Timetraveler Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) God Jul! Jeg kjøpte et flunkende nytt POV FX5700LE 256MB skjermkort til min stefar i julgave i håp om at han skulle få spilt Mafia på sin "gamle" pc. Pc: Pentium3 450 Giga-Byte HK GA-6BXE i440BX chipset 256MB sdram 8GB Quantum Fireball HD 40GB WD HD SB PCI 64 lydkort gammelt skjermkort: Creative 3D Blaster Banshee 16MB Windows 98 Norsk Problemet er at jeg får en konflikt med det nye skjermkortet under egenskaper for system.(device manager) Det er en gul trekant med et utropstegn på skjermkortet og det sier at det ikke finnner ledige Inn - ut dataområder for å kjøre skjermkortet som det skal. Sier også at jeg må deaktivere andre enheter for å frigi Inn-ut dataområder, slik at skjermkortet skal fungere. Og under egenskaper for skjermkortet(i device manager), så er det en mappe som heter "resusser" og der er det 3 minneområder som har fått et rødt merke på seg. Og det sier at det er konflikt med disse minneområdene da disse er i bruk av "ACPI Hovedkort utvidelse av BIOS" Jeg har prøvd: - Å reinstallerer skjermkortet 5-6 ganger uten endringer(i håp om at den endret IRQ automatisk, hvis det var der feilen lå) - Prøvd å forandre IRQ, men det går ikke(eller så er det bare jeg som ikke får det til) - Vært inne i BIOS å sett etter div instillinger som kanskje kan ha vært feilen. Har satt "Assign IRQ" til enabled. og "VGA boot from" AGP - Har ikke funnet noen instillinger som gjør at jeg kan sette agp 1x eller 2x Og lurer kanskje på om det er dette som forårsaker feilen? - Deaktivert alle serieporterporter og fjærnet lydkort uten forbedring. - Lest igjennom HK manualen 10 ganger og blitt bare litt klokere - Sjekket på internett etter lignende problemer, men ikke funnet noen som er relatert til det. - Etter en del info jeg fant om AGP, sp har jeg funnet ut at det sitter en 3.3V agp port på dette HK og at det nye skjermkortet støtter det og 1.5v - Leste i manualen til skjermkortet at HK må ha støtte for AGP2.0 og lurer på om dette har det? (Giga-Byte HK GA-6BXE i440BX chipset)Jeg finner ingen steder som sier annet enn at det støtter 1x/2x agp. Sitter her og lurer på om det kanskje finnes noen eksperter der ute som kan gi meg en hjelpende hånd!? Takker for alle svar Timetraveler Endret 27. desember 2004 av Timetraveler Lenke til kommentar
Timetraveler Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Ingen som har noe tips i denne forbindelse? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Ingen som har noe tips i denne forbindelse? Hei, Høres ut som en adressekonflikt. Hvis der sitter PCI-kort i maskinen - prøv da og ta de ut (lydkort, nettkort osv) og bare innstallere grafikkortet. På denne måte vil grafikkortet få tildelt nye I/O-adresser, som det forhåbentligvis beholder når du innstaller de andre kort igen. Man bør aldrig ha noget PCI-kort i slotten rett på siden av AGP-slotten - da de ofte deler IRQ. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Timetraveler Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Heisann! Jeg fjærnet lydkortet som var det eneste kortet installert i pci slot Og reinstallerte skjermkortet på nytt etter at alle pci slots var fri og serieporter deaktivert. Nå skal det sies at å deaktivere serieporteene ikke frigav ressurser, men jeg tror ikke det er der problemet ligger, Og ja jeg tror også det er en adresse/minneområde/inn-ut dataområde konflikt.......hehehe Men hva gjør man for å rette opp i det... Jeg prøvde å tildele IRQ manuelt, men det var plent umulig via device manager... Men takk for godt tips Bring it on! Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Hei, Du kan prøve å disable alt hva der har med auto-assign av IRQ i BIOS - og dermed la Win98 håndtere resourcerne alene. Også prøve å disable al powersave (ACPI) tingene i BIOS og derefter se om du kan endre IRQ og adresser manuelt i Win98. Desverre er det ikke lett å få Win98 til å skifte mening - såen uten videre. En annen ting du kan prøve er å fjerne alle enheterne i Device Manager (enhetshåndtering!) uten om 'System Devices'. Og derefter reboote (stadig med alt vedr. IRQs i BIOS disabled) . Da vil Win98 innstallere drivere igen og dele ut resourcer til enheterne. Her må du ha Win98-CD'en klar. Formatering er en sidste utvei Mvh Kimmer Endret 27. desember 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
Timetraveler Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Utmerket! Skal prøve det, så snart jeg har anledning! Takker & bukker btw: Hvis jeg slenger inn 512MB ekstra sdram inn i denne pc'n tror du/dere at den takler winXP? Noen med erfaring? Endret 27. desember 2004 av Timetraveler Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Takker & bukker btw: Hvis jeg slenger inn 512MB ekstra sdram inn i denne pc'n tror du/dere at den takler winXP? Noen med erfaring? Hei, Håber du slipper å formatere. Den vil takle WinXP fint med >= 512MB RAM. WinXP bruker ca. 100-200MB selv - så det skal gå bra - men det blir ikke noen 'racer' da. Har selv noen 'gamle' P3 der kører med WinXP/2K (se profil). Kunne være lurt å oppgradere CPU'en også. Ofte der er billige P3 Slot1 processorer (2-300kr) til salgs på bruktmarkedet.no og på QXL (største P3 Slot1 processor var/er 933Mhz). HUSK! Alle ram-brikkerne må være enten double-sided eller single-sided (dvs chips på begge sider eller bare den ene side). De gamle hovedkort var/er lidt kresen hva det angår. Du kan også prøve å se, om der er en nyere BIOS til Hovedkortet tilgengelig på Giga-Byte sine sider - og oppdatere chipset-driverene med en nyere 'Intel-Inf'. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå