Gå til innhold

Transportering av vannkjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en lur ting kan jo være å gå over alle koblinger før du fyrer i gang på lanet..

Når pc`en står i ro, bilr det liten bevegelse i koblinger og slanger, men når du begynner å røre på kassa, da kan slanger gli av, osv osv osv..

derfor så er det litt lurt å være det som folk omtaler som "pysete" vet å sette på slangeklemmer rundt noen utsatte steder.

Lenke til kommentar

ja, pumpen kan sprekke, blokken kan sprekke.. visst du vill være på den sikre siden så legger du deg ned og dør..

For å være litt seriøs..

Er mange som teiter til slangeklemmene akkurat passe, dette når vannet er kaldt og slangene er kalde.. Men når vannet begynner å få temp og slangene blir mykere så kan det begynne å sive vann ut, nettopp grunnet at slangene blir mykere.. Derfor er det viktig å gå over klemmene etter en viss innkjøringsperiode.. .

Når man beveger på maskinen så beveges slangene og, er klemmen litt uheldig satt på, ytterst på nippelen, så kan slangen skli lengre ut slik at klemmen ikke klemmer godt nokk lengre.

Mange bruker blokker der man kan ta av bunnen ved å skru den av. Disser er litt skummle visst man ikke er påpasselig med å skru bunnen skikkelig fast, og sjekke dette sånn av og til.. Grunnet varme og trykk kan bunnen begynne å skru seg ut, og vipst, du har en major lekkasje i maskinen. Dette kan også skje under frakt når ting flyttes på.

Det man også skal sjekke ved bruk av slangeklemmer, er om slangen begynner å sprekke i det området den er klemt i sammen, speiselt ved bruk av stål klemmer, da disse kan skjære igjennom slangen og igjen skape lekkasje.. Dette kan også skje under frakt, visst man får på en eller annen måte en knekk på slangen, bla tanker som ikke sitter fast og trekker med seg slangen osv osv osv

Lenke til kommentar

Har man et så skjørt sammensatt vannkjølingsutstyr som enkelte beskriver her, så vet jeg sannelig ikke om jeg i det hele tatt hadde turt å starte maskinen!

Monteres utstyret på foreskrevet måte, og behandler maskinen med en viss forsiktighet under transport, så er det svært liten tjangs for å få lekkasjer.

Lenke til kommentar
Har man et så skjørt sammensatt vannkjølingsutstyr som enkelte beskriver her, så vet jeg sannelig ikke om jeg i det hele tatt hadde turt å starte maskinen!

Monteres utstyret på foreskrevet måte, og behandler maskinen med en viss forsiktighet under transport, så er det svært liten tjangs for å få lekkasjer.

Vel, muligheten er der uansett..

Er litt skummelt det med tanke på slange klemmer av stål, når de strammes skikkelig til, da kan de faktisk ødelegge slangen, ved at de skjærer seg igjennom og vips er det sprekk og vips er det lekkasje.. Og når det i tillegg blir bevegelse, så er sjansen større for noe slikt..

Better be safe than sorry..

Har aldri hørt at det har skjedd, men jeg ville nu sjekket koblingene uansett

Lenke til kommentar

Joda, du har i prinsippet rett i det der med slangeklemmer i stål.

Og derfor:

Slangeklemmer i stål bør man i det hele tatt unngå å bruke, nettopp av de grunnene du nevner. Strips er vesentlig bedre, alternativt de plast-slangeklemmene som enkelte webshops selger.

Kan jo også nevne at om man bruker f.eks silikonslanger med riktig forhold mellom innerdia og nippel, så sitter disse såpass godt at man ikke behøver klemmer i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Men uansett.. hvordan festemetode eller noe som helst..

Før du fyrer igang maskinen på lanet, gå over koblinger og se om det ligger vann noen plass..

Det er selvsagt en meget fornuftig og god leveregel, som bør etterleves. :yes:

Men jeg vil igjen hevde; Har man gjort "hjemmeleksa" si, dvs montert slanger og komponenter på en forstandig og riktig måte, så har man lite å frykte.

Komponenter, dvs vannblokker, radiator, pumpe og tank, forutsettes å sitte fast der de skal, altså kan man se bort fra bevegelser i disse.

Det eneste som da strengt tatt kan bevege seg, er et "flagrende" skjermkort, som tross alt bare er festet i AGP- / PCI-port, med de påvirkninger dette kan gi på slangeforbindelsene mellom GPU- og evt chipset-blokk.

Men som nevnt; Er slanger etc riktig montert, så kan jeg fortsatt ikke se at man risikerer noe, der heller.

Men imidlertid; Det er én ting som er sikkert, og det er at ingenting er sikkert. Dermed har kontrollen sin berettigelse, det kan jo aldri skade......

Lenke til kommentar

Bruker slangeklenner av stål, men ikke slik jeg en gang gjorde,

på en silikonslange... :thumbdown: Det gikk galt, den ble klemt av.

Nå bruker jeg Eheim slanger beregnet på akvarier. De tåler klemmer.

Men trekk ikke til strips slik Stig-Arne beskriver over. Du kan da risikere

å deformere mothakene der låsen treffer. Når stripsen strekkes for hardt

blir den tynnere, avstanden mellom mothakene øker og da passer de

ikke med mothakene på låsen. Da kan stripsen falle av bare du knipser

fingeren på den. Bruk heller en liten avbiter like inntil låsen.

Men klarer du å slite av stripsen for hånd, så bruker du en jallakvalitet.

Da er det nesten bedre uten :whistle: En sikker uvisshet er faktisk

vel så bra som falsk trygghet :cool:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Bruker slangeklenner av stål, men ikke slik jeg en gang gjorde,

på en silikonslange... :thumbdown: Det gikk galt, den ble klemt av.

Nå bruker jeg Eheim slanger beregnet på akvarier. De tåler klemmer.

Men trekk ikke til strips slik Stig-Arne beskriver over. Du kan da risikere

å deformere mothakene der låsen treffer. Når stripsen strekkes for hardt

blir den tynnere, avstanden mellom mothakene øker og da passer de

ikke med mothakene på låsen. Da kan stripsen falle av bare du knipser

fingeren på den. Bruk heller en liten avbiter like inntil låsen.

helt riktig det med striksgreia.. har vært borti den før når jeg har samelet overflødige ledninger inne i pc'n.. et lite knips og alt ble kaos :thumbdown:

men som jeg spurte lenger opp... hadde det gått med en slags ring av hardplast imellom metallklemma og selve slangen? elelr hadde det fortsatt vært sjans for at den skulle gnage istykker slangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...