Gå til innhold

Passiv kjøling på Asus A8N-SLI...

Tjohei

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg slengte på den Zalman chipset kjøleren med engang jeg fikk mitt A8N-SLI. Gikk akkurat sammen med mitt Sapphire X800 XL (har en zalman "blomst"-kjøler som jeg måtte bøye litt i ene kanten). Virket veldig bra, temperaturene lå under 40 grader. Men nå i helgen dauet hovedkortet. Av ukjent grunn. Fikk ikke startet maskinen igjen. Helt svart - utenom vifter som gikk som de skulle. Byttet ut og prøvde det meste. Det varte en uke altså. Så nå er jeg _veldig_ usikker på om det kan ha vært chipset-kjøleren.

Mitt setup:

AMD 64 3500+ 2,2GHz

Sapphire X800 XL

2 GB Corsair XMS paired

1 harddisk

1 dvdrom.

NorthQ 400W PSU

Skulle vel holde med en 400W PSU, vel ?

Lenke til kommentar

400 Watt skulle jo være mer enn nok, om det er av god kvalitet, og har nok strøm på de forskjellige spenningene. Kjenner ikke så mye til North Q, men har da intrykk av at de skal være brukbare.

Det kan jo nesten være hva som helst som er galt, psu, minne, skjermkort, bios og selve chipset er jo ikke så greit og finne feil på på egen hånd. Det enkleste er vel om du har anledning til og prøve delene i annen pc/andre deler i din...

Har du hatt bra luftflyt i kabinettet da?

Jeg vet enkelte er lei av og høre om det, men siden det tydeligvis ikke helt "går inn" hos alle gjentar jeg det. Probe viser ikke temperaturen der vepsen/Zalman sitter, så med mindre du har målt med termometer vet du ikke hvor varmt chipset har vært. Når Probe MB viser 41 grader kan Northbridge godt være 89!

Den eneste reelle målingen jeg har sett med Zalman er fra Hakrist, på side 112 i Den store A8N-sli tråden. Han hadde ca 60 grader.

Synd ikke fler vil ta seg bryet med og finne ut faktisk temperatur. Min konkulusjon er i alle fall at om man bruker passiv, MÅ man sørge for bra luftsirkulasjon i kabinettet.

Skal på ingen måte påstå at det er chipset som har røket hos deg, for de fleste har det fungert utmerket, men det begynner jo fatisk og dukke opp en del folk med svidde kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...