Gå til innhold

Usikker pa hva jeg kan forlange av butikken?


Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelt sagt er reglene sånn:

 

3. gangen du leverer inn med samme feil kan du få pengene igjen. (dvs 2 ganger rep/bytta og du oppdager feil).

 

eller

 

4. gangen du leverer inn med forskjellige feil kan du få pengene igjen. (dvs du har hatt den inne 3 ganger, og får en ny feil).

Lenke til kommentar
nei, hvis du ser nøye på bildet så virker det som er det noe galt med skjerm bildet.

se helt øverst i bildet. La det til her, fordi jeg lurer på hva det er :p

Mener du komprimerings-arfifactsene? Er ikke det bare et resultat av JPEG-komprimeringen i digitalkameraet ditt? Jeg mener, ser du de samme komprimerins-blokkene/artifactsene med det blotte øye når du ser på skjermen direkte?

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Noe nytt jeg merket i dag var det dere ser på bildet her

 

Skjerm

Hva da? at grønn mangler? litt forvirra nå.

 

Karmacom

Ser du ikke pixel forandringa?? Virker som at maskin din er virkelig ute på et hardkjør, :dontgetit: .

 

Føler med deg på alle mulige måter, unner ingen et slikt strev med å kunne få et problem løst.

Synes det er en råtten holdning fra butikken og Acer å ikke være behjelpelig med et sånt problem. Koster det virkelig dem så mye å kunne tatt å bøyd seg litt i støvet, innrømmet feil og gjort opp for seg med å tatt tilbake maskinen for så å gi tilbake en ny??

Feilvarer kommer ut i butikker hver dag, og dette har vi forbrukere rett til å få byttet. Feks. (dette er faktisk sant) hvis man kjøper en pakke tobakk på en butikk, røyker over halve pakken og nederst fiinner en "streng" (plantekjerne) som er lengere enn et sigarettpapir, så er det bare å pakke den inn i en fyrstikkeske og sende det inn til tidemanns tobakk for så å motta en ny tobakkspakke fra dem.

Dette er fordi at "kunden har alltid rett", dette er et motto som Tidemanns tobakk holder ved. Men sørgelig nok har vi her erfart at i nyere tid har dette mottoet forsvunnet.

 

En ting er i hvertfall sikkert, Acer maskin skal jeg ALDRI ha. Hvis jeg er ute etter maskin skal jeg med sikkerhet vite at servicen er til stede. Dette er tydlig motbevist her i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
nei, hvis du ser nøye på bildet så virker det som er det noe galt med skjerm bildet.

se helt øverst i bildet. La det til her, fordi jeg lurer på hva det er  :p

Mener du komprimerings-arfifactsene? Er ikke det bare et resultat av JPEG-komprimeringen i digitalkameraet ditt? Jeg mener, ser du de samme komprimerins-blokkene/artifactsene med det blotte øye når du ser på skjermen direkte?

 

Karmacom

tro meg, de er ytterst synlig på skjermen. Det er derfor jeg tok bilde av dem. Dog er de spesielt synlig i internet explorer, men de er bare synlig i enkelte situasjoner.

 

dersom jeg har fullstendig blå bakgrunn så er de ikke så synlig, men testet Xp bakgrunnen nå og de ble veldig synlig

 

Bilde

 

enda bedre bilde

 

Bilde 2

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Mail sendt til Acer og bestbuy

 

God kveld,

Har vært forandringer på maskinen i det siste. Så tenkte jeg fikk sende mail angående dette.

 

Skjermen ser nå slik ut:

 

http://pictures.my-world.biz/displayimage.php?pos=-1481

 

http://pictures.my-world.biz/displayimage.php?album=11&pos=4

 

http://pictures.my-world.biz/displayimage.php?album=11&pos=3

 

Har tatt det opp på hardware forumet. Ligger link til tråden under

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=350123&st=60

 

Det med skjermen blir omtalt som artifacts. Jeg vet ikke så mye om det, men undres om man burde få gjort noe med dette?

 

 

Jeg øsnker strengt tatt ikke flere turer til asker, men jeg vil ha en fungerende maskin. Foreløpig er jeg rådet til kreve kjøpet hevet. Det jeg ville satt mest pris på er enten det alternativet, eller å få velge en annen maskin. Jeg har brukt såpass mye tid på dette at jeg syns grensen er nådd snart.

 

 

 

Håper på positivt svar til dette ønsket.

 

Ha en fortsatt god dag

 

 

Med vennlig hilsen

 

Christian xxxxxxxxx

 

 

gjør oppmerksom på at Acer har behandlet meg veldig bra, men jeg skulle ønsket at dette var blitt løst mindre smertefritt enn hittils. Bestbuy har ikke vært så innvolvert i dette, men det er mest fordi jeg trodde saken ville bli løst. Noe den altså ikke ble. Derfor ber jeg dere om å la dem få tvilen inntil jeg får noe respons fra dem på problemene mine. Tviler veldig på at de er så slemme med meg at de vil la meg sitte med dette problem barnet ;) *håper i hvert fall*

 

Dog kan jeg jo ikke laste Acer for at de ikke fant feilene, men mistenker at harddisk og cdrom feilen kan forsvant da de byttet disken over til sin test disk.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
,09/01/2005 : 21:15] Ser du ikke pixel forandringa??

