Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hei! Vet noen hvordan jeg kan gjøre at en eksisterende bruker ikke får shell tilgang? Jeg pleier bare å trykke enter når jeg lager brukere... Så finnes det en kommando? Når jeg vil at brukere ikke skal ha shell-tilgang, så kan jeg vel bare skrive /dev/null der, ikke sant? Eller er jeg helt dust i hodet nå? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Mener å ha lest noe om at du kan spesifisere at de ikke skal ha noe loginshell ja i en eller annen fil ja. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) /bin/false Elns? Kan vel berre bruke /dev/null eller ikkje setje noko shell i det heile teke. Kva slags brukar er det snakk om? System-brukar eller ein brukar som eksisterar (f.eks brukar som skal brukast til å køyre Apache, eller brukar som skal bruke FTP). Endret 26. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
bluet Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 # usermod -s /bin/false bruker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Det er snakk om en bruker som kun skal få bruke ftp. Edit: Takk, MS-DOS modus! det funket! Endret 26. desember 2004 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ehh.. nå kommer ikke brukerne inn på ftp'en... tror eg trenger en annen kommando.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hm ja, fordi brukaren må vel ha eit gyldig login-shell om brukaren skal kunne autentisere seg... Om berre brukarane skal ha FTP-tilgang, så bør du vel gå for virtuelle brukarar? (dvs ikkje systembrukarar men brukarar som berre har FTP-tilgang gjennom FTP-serverprogramvaren). Sjå på PureFTPd. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 se i tekstfila /etc/shells (er i hvertfall det på min debian-box). Det er hvilke shell som er gyldige loginshell. FTP-serveren bruker normalt å lese den fila etter hvilke shell som er gyldige nok til at den skal godta innlogging. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Mener det skal være slik at shellet brukeren skal bruke må være spesifisert i /etc/shells for at ftpd skal gi tilgang. Så om jeg har forstått det rett, sleng inn /sbin/nologin i ei linje i /etc/shells, og bruk chsh til å bytte shellet spesifisert for brukeren. (FreeBSD, funker kanskje på Linux også? ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Takk, Paull, nå funker det knallbra! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Men som sagt om du berre skal ha FTP, så er det kanskje litt tryggare å setje opp virtuelle brukarar på ein FTP-server. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Okei... tror jeg lar det være sånn foreløpig, så får jeg heller gjøre det senere. Skal la noen få tilgang til mapper i samba og. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 RH har i alle fall et "shell" som heter /bin/nologin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ja, og det funket i slackware og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå