Gå til innhold

Usikker pa hva jeg kan forlange av butikken?


Christian86

Anbefalte innlegg

Godt innlegg, og du påpeker en del gode ting. Men du snakker om overstyrende lover..for at jeg skal lære, hvilke lover er dette? Kan du finne de i lovdata for meg?

 

Hva om retaileren ikke har opplyst om "garanti" fra produsent da? Du har jo ingen lovfestet rett til noe annet enn det som står i forbrukerkjøpsloven så vidt jeg vet, og det er ikke lov for en selger å kalle noe for "garanti" med mindre denne garantien dekker mer enn det forbrukerkjøpsloven gjør.

 

Er mulig jeg bare misforstår innlegget ditt helt...jeg er trøtt. Og mener ikke å kverulere eller noe, jeg bare forstår ikke helt hva du egentlig mener. Og hvor man kan få backup av det du mener isåfall.

Forbrukerkjøpsloven sier at et produkt skal tilsvare de spesifikasjoner det lover i form av debrefing/sales-pitch fra retailer, eller annonse, eller av tekniske spesifikasjoner, og at hvis en vare, uavhengig av tid, ikke holder det spesifikasjonene lover, så har man rett til å heve kjøpet.

 

Det jeg mener med overstyrende er nettopp det, og litt av det du sa at en garanti må kunne tilby mer enn forbrukerkjøpsloven for å kunne kalles en "Garanti".

 

I hans tilfelle holder jo tydeligvis ikke produktet hva det lover, dvs akkuratt denne saken er enkel dvs. produktet virker jo ikke som det skal, uten at forbruker har gjort noen feil eller gitt produktet noen skader selv. Da har han rett til å heve kjøpet.

 

Men hvis han møter motstand så burde han muligens gi produsent/retailer link til denne threaden, for å gjøre dem oppmerksomme på at han har gjort flere andre oppmerksomme på situasjonen, noe de neppe vil skal komme ut av kontroll.

 

Mulig jeg er kynisk her, men jeg har aldri tapt på å kjøre virkelig hardt på med hva enn som skal til av skremselstaktikk for å få retailer til å legge seg flat hvis nødvendig. Nå er ikke det sagt at man ikke skal forsøke å være tolmodig og samarbeidsvillig og hyggelig til å begynne med, men det virker det jo som om bruker allerede har gitt en sjanse, da er det på tide å ta det ett skritt lenger, og finne ut heller før enn senere hvordan retailer reagerer på at han har ønsker om å heve kjøpet. Reagerer de slik de burde, så får han igjen pengene, og problemet er ute av verden, gjør de ikke det, så burde han kjøre hardt mot hardt.

 

Til og med hvis han ikke hadde hatt loven på sin side her, så er det jo tydeligvis noe galt med den maskinen hans fra enten produksjons-siden eller fra kraftig støtskader ved forsendelse. Så mange feil på så kort tid er ikke tilfeldige uhell, noe er tydeligvis gått i stykker/løsnet eller blitt fysisk forringet/korrupt av enten minnet eller HD antageligvis. Ikke nok til at den er helt død, men nok til at data blir feilskrevet/lagret/lest så ofte at det skaper kraftige problemer som gjør at maskinen ikke kan jobbes på kontinuerlig. Problemer som strekker seg utenfor kjente rene software-bugs som kan forventes i f.eks Windows osv osv.

 

Men hovedsaken er jo at man ihvertfall vet hva det IKKE er, og det er IKKE pga forbrukerens handlinger, IKKE pga forbrukerens håndtering av produktet. Ergo har da bruker rett til å heve kjøpet i følge forbrukervernrettighetene / forbrukerkjøpsloven, antagelig også i henhold til Garanti gitt av retailer siden den må overgå forbrukerkjøpsloven i sine garantier, hvis de har gitt garanti på produktet.

 

 

Jeg har heller ikke lovene foran meg her nå, er litt lat / orker ikke grave i dem for å finne frem de konkrete paragrapene. Men jeg har vært borti lignende tilfeller selv personlig og fått medhold pga samme loven i et tilfelle hvor retailer viste seg å sette seg helt på bakbeina.