Jo, tydelig, men regnet med at det er JPEG-komprimeringa i digitalkameraet eller fra når han har lagret bildet, så tenkte ikke på at det var det han prøvde å vise, ettersom veldig mange JPEG bilder med for høy komprimering blir slik.

 

 

Men han sa nå at det var der også når han så på det med det blotte øyet.

 

Slik det virker for meg, så virker det som om Acer bruker JPEG-bakgrunner som det er veldig dårlig kvalitet på og at de bruker en skin/jpeg i rammene på Internet Explorer, noe som ikke er uvanlig at OEM/Komplett-PC produsenter gjør.

 

Dvs det har neppe noe med hardwaren selv å gjøre det her. Det er 100% snakk om at det som vises der er JPEG/TIF/GIF/osv-artifacts/forringning pga komprimering.

 

Spørsmålet er derfor videre:

 

1: Kan det være at han kjører lavere oppløsning en den native/fysiske LCD-oppløsningen, som kjent emulerer alle LCD-paneler/GPU'er lavere oppløsning på forskjellige måter, ved å strekke ut grafikken til fullskjerm, noe som skaper en annen ratio enn 1:1 pixelfaktor. Det er mange GPU'er som gjør dette dårlig, og enkelte GPU'er komprimerer også bildet mens de gjør det, eller viser fargespekteret litt feil, noe som gjør at komprimerings-artifacts blir plutselig mye mere synlige.

 

2: At GPU-kortet, eller skjermen, eller driverene har forskjøvet hele fargespekteret litt feil mot kalde/varme farger, slik at komprimerings-artifacts som normalt ikke er synlige for folk fleste, plutselig blir pinlig synlige.

 

Jeg er 80% sikker på at med maskinen hans i fanget mitt, så skulle jeg klart å fjerne det problemet, jeg tviler på at det er hardware-basert.

 

På en clean install av XP, uten themes og annet tull, uten aktive tullete fargeprofiler fra Adobe, ATI, skjermprodusent osv oppå hverandre osv så vil nok det problemet forsvinne 100%.

Det er ytterst sjeldent det der er et hardware problem.

 

 

Når det gjelder noen av de andre problemene hans, virker det værre, ettersom utprintet jeg så tyder på direkte riper/fysisk feil på en av HD-sektorene på HD-platen.

 

Uansett hardware / Software-feil. IMO er en feil det den sier at det er, en "feil". Og om det så er dårlig / bloatware - oppsett av OS'et fra leverandørens side, så er det ingen unskyldning IMO. Software-feil kan gi like enorme problemer for f.eks mannen-i-gata, som hardware feil, ettersom mannen-i-gata som regel ikke har kunnskap til å rette opp i software/installasjons-feil på egen hånd.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
På en clean install av XP, uten themes og annet tull, uten aktive tullete fargeprofiler fra Adobe, ATI, skjermprodusent osv oppå hverandre osv så vil nok det problemet forsvinne 100%.

Det er ytterst sjeldent det der er et hardware problem.

 

 

Forutsatt dette da:

 

Jeg kjører

 

1400*1050 16Bit, men dog gjelder samme problem med 32 bit. bare mindre synlig.

 

Fjerner jeg noe av det "tullet" så har jeg inntrykket av at jeg tukler med innstillinger i maskinen som kan påvirke batteri tiden.

 

JPG bakgrunnene er standard i Windows. Fungerer utmerket på andre maskiner.

 

problemet er der enda på bakgrunnsbildene, men i IE er alt bedre straks den settes til å prioritere performance. Dog er jeg frarådet av Acer å bruke dette, da det virket for dem som at dette forringet batteritiden vesentlig.

Lenke til kommentar
Enkelt sagt er reglene sånn:

 

3. gangen du leverer inn med samme feil kan du få pengene igjen. (dvs 2 ganger rep/bytta og du oppdager feil).

 

eller

 

4. gangen du leverer inn med forskjellige feil kan du få pengene igjen. (dvs du har hatt den inne 3 ganger, og får en ny feil).

Tullball! LES TRÅDEN! Og gjerne også forbrukerkjøpsloven.

 

EDIT: Når det gjelder det siste problemet ditt, så er jeg rimelig sikker på at dette er software-basert feil.

 

Jeg har selv hatt windows som ser lignende ut, da hadde jeg avinnstallert skjermkortdriveren. Avinnstaller og reinnstaller denne (gjerne nyeste versjon), så kanskje det ordner seg for deg og.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Enkelt sagt er reglene sånn:

 

3. gangen du leverer inn med samme feil kan du få pengene igjen. (dvs 2 ganger rep/bytta og du oppdager feil).

