon (vokal), et MIDI-keyboard og et lydkort med MIDI-inngang, og så vil du muligens bruke en eller annen trigger i software til trommer. Andre instrumenter blir vel etter hva jeg har lest og forstått hovedsakelig enten laget før vokal eller lagt til etterpå, altså eksisterer det ikke noe behov for mange innganger.

Av programvare finnes det mye forskjellig, å skape enighet rundt hvilken som er best gir jeg opp først som sist, jeg bare nevner noen navn, så kan du selv kikke litt rundt. Cubase (SX og SL) laget av Steinberg er veldig populær, Sonar og CoolEdit (forholdsvis rimelig). Det finnes mange flere, men her er det kanskje lurt å innse at en har et begrenset behov, det er ikke noe vits i å kaste bort masse penger på det dyreste, der du kun kommer til å bruke en brøkdel av funksjonene.

Håper dette kan guide deg litt nærmere å finne ut noe, om du leser dette og kikker litt på internettsidene jeg ga deg, bør du i alle fall skjønne nok til at du kan stille noen spørsmål til, og får en viss peiling på hva det går ut på!

Lenke til kommentar

Hei!

Har lite greie på hip-hop produksjon, og hip-hop generelt, derimot mener jeg selv at jeg har litt greie på musikkproduksjon på PC generelt - og forsøker meg med et forslag her.

--------------------

For det første trenger du en oppegående PC. Mye CPU og RAM er å foretrekke, da slikt arbeid kan bli noe krevende, selvfølgelig alt etter hvor mye du skal kjøre på PCen av softsynther og effekter.

Når det gjelder lydkort er det mye å velge i. Hvis jeg var deg, tror jeg at jeg ville valgt et M-Audio Audiophile 2496. Dette er et kort som mange bruker og skal være meget bra, uten at jeg selv har testet det mye. Om du skal ha et slikt kort bør du vært obs på driverproblematikk. Etter det jeg har hørt er driver 5.10.00.0027 den mest stabile.

Videre bør du ha en liten mikser. Ikke noe must, men til nevnte lydkort ville jeg absolutt hatt en mikser. Har selv en Behringer Eurorack UB 1202 og den fungerer helt fint til hobbybruk. Du kan eventuelt velge UB 1002, som har litt mindre kanaler og er litt billigere. Derimot synes jeg at prisforskjellen er så liten at en UB 1202 er verd pengene. Da har du jo litt å gå på også...

Og så trenger du noen lydkilder. En mikrofon eller to er nok nødvendig. Så at "e321" over meg her foreslo Shure PG58 - en kopi av den meget gode SM58. Regner med PG58 er grei nok til "hobbybruk selv jeg personlig aldri hadde valg noe annet en SM85 til sangmic om det skal være "billig". En stormembransmic hadde selvfølgelig ikke vært å forakte, men det blir vel noe dyrt - og antakelig unødvendig bra i første omgang.

Synther og trommer blir det neste. Her har du to valg. Kjøpe dyre hardware-synther, eller bruke softsynther (software-synther). Jeg ville valgt det siste. Spesielt om du er ny i "gamet". Ikke vits å bruke penger på hardware-synther før man er mer viderekommen/avansert bruker, vil jeg si. Om hele studioet skal komme på under 10000 har du vel ikke noe valg uansett, så jeg vil anbefale at du går for software - VST-synther og sånt.

Vet ikke hvilke softsynther som anbefales for hip-hop, da jeg ikke driver med denne typen musikk - men sånn generelt har Native Instruments mye bra.

Trommer fås som softsynther, eller samples. Tror kanskje at samples/loops er det beste for hip-hop (ikke skyt meg nå..). For eksempel kan du da anskaffe ProSamples Vol 26 Nu RnB Hip Hop - eller en annen samling beats. (Tok bare en tilfeldig disc, som jeg ikke har testet selv).

For å styre softsynther anbefaler jeg at du anskaffer et MIDI-keyboard. Om du ikke kan spille keyboard fra før av, er det ikke så veldig vanskelig å lære. (Du finner bare toner og setter opp i f.eks. PianoRoll. Ingen nødvendighet å kunne spille "live"). Et MIDI-keyboard kommer meget godt med i musikkproduksjons-sammenheng og er en befrielse i forhold til å spille med musa f.eks. Du kan velge et billig TerraTec (krever MIDI-port - som lydkortet jeg nevnte har) eller et mer avansert, f.eks Evolution med 25 eller 49 tangenter (USB og MIDI tilkobling). Med et Evolution-brett (og andre i samme klasse) kan du med knottene styre knotter som er på softsynthene. Meget praktisk.

Og da er vi vel nesten i havn. Det som mangler da, er programmet som skal kunne få alt det her til å henge sammen. Bare for å ha nevnt det; Reason fra Propellerheads er et flott program for nybegynnere, men til hip-hop tror jeg ikke det er så bra. Det kan nemlig ikke ta opp lyd direkte, og når hip-hop i stor grad handler om vokal så måtte du i så tilfelle bruke et annet program for å legge på vokalen til slutt. Det funker vel, men om det var jeg som skulle begynne med dette ville jeg absolutt ønske å kunne jobbe med lydopptak i samme program som musikken (synthene og trommene).

Det antakelig beste og meste proffe programmet til dette formålet er nok Cubase SX - men det programmet er desverre noe dyrt. Tror kanskje at Cubase SL (en enklere versjon av SX) kan duge til ditt formål, men jeg har ikke testet programmet - så jeg skal ikke si noe om det for sikkert.

Ellers har du Cakewalk Sonar - som jeg heller ikke har testet mye. (Jeg liker Cubase SX i tillegg til Reason 2.5 absolutt best).

Til slutt kommer eventuelle studiomonitorer f.eks. Samson. Er ikke så veldig inne på studiomonitorer, og det finnes mer ok i den prisklassen, men om du har et greit stereoanlegg fra før, kan du jo begynne med å bruke det.

Et sett med hodetelefoner er nok en nødvendighet. Når du har laget musikken kan du høre den på øret mens du synger.

Ellers må du ha litt ymse kabler, stativer (og lignende) og en god porsjon kreativitet.

--------------------

Dette var da mitt forslag og mine tanker rundt denne problemstillingen.

Håper noe kan være til hjelp.

Mvh

Vegard Johansen

Edit: Rettet noen skrivefeiler..

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar

Behringers billigmiksere har en grusom lydkvalitet, den ville jeg definivt styrt unna. Et mulig alternativ er Mackie - om en absolutt skal ha mikser, jeg ser ikke at det er så nødvendig at det gjør noe. Hvorfor USB-lydkort? PCI-kort pleier da stort sett å være billigere? Lydkortet er bra, ikke noe å si på det. Jeg ville erstattet mikrofonene med SM-57/8 i stedet, og gjerne lagt til en Studio Projects B1/C1 kondensatormic (dette krever phantom power). Har ikke hørt monitorene, så de skal jeg ikke uttale meg om, Alesis one vet jeg imidlertid at er bra, de koster for tiden rundt 4000 i aktiv utgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...