Gå til innhold

formatere c: men beholde resten

Phoncible

Anbefalte innlegg

Har tenkt å formatere c:\ (med windows på), grunnet litt småfeil og sånt. Har i tillegg 2 partisjoner som jeg vil beholde. Gjorde dette på maskinen til en venn av meg, men da fungerte ikke d:\ etter at jeg hadde installert windows igjen. Hva er korrekt måte å gjennomføre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på trådstarters spørsmål selv........er det i hele tatt noen hensikt å bare formatere OS-disken,eller bør man ta alle sammen når man er i gang?

Hvis jeg bare formaterer OS-disken;blir det mye krøll med spill/muzak/filmz o.s.v. som jeg har på annen disk(jeg tenker da i utgangspunktet å ikke gjøre noe med denne)? :innocent:

Btw....Bruker en Raptor 36gb til OS & Prog, og en Samsung 160Gb lagre/film/muzak /zpill o.l.

Mvh

Lenke til kommentar

Det er den store fordelen med å ha en egen partisjon for OS at en kan ta en kjapp format og reinstall av XP med XP-cden. De andre partisjoenen trenger bare en defragmentering av og til. Selvsagt husk å ta backup av evt. mail og andre programinnstillinger du har på OS-partiasjonen før du formaterer. Etter at systemet er satt opp slik du vil ha det kan du også vurdere å ta et ghost-image av OS-disken - dette i tilfelle du får en alvorlig systemfeil eller harddiskkræsj.

Lenke til kommentar
Alle programmer og sånt ligger på c:\ ja. Klarer å formattere og installere windows igjen, men sist jeg gjorde det ble som sagt de andre partisjonene fucka. Vil ikke at det skal skje, da det er snakk om et par 350gb stappa med stæsj :D

Det skal ikke være noe problem, bruk som noen andre her sa windows CDen og formater c: ved hjelp av partisjonsprogrammet som dukker frem under installering. Regner med at du er klar over det, men dersom du har partisjoner over 137 GB trenger du service pakker for å få den frem i windows, husker ikke om SP1 holder. Det skal visstnok også være mulig å tweake i registeret, men tror det er lettest med en service pakke.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

eh, prøver du å si at du formaterte c: -disken og mistet alt som var på de andre diskene også? kan du fortelle meg fremgangsmåten i detalj for hvordan du formaterte?

edit: ah, du brukte kanskje en gjenoppretningscd? og ikke en ren windowscd? gjenoppretningscder gjør nettopp dét; gjenoppretter. dvs tilbakestiller alt, på alle partisjoner, slik pcen var da du kjøpte den. er det en slik cd du har brukt, istedetfor en vanlig windows xp installasjonscd?

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
Brukte windowsskive ja.

Men er i orden nå. Etter 5-6 runder med nedlastinger og restarter funka det. Lettelse.

ah, du glemte å kjøre windows update med en gang? da vil du ikke se partisjonene korrekt, du trenger sp1 for å få full tilgang til store disker.

godt at det løste seg for deg! :)

^fmj: sikkert lurt å lese tråden før du svarer neste gang. :)

Lenke til kommentar

Gjetter på at grunnen til at data "forsvinner" på andre partisjoner etter en reinstalasjon av xp / 2k er at disken er større enn 128GB, og ingen av disse os'ne støtter store disker med standard instillinger.

For å få dette tilbake må man instalere SP1 (xp) eller SP4 (w2k) og skru på støtte for stor disk i registeret. Deretter en omstart og partisjonene skal være tilbake på plass.

Mulig man må bruke diskmanager for å mounte partisjonene på en stasjonsbokstav.

(Det er jo selvsagt en mulighet at man har valgt å slette partisjoner under install av os, men det er ganske godt gjort å gjøre det uten å vite om det - man får jo advarsler som må bekreftes for å gjøre det!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...