 

eller

 

4. gangen du leverer inn med forskjellige feil kan du få pengene igjen. (dvs du har hatt den inne 3 ganger, og får en ny feil).

Tullball! LES TRÅDEN! Og gjerne også forbrukerkjøpsloven.

 

EDIT: Når det gjelder det siste problemet ditt, så er jeg rimelig sikker på at dette er software-basert feil.

 

Jeg har selv hatt windows som ser lignende ut, da hadde jeg avinnstallert skjermkortdriveren. Avinnstaller og reinnstaller denne (gjerne nyeste versjon), så kanskje det ordner seg for deg og.

jeg har egentlig sendt dette videre til acer, så får jeg håpe at de finner en løsning for meg.....alltids lov å være optimistisk :blush:

 

vet ikke hvilken verdi det har, men for at dere har hele historikken:

 

maskinen ble levert i midten av mai, men etter noen dager måtte jeg returnere da det sorte panelet foran var løst. en skrue som ikke satt ordentlig på plass viste det seg.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hvor bor du Christian? I Oslo?

 

Hvis du gjør det, kan du komme med maskina de til meg, så skal jeg gratis sette den og OS/System opp på nytt for deg på en måte som aldri vil gi deg software-relaterte feil eller problemer noensinne.

Får du feil på den etter det da, så har du 100% garantert fysiske hardware-problemer på maskina.

Maskina de vil også bli ca 15-20% raskere med mitt oppsett uten noen form for overklokking.

 

For uansett feil, tror jeg neppe standard/default-oppsettet Acer/Bestbuy har lagt inn på maskina de av Windows og medfølgende bloatware-applikasjoner hjelper saken noe særlig.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Ok, ikke så langt fra Kolbotn på andre siden av Oslo-utkanten, mailen min er [email protected] eller du kan ringe på 48184978. Jeg er hjemme på torsdag-søndag, og det vil ta ca en halv dag for å sette det opp så nøye som mulig + å brenne fullstendig backup av systemet slik ACER/Bestbuy har installert det for-the-record,

så det er lurt hvis du f.eks kommer med den på formiddagen slik at du kan hente den tidlig på kveldinga samme dag.

 

PS: Husk å ta med evt. driver-cd'er også.

 

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

"Alastor'n" starter med 10 tusen , legger på litt utgifter og fortjeneste , deretter momser han og vips så har han 17 tusen .

Tusenlappene var ikke poenget , og Acer vil nok trå til overfor sine forhandlere.

Poenget var at marginene er små , og at en hyggelig og god dialog mellom kjøper og selger som regel er til begge parters beste.

Lenke til kommentar

Ok, ikke så langt fra Kolbotn på andre siden av Oslo-utkanten, mailen min er [email protected] eller du kan ringe på 48184978. Jeg er hjemme på torsdag-søndag, og det vil ta ca en halv dag for å sette det opp så nøye som mulig + å brenne fullstendig backup av systemet slik ACER/Bestbuy har installert det for-the-record,

så det er lurt hvis du f.eks kommer med den på formiddagen slik at du kan hente den tidlig på kveldinga samme dag.

 

PS: Husk å ta med evt. driver-cd'er også.

 

Karmacom.

 

ack. dobbeltinnlegg..

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
"Alastor'n" starter med 10 tusen , legger på litt utgifter og fortjeneste , deretter momser han og vips så har han 17 tusen .

Tusenlappene var ikke poenget , og Acer vil nok trå til overfor sine forhandlere.

Poenget var at marginene er små , og at en hyggelig og god dialog mellom kjøper og selger som regel er til begge parters beste.

Ja, alltid det beste og første alternativet. Men ett sted må streken gå, og ett sted må man begynne å bli alvorlig hvis man merker at ingenting fører noen vei med å være gjensidig hyggelig IMO.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
off-topic:

 

@Christian86: har du i det hele tatt fått et produkt som har virket som det skal i 2 år?  :cool:

spørsmålet er uvesentlig, men ja. Det er en del. dog pleier jeg å selge tingene før 2 år, ofte fordi jeg ikke har så behov for det eller trenger pengene. Det faktum at dere slet litt med meg, kom heller av dårlige rutiner hos produsentene vegiss ;) var i hvert fall ikke noe dere kunne laste meg for :p men takk for multiprinteren, den funker enda etter 3,5 år med daglig bruk :love:

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

tja. delvis. Han jobbet tidligere for en butikk kjede jeg var kunde hos.

 

det som skjedde mellom meg og den butikken er gammelt, og det er ingen hensikt å rippe opp i det.

 

og nei; bare kjøpt to maskiner hos dem, men den første brukte jeg angrerett på pga manglende info om egenskaper, og den andre var inne 3 ganger på service før jeg ønsket å heve kjøpet.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...