 

Jeg kjøpte også en prix-bærbar for noen mnd siden for å teste den ut (og ble overrasket over hvor bra den var med tanke på at den bare hadde 4200RPM HD ),

da spurte jeg butikksjefen ang, feil i fremtiden, siden dette var Medion i tyskland, og sa tydelig til han at hvis det skjer noen feil, så har ikke jeg tid til å vente i 2 mnd på reperasjon, hvis det skjer noe feil med den, så er det eneste jeg har tid til er å komme med maskinen å få pengene tilbake. Det var ikke noe problem sa han, jeg kunne komme om et år om jeg så ville uten noen forklaring å få pengene tilbake.

Etter 2 mnd skjedde det en feil, jeg gikk i butikken, og fikk igjen pengene på stedet uten noen spørsmål, problemer eller forsinkelse. Det er service De hadde hatt rett til å spørre meg om jeg forårsaket feilen, og dermed bare latt meg oppheve kjøpet hvis de kunne bekreftet at feilen ikke var min feil, og da hadde jeg måttet sikkert vente noen uker, men ville allikevel fått igjen pengene, i henhold til forbrukskjøpsloven sålenge produktet feiler og det ikke er forbrukers håndtering som har skadet produktet.

 

 

Karmacom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at du f.eks kjøper en bil.

 

Motoren svikter, du har ikke gjort noenting, den bare svikter, så du leverer den inn, får det fikset.

 

så plutselig virker ikke girkassa lenger, du har ikke gjort noe skadelig, bare sluttet å virke helt plutselig, du leverer den inn og de fikser.

 

Så en tredje gang eksploderer begge dekkene, du har ikke gjort noen ting, du har bare kjørt bilen 4-5 ganger på rett fin vei, ikke rørt dekkene eller fyllt luft i dem selv. Du leverer inn bilen, og de reparerer.

 

Så skjer det enda en feil, eksos har begynt å lekke inn i kupeen, slik at det er dødelig å sitte i bilen for lenge av gangen med vinduene igjen når man kjører. Du bestemmer deg da for å heve kjøpet.

 

De sier jo ikke da "nei gitt, nå har vi prøvd å reparere 3 forskjellige feil på den, derfor kan vi ikke heve kjøpet ettersom alle feilene er forskjellige".

 

Hadde noen i bilbransjen sagt det så hadde de blitt lynshet, for å ikke snakke om fabrikkene hadde blitt tvunget til å tilbakekalle alle bilene av den modell-serien fra alle kunder i hele verden, uansett hva slags garanti de har eller ikke.

 

Forbrukkjøpsloven er uungåelig på enkelte punkter, når det er tydelige feil på varen som tydelig ikke er forbrukers feil. Da hjelper det ikke om det så er 10 forskjellige feil, eller om den har vært inne på reperasjon 10 ganger, man har allikevel rett til å heve kjøpet sålenge varen fortsatt ikke virker som den skal.

 

Karmacom

Lenke til kommentar

EDIT på bilpost:

 

dvs. lovene er ikke noe strengere på forbrukkjøpsloven av biler enn på data. Den eneste reelle forskjellen er at bil-produsenter tar denne loven mere alvorlig og følger den til punkt og prikke oftere enn data-produsenter. (sikkert fordi feil på biler oftere fører til død hos kunden :/ og dermed enda dårligere rykte for produsenten. )

 

Karmacom

Lenke til kommentar
kunde her har vært i kontakt med produsent..acer. Og de er ikke særlig mer villige til å hjelpe eller komme med synspunkter enn det best buy er.

Har han vært i kontakt med Bestbuy og sagt at han vil heve/annullere kjøpet?

 

Isåfall vil jeg anbefale å lage litt leven for dem, hjelper gjerne til.

 

PS: Hadde jeg virkelig sagt ting smartere, så ville jeg klart å si alt jeg mener i løpet av 2 setninger istedet for 200 hehe :D (uhelbredelig long-poster / skap-forfatter. )

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Har snakket en del med trådstarter privat..han er litt for lite frampå synes jeg ;) (hint hint christian).

 

Så direkte har han ikke krevd noe, men han har sendt diverse ang saken hvor han lurer på om det ikke burde være mulig å få ordnet dette på en annen måte enn endeløse reparasjoner.

