enter Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg forstår at tingen er en bærbar med 802.11g trådløst nettverkskort. På reise i inn- og utland trenger jeg tilgang til nettet. Hvor og i hvilken omfang vil jeg oppnå dekning med et 802.11g nettverkskort? Får jeg dekning på alle hoteller, i resepsjonsområde, på rommet eller hvor ellers? Håper på en generell oppdatering om dette ... Så til bilen. Jeg får vel neppe kontinuerlig kontakt med nettet gjennom 802.11g-kortet under lengre bilturer. Jeg trenger også å vite "alt" om oppkopling fra bil. Det blir vel via mobiltelefon eller Phonecard (kun Nokia?) det. Vel, håper på masse informasjon før jeg går til anskaffelse av en ny bærbar. Sist jeg var i Tyskland kom jeg ikke på nett med min eldre Dell Latitude Cpi koplet med kabel til Nokia 6310i via Netcom, og jeg er altså for villig til å kjøpe nytt nå ... Lenke til kommentar
Halvorsen Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Jeg forstår at tingen er en bærbar med 802.11g trådløst nettverkskort. På reise i inn- og utland trenger jeg tilgang til nettet. Hvor og i hvilken omfang vil jeg oppnå dekning med et 802.11g nettverkskort? Får jeg dekning på alle hoteller, i resepsjonsområde, på rommet eller hvor ellers? Håper på en generell oppdatering om dette ... Så til bilen. Jeg får vel neppe kontinuerlig kontakt med nettet gjennom 802.11g-kortet under lengre bilturer. Jeg trenger også å vite "alt" om oppkopling fra bil. Det blir vel via mobiltelefon eller Phonecard (kun Nokia?) det. Vel, håper på masse informasjon før jeg går til anskaffelse av en ny bærbar. Sist jeg var i Tyskland kom jeg ikke på nett med min eldre Dell Latitude Cpi koplet med kabel til Nokia 6310i via Netcom, og jeg er altså for villig til å kjøpe nytt nå ... Det trådløse nettverkskortet vil kun virke der det er lagt opp WLAN eller WIFI, dette er som regel på litt flottere hoteller, større flyplasser, i fly snart, og i noen byer. Du vil ikke kunne benytte kortet i bilen vil jeg tro. Oppkoblingen til mobil vil foregå med kabel, blåtann eller infrarød. Da trenger du vel gjerne et abonnemang som støtter overføring av data i en ok fart. Det er garantert best men 3G når en skal koble opp til internet med mobil, men i Norge er det bare en nokia men støtte for 3G, og dekning er verre utenfor storbyene foreløpig. Skal du alltid ha internett og helst fortets mulig vil jeg da anbefale deg en 3G-mobil og en bærbar med 802.11g trådløst nettverkskort. EDIT: skriveleif Endret 26. desember 2004 av Halvorsen Lenke til kommentar
enter Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Hei, jeg takker for svaret ovenfor. Telefonen jeg har er en Nokia 6310i. Dessuten har jeg hi-speed og GPRS telefon/abonnement om jeg husker riktig. Men jeg kan så lite om dette at jeg ikke har oversikt, og kan ta feil. Sjekket Nokias side nå, det står at telefonen har "tri-band world phone" og GPRS. Så er spørsmålet om det er noe vits i å bytte PC'n i denne anledning. Det er en Dell Latitude CPi Pentium II 400Mhz 256Mb RAM. På nettet med mobilen er det jo ikke PC'n som er det svake leddet for hastigheten. Det er overføringshastigheten med mobiltelefonen. Kan jeg forresten sette inn et 802.11g trådløst nettverkskort i den gamle Dellen? Så til bruk av mobiltelefon og Netcom i utlandet. Netcom opplyste meg at jeg kunne bruke samme oppkoplingen (nummeret) som i Norge i hele eller det meste av Europa, og uten å bruke retningsnummer. Den bruker nummer *99# og den oppkoplingen virket ikke noe sted i Tyskland. Er det noen som her erfaring med Netcom i Tyskland? Hva er feil? Hilsen Enter Endret 26. desember 2004 av enter Lenke til kommentar
roxxx Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Du kan utmerket sette i pcmcia trådløst nettverkskort i pc din, den er mer en stor nok for det, ytelsesmessig, du har jo og to pcmcia innganger i den, kort finner du feks her:http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10279 Fønker som en kule det, jeg ville kjøpt en 3G tlf hvis du vil at ting skal gå kjapt, en kompis har ca 340mps i hastighet via 3G på pc sin. Men ting koster, jeg ville kjøpt deg kortet til pc din, og basert meg på finne nettverk på hotell og lignende, eller lage deg en liten retningsantenne og "finne" nett, fønker det og. Endret 30. desember 2004 av roxxx Lenke til kommentar
enter Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 takker for svar . Får sette inn et PCMCIA -kort da, og fortsette med Netcom GSM/GPRS. Tror maskinen holder bra til surfing på nettet, selv om den er 5 år gammel. Når det gjelder 3G så må man vel ha Telenor-abonnement for å få det til å funke foreløpig, til en pris av kr 20 pr. MB og max kr 30 pr. dag. Netcom skulle kreve kr 57,?? for første MB, deretter en lavere pris pr. MB. Mitt hjemmebredbånd er oppgitt til 100,0 Mbps. Jeg har i dag motatt 171.156.354 byte. Hvor mange MB er det? (Vel, dumt spørsmål syns noen, men andre går surr i byte, bitt og Mb og MB) Vel, jeg har forsøkt å oppdatere meg på 3G. Om jeg skaffer Telenor-abonnement og 3G -tlf., virker den i store deler av Europa med 3G da? Jeg leste at Norge er langt etter resten av Europa i utbygging av nettet. Enter som lurer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå