Frekkas Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 1. Forutsatt at det er et kjøp mellom deg som forbruker og selger som opptrer i næringsvirksomhet er det Lov om forbrukerkjøp som gjelder. Ikke kjøpsloven som har vært nevnt her forutsatt at kjøpet er gjort før 1 Juli 2002. 2. Det er forbrukers rettigheter som skal ivaretas i forbrukerkjøpsloven, dette går tydelig fram av både forarbeider, lovteksten og rettspraksis. 3. I utgangspunktet har forbruker rett til å velge mellom retting eller omlevering ved en mangel. 4. Ved ikraftredelsen til f.kj. loven ble adgangen til heving ytterligere forbedret, og utgangspunktet er at mangelen ikke er uvesentlig. Foruten at garantier som gis er avtalerettslig bindende er det også eksplisitt uttrykkt i f.kj. lovens §18, 3. ledd. Forøvrig innholder f.kj. loven et ufravikelighetskrav i motsetning til kjøpsloven og du kan således ikke avtale dårligere villkår for forbruker enn hva som gis her. 5. Angående lånegjenstand jfr f.kj lovens §30, 3 ledd, har du normalt sett krav på dette dersom det fremstår som rimelig etter dine behov og selgers disfordeler. Du har ikke nødvendigvis krav på et tilsvarende produkt, men en gjenstand som kan fylle dine behov. Har du en pc som er i daglig bruk vil du følgelig ha krav på lånegjenstand under avhjelpsforsøk. Forbrukers interesse har vært avgjørende i rettspraksis og særlig FTU gir føringer for dette. 6. F.kj. lovens §30, 2. ledd har selger i utgangspunktet rett til 2 avhjelpsforsøk. Merk imidlertidig at du forøvrig kan hjemle et hevingskrav i et vesentlig kontraktsbrudd. Så langt jeg har sett gjeldene rettspraksis, er krav om heving relativt liberalt gjennomført i FTU. I tillegg kan det nevnes at det ikke er nødvendig at feilen skal ha den samme nøyaktige tekniske beskrivelse, men det er tilstrekkelig at du oppfatter feilen som den samme. 7. Av faktum er det vanskelig å gi noe definitivt svar om ditt krav om heving, men dersom du mener dersom du mener at du nå har hatt to avhjelpsforsøk på samme feil vil du i utganspunktet ha krav på heving. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) der er forsavidt notten. 1 omlevering 2. retting med diverse og blant annet batteri (de nektet for at det kanskje var speedstep som odela batteriet) 3. hovedkort feil og bryter feil 4. bryter feil igjen (samme feil), speedstep og batteri problemer og igjen kontroller problemer. Hvilket egentlig er alle foregaende servicene i et notteskall tror vi nettopp loste det. Bryteren var nemlig nevnt i feilbeskrivelsen, men ble ikke forbedret. speedstep er problem fordi den kjorer pa 1,6 ghz hele tiden. Den er uvanlig varm, hvilket far meg til a tro at maskinen virkelig operer med 1,6ghz og den kan bare brukes med word i maks 2 time for den har mistet minst 80% av batteriet. Reklamen sier 4,5 timer batteri (dette uten forbehold, og selger var kjent med bruksomrade) det er derfor rimelig a si at jeg ikke skal vare nodt a dra med adapter for lading hvor enn jeg er. Endret 28. desember 2004 av Christian86 Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Da sender du krav om heving til selger Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) har gjort det, men ingen svarer. etter litt msn snakk med en veldig aktiv i denne traden sa skal jeg sende en oppsumering av behandlingen til daglig leder i acer norge og teknisk sjef/ veldig dumt dersom teknikerne faktisk ikke tror pa meg nar jeg sier noe oppleves feil, og deres egen support som jeg skal snakke med ikke kan tingene sine en gang. flere ganger acer norge mener noe annet enn deres egen support, mens stakkars sentralbord jenta sier at jeg skal enten henvende meg der eller butikken min forelopig sa later det til at den gar inn pa service, men jeg skal sende 4 kopier av