Gå til innhold

Usikker pa hva jeg kan forlange av butikken?


Christian86

Anbefalte innlegg

Acer maskinen som jeg fikk tidligere i år, var en erstatning for den første jeg fikk tilsendt. Den hadde klare feil, og de var snille med doa.

 

I den siste tiden har den vært inne minst to ganger til, og jeg undres veldig på om jeg kan heve kjøpet.

 

første gang: doa med omlevering til ny maskin ettersom foregående var ute av produksjon.

 

andre gang: batteri problemer (1 uke)

 

tredje gang: hovedkort byttet (2 uker-3 uker service uten lanemaskin)

 

følgende er feil nå:

controller feil på harddisk

error på harddisken

musen oppfører seg rart (opplever at den går feil o.l.)

av/på knappen vil ikke reagere

henger seg opp under avslåing. Dette gjelder selv om den er formatert

speedstep funker ikke

 

maskinen kostet 17000 kr.

 

ps! Doa er egentlig ombytte...det har jeg fra tidligere saker.

 

 

8.jan: skrevet om til innlegg med skandinaviske bokstaver

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil for det første si at jeg ikke synes du kan heve kjøpet. Den har vært inne flere ganger, men det er forskjellige feil, så du har ingen mulighet til å kreve noe i allefall.

 

DOA teller som ett avhjelpsforsøk i allefall, så det er riktig.

 

Men det er butikken som her vil velge om de vil gi deg ny pc, eller prøve å reparere enda en gang...kan jo hende de er snille.

Lenke til kommentar
Det står ingenting i kjøpsloven om antall feil om det er forskjellige feil. Det som står er at selger plikter å hjelpe deg, enten ved å reparere innen rimelig tid, eller gi nytt produkt.

 

Så, det er nok opp til butikken...

Og sålenge den ikke er kjøpt hos Netshop må du nok vente 2-3 uker pc... :p

Sånn er det, desverre.

Lenke til kommentar

altsa:

 

det er klare indikasjoner pa controller feil igjen, hvilket betyr at dette er da 2. gang

 

av/pa kanpp fungerer ikke, hvilket er andre gang

 

batteriet er vesentlig darligere enn reklamen sier, hvilket er andre gang det klages pa.

 

slik ser jeg det. uff, dette er forvirrende. Hovedgrunn til at jeg ba noen se pa denne var fordi jeg vanligvis er vant med nogenlunde samme feil, dermed mindre tenking enn dette. Jeg far se hva forbrukerradet sier. Butikk og produsent har mottatt mail om dette.

Lenke til kommentar
2 ganger, da skal du kunne kreve prisavslag eller heving av kjøp.

Nei, produktet skal være forsøkt reparert 2 ganger for samme feil, blir samme feil konstatert etter disse 2 forsøkene, så kan man kreve prisavslag eller heving av kjøp.

 

Altså, 3. gangs feil.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
2 ganger, da skal du kunne kreve prisavslag eller heving av kjøp.

Nei, produktet skal være forsøkt reparert 2 ganger for samme feil, blir samme feil konstatert etter disse 2 forsøkene, så kan man kreve prisavslag eller heving av kjøp.

 

Altså, 3. gangs feil.

ja, det er sann jeg også har forstått det. men så at forbrukertvistutvalget har gitt medhold på heving av mobiltelefoner som har hatt 4 feil, der det har vært forskjellige feil.

Lenke til kommentar

Slik JEG har tolket loven så er det slik at om det er en så stor feil at du ikke kan bruke produktet (Les: PC'en), så har du krav på å kunne heve kjøpet tredje gangen, men jeg ser det eren del uenighet om dette på forumet. Derfor ville jeg tatt kontakt med forbrukerrombudet eller noen andre som har "ordentlig" peiling på loven i stedet for oss "hobby-forståsegpåere"...

 

EDIT: småfeil

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg fikk hevet kjøpet nå min FJS amilo. Leverandøren har kun 2 forsøk på å reparer varen. I mitt tilfelle var det hovedkortet som røyk begge gangene. Grunnet overoppheting. Jeg kontaktet forbrukerrådet i kommunen. Der fikk jeg en kontaktperson som jeg skulle referere til om leverandøren ikke ga seg...

Fikk igjen hele kjøpsummen på den 1 1/2 år gamle pcen.

 

Stå på :thumbup:

Endret av kenthlar
Lenke til kommentar
Jeg fikk hevet kjøpet nå min FJS amilo. Leverandøren har kun 2 forsøk på å reparer varen. I mitt tilfelle var det hovedkortet som røyk begge gangene. Grunnet overoppheting. Jeg kontaktet forbrukerrådet i kommunen. Der fikk jeg en kontaktperson som jeg skulle referere til om leverandøren ikke ga seg...

Fikk igjen hele kjøpsummen på den 1 1/2 år gamle pcen.

 

Stå på :thumbup:

Vil bare legge til at det er samme feil de har 2 forsøk på å reparere, og at 3. gangen feilen oppstår kan du heve kjøpet. Lett å bli forvirret angående akkurat dette :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det gjelder SAMME feilen bare? Jeg trudde nemlig at det var 2 feil som gjør at produktet de mente i loven, men jeg er ikke noen juss-student eller advokat e.l.

 

EDIT: Det ser også ut som en del webshoper har forskjelige meninger om dette. Så det er nok en del forvirring ute og går. Ta kontakt med forbrukerombudet. Det var tross alt de som hjalp til med å utforme loven i sin tid.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Som dere ser her, så er det tre punkter som er vesentlige. I §30 står det at selger har 2 forsøk på å rette samme mangel. I §31 står det at om mangelen ikke rettes i samsvar med §30 så har kjøper krav på prisavslag, og §32 sier at man kan også istedenfor heve kjøpet.

Lenke til kommentar

forste omgangene er det de som har funnet dem, men dette er jo 4. gang sa de kan jo ikke ha funnet dem da ;) ikke nar jeg er pa ferie med maskinen hvert fall. mokka maskin steker benet mitt snart...speedstep gar pa 1,6 ghz uansett hva jeg gjor og skjrmen fikk jeg to flimer anfall i dag

 

gjor oppmerksom pa at jeg begge gangene har vart uten lanemaskin i over 1 uke.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Lånemaskin skal bare kunne stilles tilgjengelig dersom det ikke medfører vesentlig kostnad for selger.

 

Å låne ut en bærbar laptop vil etter min mening være en vesentlig kostnad, da denne taper seg meget raskt i verdi og vil føre til vesentlig tap for selger som etter retur av låneprodukt må selge den billig som b-vare.

Lenke til kommentar

i dette tilfellet hadde bedriften lane maskiner for slikt, men fordi acer ikke holdt loftene ble det hele tiden mindre og mindre vits.

 

forst 2-3 dager, sa 1 uke, sa lofte om til torsdag, sa enda flere dager

med en butikk i Telemark sa ville lanemaskinen ikke na frem for den andre var ferdig til slutt.

Dette skjedde i tentamens uken min, hvor det var storst behov for den maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...