 

Jeg mener nå han burde kreve noe mer. Men er jo ikke jeg som klager her :p.

Lenke til kommentar

Ang. garanti, som jeg glemte å si, når du nevnte om "tilfeller det retailer ikke har oppgitt / informert om garanti fra produsenten".

 

Når man kjøper f.eks en komplett PC. Så kommer det somregel flere garantier.

 

Garanti somregel for hvert enkelt-produkt, som er garanti fra produsenten. Men somregel leverer også retailer/butikk med f.eks 3 års garanti på SELVE KJØPET i sin helhet / dvs hele den komplette PC'en definert som 1 stk vare.

 

I tillegg til dette, kommer da forbrukkjøpsloven oppå alt, som har som hensikt i å sørge for 2 ting:

 

1: Å holde markedet i nakkeskinnet/dvs sørge for at retailers og produsenter overholder visse regler.

2: Makt til å tvinge igjennom visse regler hvis retailer/produsent viser seg å ikke følge disse.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Har snakket en del med trådstarter privat..han er litt for lite frampå synes jeg ;) (hint hint christian).

 

Så direkte har han ikke krevd noe, men han har sendt diverse ang saken hvor han lurer på om det ikke burde være mulig å få ordnet dette på en annen måte enn endeløse reparasjoner.

 

Jeg mener nå han burde kreve noe mer. Men er jo ikke jeg som klager her :p.

Jeg mener i en sånn situasjon er det dumt å "spørre" ("om det ikke er mulig") osv.

Jeg mener man må bare bekrefte det man vil, og at man regner det som en selvfølge. Er så altfor ille, og skjer alt for ofte at retailere snor seg unna når de hører at kunden ikke er helt klar over sine egne rettigheter og samtidig er hyggeligere mot retailer enn de fortjener.

 

I narkobransjen skyter man folk jo som selger utblandet dop, dvs en vare som ikke virker som den skal. ( bare for å sette det på spissen :D :D )

 

Det blir som med bikkjer, viser man usikkerhet, så utnytter de det og biter.

 

Men det er min personlige mening. Jeg kan med glede ringe for han f.eks hvis han ikke er glad i ackward-situasjoner eller situasjoner med potentiell konflikt.

 

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

jeg har ringt bestbuy, men ikke hørt noe fra dem. Sendte en mail

 

Heisann igjen,

 

 

 

La igjen en beskjed like før nyttårsaften, det var vedrørende den bærbare pcen min. Acer fikk den inn, men greide ikke fremprovosere problemene. Dog oppstod de på vei hjemover, og jeg har sendt dem dokumentasjon i den grad det er mulig for meg. Problemet er for meg at dette opptar utrolig mye tid, og jeg sitter uten en maskin som er utrolig effektiv i skolearbeidet og de tingene jeg har ansvar for.

 

 

 

Problemet med blant annet sviktende av/på knapp er enda der, speedstep fortsetter å kjøre i fullfart. Dette etter at Acer mente det var fikset. Og bluetooth var vel noe vi ikke fant løsning på. Tror Acer her mente at telefonene var skyld i det. Dog er det vanskelig for meg å se at qtek, sony ericsson, nokia, sharp og siemens har lagd like dårlige produkter.

 

 

 

Maskinen har vært inne (inkl doa omleveringen) ca 4 ganger, og jeg må jo levere den tilbake til dem for å se hva som feiler speedstep. Noe som gjør at dette blir 5. gang. Finnes det snart noe bedre løsning på dette her undres jeg?

 

 

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

møter jeg ikke noe svar på denne henvendelsen, så vil jeg nok ringe og mase på han som er service ansvarlig. Blir jeg møtt med mer problemer, så varsler jeg teknisk sjef for acer norge, daglig leder, bestbuy sin sjef og service ansvarlig om denne tråden og klage brevet. I tillegget til at jeg varsler om at forbrukerrådet vil mota en klage og de vil fortsette saken for meg.

 

 

Alastor: du vet jeg ikke gir meg når jeg først vil ha saken løst. Har hatt verre butikker før, feks Elkjøp og Computercity. Jeg gir meg veldig sjelden.

 

 

ps:

 

de kom med synpunkter, men problemet var at de ikke fant feilene som jeg mente den hadde. Mange av feilene opplevde tekniker som uforklarlige. og som tidligere nevnt dukket disse opp igjen veldig fort.

 

 

Event Type: Error

Event Source: Disk

Event Category: None

Event ID: 11

Date:  24.12.2004

Time:  14:43:24

User:  N/A

Computer: BARBAR

Description:

The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D.

 

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 0f 00 68 00 01 00 b6 00   ..h...¶.

0008: 00 00 00 00 0b 00 04 c0   .......À

0010: 03 01 00 00 00 00 00 00   ........

0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0020: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0028: dc 36 33 02 00 00 00 00   Ü63.....

0030: ff ff ff ff 06 00 00 00   ÿÿÿÿ....

0038: 40 00 00 24 00 00 00 00   @..$....

0040: ff 20 06 12 08 01 30 10   ÿ ....0.

0048: 00 00 00 00 14 00 00 00   ........

0050: 00 00 00 00 98 2a ec 82   ....˜*ì‚

0058: 00 00 00 00 d8 c5 61 82   ....ØÅa‚

0060: 01 00 00 00 00 00 00 00   ........

0068: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0070: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0078: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0080: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0088: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

 

denne hevdet de at de ikke fant da ;)

 

 

Event Type: Error

Event Source: Cdrom

Event Category: None

Event ID: 7

Date:  19.12.2004

Time:  12:51:31

User:  N/A

Computer: BARBAR

Description:

The device, \Device\CdRom0, has a bad block.

 

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 03 00 68 00 01 00 b8 00  ..h...¸.

0008: 00 00 00 00 07 00 04 c0  .......À

0010: 00 01 00 00 00 00 00 00  ........

0018: 00 00 00 00 00 00 00 00  ........

0020: 00 38 03 3f 00 00 00 00  .8.?....

0028: e3 00 05 00 00 00 00 00  ã.......

0030: ff ff ff ff 03 00 00 00  ÿÿÿÿ....

0038: 40 00 00 c4 02 00 00 00  @..Ä....

0040: 00 20 0a 12 48 02 00 40  . ..H..@

0048: 00 00 00 00 0a 00 00 00  ........

0050: 00 00 00 00 b8 96 5b 82  ....¸[

0058: 00 00 00 00 b8 65 57 82  ....¸eW

0060: 02 00 00 00 67 e0 07 00  ....gà..

0068: 28 00 00 07 e0 67 00 00  (...àg..

0070: 10 00 00 00 00 00 00 00  ........

0078: 70 00 03 00 00 00 00 0a  p.......

0080: 08 00 00 00 02 00 00 00  ........

0088: 00 00 00 00 00 00 00 00  ........

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hehe, det minner meg på en morsom historie, ang teknisk support / "teknikere".

 

Jeg ringte Medion-support i Norge en gang. For å informere om manglende støtte for wake-on-USB på en tidligere BIOS ( kom ny BIOS noen uker senere. )

Forklarte at det derfor ikke var ordentlig støtte for å vekke maskinen fra sleepmode (ACPI-3 (suspend to RAM)) med mus eller tastatur, og at skjermlokk-bryterfunksjonen heller ikke gjorde noen wake-up funksjonskall.

 

Uansett, jeg forklarte det teknisk, med de rette begreper osv, hvor jeg fikk svarer "ja.. ok skjermsparer ja, du kan gå inn i kontrollpanel>skjermegenskaper, der kan du skru av skjermspareren eller evt. velge en annen."

 

Jeg trodde jo det var en spøk, at ingen er så dumme at de forveksler Windows-skjermsparer med en annen, så jeg gjentok problemet, og sa nøye og sakte at det ikke hadde med skjermsparer å gjøre, men suspend to RAM/dvalefunksjon/sleepmode (dvs EKTE sleepmode),

da sa han "ok, jeg skjønner, du går da inn i skjermegenskaper>skjermsparer>strømegenskaper, og velger å slå av "Hibernation tror jeg, hatt noen kunder som har spurt om det."

 

Hibernation er da sleep-to-Disk, (ACPI-mode 2 standard), og har ingenting med sleep-to-RAM å gjøre, men skjønte da at kunnskapen til stakkars folka som satt på support var ikke helt på topp, og hørtes ut som en usikker student som jobbet der på deltid eller noe lignende så jeg bare sa hyggelig "oh, ok , tusen takk for hjelpen" og la på / ga opp å prøve å forklare videre til fyren. Sendte en mail til Medion i tyskland, fikk aldri svar, men 2 uker kom en BIOS-oppdatering med wake-up from USB støtte.

 

En annen gang, for lenge siden, på 90-tallet, hadde et tidlig ATI-kort med TV ut og TV-tuner osv, på den tiden var ting som forminskning / modulering av signalet, omforming NTSC>PAL psv rene luksus. var ikke noe slikt på det kortet som hardwarefunksjoner, men visste at ATI hadde planer om å komme med en ny driver snart som hadde software-filter for mindre ut-signal, gjøre om NTSC til PAL før utsignelet til TV.

 

Primærproblemet var at den kjøre ut 800x600 ukonvertert til PAL D1 standard inn på TV'en. Altså måtte en forminskning av signalet + en deinterlacing til for å få et greit resultet, og dette hadde jeg lest at nye drivere fra ATI som kom snart ville gjøre.

 

Ved spørsmål fra Spaceworld butikk-selger:

"nei, det går ikke, altså, datasignal har høyere oppfriskning en enn vanlig TV, så det går ikke, med mindre du har 100hz som moderne og fremtidens TV-standard bygger på."

 

Jeg har også stått inne i butikk-kjeder og overhørt sales-pitch som "Den kan oppgraderes til hele 1 gigabit minne (han sa bit hehe, ikke byte) , så den er veldig fremtidsrettet for mange år fremover."

 

Jeg mener, problemet var jo primært OPPLØSNINGEN, som må enten de-flickering for å å kunne smelte odde/par linjer sammen for så å forminske signalet. D

 

 

Det er morsomt, men også skremmende hvor lite datateknisk kunnskap enkelte butikkselgere og retailers har, hvor kunder da som har like lite kunnskap eller enda mindre, smiler godtroende på sales-pitchen og tror at nå gjør de et godt røverkjøp. Stakkars, det blir som blind-leder-blind.

 

Ikke meningen å være ekkel mot noen i tilfelle det er noen selgere her inne, drar ikke alle under en kam :/ , men utrolig hvor mye et par råtne egg kan ødelegge for de som virkelig driver seriøs foretning.

IT-varehandel i dag, spesielt i fysiske butikker, sammenligner jeg nesten med den Ville Vesten, hvor ingenting var sikkert nesten.

 

( sorry, jeg kjeder meg, og har skrivekløe. )

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Event Type: Error

Event Source: Disk

Event Category: None

Event ID: 11

Date:  24.12.2004

Time:  14:43:24

User:  N/A

Computer: BARBAR

Description:

The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D.

 

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 0f 00 68 00 01 00 b6 00   ..h...¶.

0008: 00 00 00 00 0b 00 04 c0   .......À

0010: 03 01 00 00 00 00 00 00   ........

0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0020: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0028: dc 36 33 02 00 00 00 00   Ü63.....

0030: ff ff ff ff 06 00 00 00   ÿÿÿÿ....

0038: 40 00 00 24 00 00 00 00   @..$....

0040: ff 20 06 12 08 01 30 10   ÿ ....0.

0048: 00 00 00 00 14 00 00 00   ........

0050: 00 00 00 00 98 2a ec 82   ....˜*ì‚

0058: 00 00 00 00 d8 c5 61 82   ....ØÅa‚

0060: 01 00 00 00 00 00 00 00   ........

0068: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0070: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0078: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0080: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

0088: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

 

denne hevdet de at de ikke fant da ;)

Det første virker som enten fysisk header(riper i skiva) eller MBR(korrupsjon boot-image) feil på disken rett og slett. ved MBR feil KAN det også være forårsaket av fysiske feil på disken, men kan også oppstå pga struktur-korrupsjon ved f.eks strøm-tap midt i skriving osv. header-feil derimot er alltid hardware-feil, ettersom header er en hardware spesifikasjon, dvs brukes ikke som noe logisk begrep i noen filstrukturs-formater.