klagen. butikk, tekniker,sjef for teknisk og daglig leder. Butikken vet jeg ikke kan avspises med unskyldninger. Denne maskinen kostet meg faktisk 17000 kr og de fikk vite at batteriet var et must. Det var hvorfor jeg benyttet angrerett og byttet fra Ferrari til travelmate. sjefen kunne ikke ga god for batteriet pa ferrari til mitt bruk Endret 28. desember 2004 av Christian86 Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Mitt inntrykk er at enkelte leverandører og selgere jobber best under litt press. Send et krav der du beskriver faktum og gi en tidsfrist på aksept og opplysning om at saken bringes inn for Forbrukerrådet ved manglende imøtekommenhet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 regner med at det skjer pa mandag. skal forbedrede klagen i morgen...under en 5 timer lang kjoretur. normal frist er vel da 7 eller 14 dager? (heller for sistnevnte) hvor lenge burde jeg finne meg i a vente na som det er "ferie"? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 I utgangspunktet ville jeg satt en frist for tilsvar på ditt krav, der er vanlig sedvane i forretningslivet å gi tilsvar innen rimelig tid. Jeg hadde satt et krav om tilsvar på 3 virkedager, det skal umulig ta lengre tid enn dette å utforme et svar. Du kan i det minste forvente å få en formell henvendelse der de opplyser at de behandler saken din og at du vil bli gitt et svar innen en dato de setter her. Ångående krav om heving ville jeg satt en tidsfrist på ikke lenger enn 14 dager, men i utgangspunktet skulle jeg anta at 7 dager skulle være mer enn nok. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 hevingskravet er tilstedet? og vil de mangelfulle oppfolgningen over hele kjopet gi noe til min fordel egentlig? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Ikke annet enn at du kan skrive litt om at du føler butikken har behandlet deg dårlig..og gjerne håper at butikken vil ordne opp til det beste for alle for å si det sånn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 nå hadde de den inne, men fant ikke de feilene jeg nevnte. Straks jeg kommer på bussen hjem og tar den opp, så kjører den på 1,59ghz. Batteriet var dødt etter 3 timer. Dog fikk den litt bedre oppførsel, men kanpp problemene og alt er der da. nei uff, aner ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Om de ikke finner feilene, så må du ta å gjenskape de for butikken/verkstedet mens de ser på. Og det bør de la deg få lov til! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 sendte dokumentasjon i form av bilder. Problem er at de er "periodiske". Så jeg undres om av og på kanppen er slitt, slik at den krever en viss stilling for at den skal respondere. Har sendt bilder i hvet fall, men som teknikeren sa "noen ganger skjer det ting som ikke kan forklares" Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg hadde krevd å få annulert kjøpet, du har loven på din side i den situasjonen du har beskrevet, tro det eller ei. Hvis du ikke får gjennomslag for det, så kjør hardt mot hardt, dokumenter situasjonen, tilfellene og hendelsesforløpet fra dag 1 tydelig og godt. Lever dokumentasjonen til forhandleren, analyser gjerne situasjonen logisk i en avhandling, og deretter informer forhandler om at en kopi er sendt til advokat, og F-B-I / media er neste stopp hvis de ikke hever kjøpet. Eneste jeg ikke har fått med meg, hvilken butikk er det her? Høres ut som merkelig kunde-holdning/service. De burde forlengst sett dette kommende lang vei ved andre reperasjon og på eget initiativ foreslått en permanent løsning for deg som garantert ikke ville bydd på flere problemer, enten det hadde vært nok et maskin/modellbytte eller annulering av kjøpet. Enkelte butikker forsøker å innspare/tjene mer ved å holde på kunde-kjøpet for enhver pris, også om det betyr mere problemer for kunden. Mens andre butikker forsøker å innspare/tjene mer ved å opprette seg et bra ryktet ute blandt kundene og i markedet generelt. Sistnevnte butikker er alltid den som går av med størst fortjeneste og seier. Dårlig service = dårlig inntekt Når vi snakker om produkter til mange tusen kroner, så har kunden ALLTID rett. Karmacom Lenke til kommentar