 

 

Det andre kan være enten feil på laser på DVD-rom'en, støv, løsrista deler, eller riper/hakk i plata hvis du brukte en testplate for å lese. Men ihvertfall 100% sikkert en fysisk feil enten på spiller eller plate i følge utprintet. (Men enkelte programmer kan også feil-identifisere problemer, men nå går jeg rent utifra utprintet/resultatet du viste og regner med at det stemmer.)

 

Hvilke alternative programmer har du scannet disken med?

 

Karmacom

Lenke til kommentar
festlig, men har du forslag til hva jeg burde skrive til dem?

hvis du vil kan du skrive et forslag som jeg kan sende sjefene :p

Utifra den informasjonen jeg har så ville jeg skrevet følgende til Bestbuy:

 

 

                                                                   XXXXXXXXXXX <--dato, sted

 

XXXXXXX <--- addresse og postnr til Bestbuy

XXXXXXX

XXXXXXX

 

XXXXXXX <---- ditt navn, adresse og postnr.

XXXXXXX

XXXXXXX

 

 

_________________ Vedrørende Annulering av varekjøp __________________

 

 

Hei, Mitt navn er XXXXXXX XXXXXX, og har kjøpt en bærbar modell

XXXXXXX av dere for XXXXX måneder siden ( dato: XXXXXXXX).

 

I henhold til vare-spesifikasjonene, skal dette produktet fungere under normale

bruksomstendigheter uten feil, noe den ikke har gjort.

 

Laptopen har vært inne til reperasjon XX ganger hos/via dere nå, uten at dette

har hjulpet ettersom det har dukket opp nye hardware-baserte problemer underveis. Det er tydelig etter så mange henvendelser og reperasjoner, at denne Laptopen har enten fysiske produksjonsfeil eller fraktskader i en eller flere enkelt-komponenter som også påvirker andre enkelt-komponenter, og får dermed maskinen som helhet til å svikte.

 

Dermed fungerer ikke denne varen tilfredstillende i henhold til spesifikasjonene, hvorav spesifikasjonene innebærer at produktet skal i første omgang fungere. Det er heller ikke mulig å få varen til å yte på en slik måte som samsvarer med spesifikasjonene. Dette gjelder b.la pga fysiske feil på hardisk, samt tidligere feil i Speedstep-styringen på chipsettet, enten dette er lowlevel/CMOS basert eller hardware-basert.

 

Tilbakemeldinger ved innlevering/reperasjoner har heller ikke vært tifredsstillende, og lite selvkritikk har blitt tatt av <navn-på-reperasjonsverksted>/Bestbuy, hvorpå forklaringer som at enkelte uforklarlige feil kan oppstå er blitt brukt.

En slik forklaring på et problem er ikke dekkende eller på noen måte kompenserende for evt. feil eller mangler på en vare til over 17.000,- som burde virke som forventet og feilfritt under normal bruk.

 

Sålenge denne varen har blitt brukt korrekt i henhold til bruksområdet for varen, og sålenge skader ikke har blitt påført av meg som kunde, er det likegyldig hvordan skaden/feilen har oppstått, ettersom den må dermed uansett type feil/skade, ha oppstått hos produsent, hos dere, eller ved frakt. Dermed er det deres ansvar, som sluttbruker-forhandler/selger å annullere dette kjøpet og gi meg som kunde tilbake de midler jeg har investert i varen (kr: XXXXX <- sett inn pris.

 

Videre, er maskinen per. definisjon fremdeles en feilvare / et produkt som ikke fungerer i henhold til spesifikasjoner som ble informert skriftelig ved kjøp i følge Norske Forbrukervernsrettigheter, og dermed ser jeg meg nødt til å heve kjøpet med øyeblikkelig effekt.

 

Varen er sendt tilbake til deres addresse, og jeg ønsker en snarlig bekreftelse fra dere så fort dere har mottatt varen og satt mine penger/midler tilbake via informasjonen nedenfor:

 

konto: XXXXXXXXX <- ditt kontonummer.

navn: XXXXXXXXX <- ditt fulle navn.

adr: XXXXXXXXX <- din addresse.

 

Mvh. XXXXXXXXXX, <- ditt navn

XXXXX@XXXXXXX <- din email

 

Kopier: Acer XXXXX Inc/AS (landskode), Advokat XXXXXXX (navn på en advokat du kjenner (advokatnavn er god skremselstaktikk )

 

Vedlegg: 0.

 

 

 

Dermed kommer du ikke med noen foreløpige direkte "gjør dette, for hvis IKKE SÅ..." trusler enda. men allikevel sterke hint om at du er 100% selvsikker i din sak i og med at brevet er helt upersonlig/kaldt/kynisk og følelsesløst, og signaliserer at du tar det som en selvfølge at du skal ha igjen pengene, og et lite "hint" på slutten om hva som blir neste skritt ved å oppgi navn til en advokat du skjenner som du kan evt. sende en kopi til. (sett gjerne opp et navn selvom du ikke sender en kopi).

 

Det er nok til å skremme en god del, hvis ikke så GÅR du til neste skritt hvis de velger å gjøre det vanskelig for deg og seg selv.

 

PS: Husk å ordrette den før du evt. sender. Hvis du bruker det jeg har skrevet må du ihvertfall gjøre det, jeg skriver mange feil i farta.

 

Når du så har fått igjen pengene, burde du vurdere å kjøpe fra ett nettsted du kan hente varen selv, om det så betyr en 2-3 timers kjøretur, for å forsikre deg om at det ikke blir fraktskader og lignende. Forsikre deg da også om at varen er testet grundig før den forlater butikken/lageret etter at DE har fått den fra produsent, slik at du er garantert at det ikke har skjedd fraktskader på ruten mellom produstent til varelager hos butikk.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Hvilke alternative programmer har du scannet disken med?

 

hva? :dontgetit:

Har du kjørt scandisk osv? eller noen andre diskscanne-programmer?

 

evt hvor kom det utprintet fra i første omgang?

 

 

"Event Type: Error

Event Source: Disk

Event Category: None

Event ID: 11

Date: 24.12.2004

Time: 14:43:24

User: N/A

Computer: BARBAR

Description:

The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D.

 

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 0f 00 68 00 01 00 b6 00 ..h...¶.

0008: 00 00 00 00 0b 00 04 c0 .......À

0010: 03 01 00 00 00 00 00 00 ........

0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

0028: dc 36 33 02 00 00 00 00 Ü63.....

0030: ff ff ff ff 06 00 00 00 ÿÿÿÿ....

0038: 40 00 00 24 00 00 00 00 @..$....

0040: ff 20 06 12 08 01 30 10 ÿ ....0.

0048: 00 00 00 00 14 00 00 00 ........

0050: 00 00 00 00 98 2a ec 82 ....˜*ì‚

0058: 00 00 00 00 d8 c5 61 82 ....ØÅa‚

0060: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........

0068: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

0070: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

0078: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

0080: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

0088: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

"

Lenke til kommentar

Helt seriøst så mener jeg du bør droppe de trusslene om advokat og forbruker råd osv i et slikt brev, det er uannsett ikke så skremmende for en butikk da verken en advokat eller forbrukerrådet kan gjøre noe fornufig i slike saker annet enn å megle. Min erfaring er at tar du en telefon til selger/butikk og forklarer deg saklig og vennlig vil det nok løse seg. Problemet her er jo at maskinen har feil som er vanskelig å påvise av tekniker, da de tydeligvis er periodiske. Da må man ha ekstra tålmodighet og forsøke å bygge opp en god sak med mye dokumentasjon (som du tydleigvis er på vei til å gjøre). Men for all del unngå at du og selger går i skyttergravene og det blir en fiendlig tone imellom dere, den eneste som taper på slikt er er deg selv.

Lenke til kommentar

Han har allerede prøvd en hyggelig tone, uten at det har hjulpet. Da er det på tide å bli alvorlig og sette alt som heter personlig tone tilside.

Å bli alvorlig og trussel er ikke enbetydende med hverandre.

Trussel om advokat, og/eller vise at man er beinsikker i sin sak og at man er villig til å gå hele veien, men samtidig holde seg kald og rolig, vise alvor, hjelper som regel, det har jeg opplevd selv X antall ganger gjennom mange år.

Ikke en gang eneste har jeg sittet igjen som taperen i slike situasjoner når jeg går til det steget.

 

 

Karmacom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...