1955 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Selger er den ansvarlige dersom det er forbrukerkjøp . Hva produsent eller andre måtte mene vedkommer ikke ditt forhold overfor selger i denne sammenheng. Ved kjøp som ikke dekkes av lov om forbrukerkjøp vil gjerne andre garantier være av betydning. Antall feil/feilsituasjoner du beskriver er av en størrelsesorden som gjør det uforståelig at en selger ser seg tjent med å prøve på reparasjon . Kan ikke skjønne hvilken selger det er som ønsker at en kunde skal sitte med en så dårlig "vare" etter å ha betalt 17000,- . En bærbar koster vel 5 til 10 tusen i innkjøp så marginene til service og reparasjon er små . Dersom feil er dokumentert er det rimeligste ofte at kjøper får en lik eller tilsvarende vare i erstatning . Med fallende priser som i databransjen vil en slik løsning være særlig aktuell. Tror nok at en fornuftig samtale med selger kan bli til beste for begge parter. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Altså, helt greit innlegg du har. Men å påstå at en pc til 17 000,- koster mellom 5 og 10000,- i innkjøp kan du ta med deg tilbake til den feile skogen du var på bærtur i . Marginene på pcer er svært små, gjerne godt under 10% brutto. På en pc som selges til 17000,- så tjener selger gjerne mellom 1000 og 2000,-, kanskje enda mindre om det er snakk om en kampanjepc de har tilbud på. Jeg kan i det hele tatt ikke sett ett produkt i butikken jeg jobber, det være data, brune eller hvitevarer som har en slik margin som du forespeiler her... Endret 8. januar 2005 av Alastor Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Heisann igjen, La igjen en beskjed like før nyttårsaften, det var vedrørende den bærbare pcen min. Acer fikk den inn, men greide ikke fremprovosere problemene. Dog oppstod de på vei hjemover, og jeg har sendt dem dokumentasjon i den grad det er mulig for meg. Problemet er for meg at dette opptar utrolig mye tid, og jeg sitter uten en maskin som er utrolig effektiv i skolearbeidet og de tingene jeg har ansvar for. Problemet med blant annet sviktende av/på knapp er enda der, speedstep fortsetter å kjøre i fullfart. Dette etter at Acer mente det var fikset. Og bluetooth var vel noe vi ikke fant løsning på. Tror Acer her mente at telefonene var skyld i det. Dog er det vanskelig for meg å se at qtek, sony ericsson, nokia, sharp og siemens har lagd like dårlige produkter. Maskinen har vært inne (inkl doa omleveringen) ca 4 ganger, og jeg må jo levere den tilbake til dem for å se hva som feiler speedstep. Noe som gjør at dette blir 5. gang. Finnes det snart noe bedre løsning på dette her undres jeg? Med vennlig hilsen mail sendt til butikken nå. butikken er bestbuy.no Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Er nok en mindre margin enn 5.000 > vs 17.000, men på en annen side, så har somregel alle retailers en ordning med produsent/manufacturer på reperasjons-vare/feilvare, tilbakelevering, som gjør at den endelige kostnaden ligger på selve produsenten, og ikke retailer/butikk. I praksis vil det si at butikken taper sjelden noe under noen omstendigheter, med mindre de velger å ta inn varer fra produsenter som ikke gir noen som helst form for slike ordninger, noe som er sjeldent. Ofte er ikke mangelen på service grunnet mangel på vilje eller grådighet, men rett og slett mangel på kunnskap fra retailers side, og/eller manglende evne til å forstå helt hvordan man skal forholde seg til kunder under alle omstendigheter( customer-policy ). Nordmenn er somregel ikke kjent for å være serlig service-innstilt, sikkert noe med at vi alle har somregel en god del penger, og en livstil som innebærer at vi ikke skal legge oss flate for noen, dvs. vi alle vil være best / ha rett ettersom vi sjeldent er avhengige av noen andre enn oss selv som individer i dette landet. Stahet/stolthet er vel kanskje et bedre ord. Enkelte selgere/butikker glemmer å legge igjen staheten/stoltheten ved inngangsdøra til arbeidsplassen sin, noe de absolutt burde gjøre når de opererer i et såpass servicefokusert marked som IT-varehandel. Uansett hvordan du, eller de(bestbuy) vrir og vender på det, slik du har situasjonen, uansett hvem som må gi etter i henhold til kvalitets-sikring/annulerings-rett/kjøpsopphevelse, så har du loven til syvende og sist på din side, og den evt. diskusjonen om hvem som skal stå for hva av kostnader skal ikke gå på din tid, men må være en dialog mellom evt. retailer og produsent. Du har krav på å få annulert det kjøpet, for uansett hvor mange forskjellige feil det her er snakk om, så er slutt-konsekvensen at produktet som helhet ikke tilsvarer det spesifikasjonen har lovet, nemlig å virke. Allikevel, er det mange retailers som prøver seg, og prøver å sno seg unna på tekniske bagateller, i håp om at sluttbruker/kunde ikke er klar over sine total-rettigheter, som ikke er avhengig av enkelt-reperasjoner. Dvs det finnes overstyrende lover og regler for kvalitetsgaranti på produkter som helhet, som er i virke uansett hva understående enkelt-lover tilsier så lenge varen ikke er overgått garanti-tiden sin. (Til og med reklamasjon er en understående lov, hvorpå f.eks garantibetingelser når alt annet feiler overstyrer med full effekt og gir nøyaktig samme resultat som reklamasjon ville ha gjort, nemlig annullering av kjøp/pengene tilbake.) Mange som ikke er klar over dette, for de fleste fokuserer for mye på reklamasjon-betingelser og angrefrist etc., eller retailer ikke opplyser om at produkt-garanti bestemmelser og lover er faktisk mye kraftigere i effekt enn de fleste er klar over. For å forenkle det så er garanti-bestemmelser for produkter EGENTLIG reklamasjonsrett+angrefrist+pengene-tilbake-rett alt bakt inn i en pakke som varer sålenge A: forbruker ikke er ansvarlig selv for skade/feil og B: Sålenge garantien varer i henhold til garanti-tiden en retailer har oppgitt som garantiperiode og C: Sålenge forbruker har benyttet seg av produktet slik det er foreskrevet/ment å brukes. Karmacom Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 regner med at jeg velger en annen produsent. Er mer fornøyd med Hp/Compaq som leverandør. De har hjulpet meg mye mer enn Acer forsåvidt Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Godt innlegg, og du påpeker en del gode ting. Men du snakker om overstyrende lover..for at jeg skal lære, hvilke lover er dette? Kan du finne de i lovdata for meg? Hva om retaileren ikke har opplyst om "garanti" fra produsent da? Du har jo ingen lovfestet rett til noe annet enn det som står i forbrukerkjøpsloven så vidt jeg vet, og det er ikke lov for en selger å kalle noe for "garanti" med mindre denne garantien dekker mer enn det forbrukerkjøpsloven gjør. Er mulig jeg bare misforstår innlegget ditt helt...jeg er trøtt. Og mener ikke å kverulere eller noe, jeg bare forstår ikke helt hva du egentlig mener. Og hvor man kan få backup av det du mener isåfall. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) undres om jeg skal sende link til acer og bestbuy muligens så mener han at lovene ikke er fravikelig, dermed overstyrende Endret 8. januar 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå