Gå til innhold

Hvordan anbefales denne PC'en å klokkes?

Anbefalte innlegg

Hei! Hovedsaklig vil jeg bare ha litt debatt og svar fra folk som ikke "antar" for mye, men har somregel kunnskap som backer opp det de sier!

Dette er hva jeg har(Noe er hentet ut av Programmer, annet vet jeg)

CPU: P4 (Prescott) 3.0Ghz med D0 stepping, ligger på rundt 40 grader under load.

Hovedkort: MSI NEO-Fisr 875p med ICH5R.

Skjermkort: Foreløpig et Geforce 5700 LE(Vet ikke om det er noe jeg kan gjøre med det ;( men dama tillot ikke at jeg brukte 4000 kr på et skjermkort når hun ville ha hjørnesofa.. kvinnfolk...)

Harddisker er S-ata 160 gigger.

Det eneste jeg er smålig usikker på er RAM'en, dette er hva jeg vet/fant ut.

RAM:

PC3200 (DDR400 Mhz)

Kingston K 512MB

@ 200 MHz 2.5-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)

Oppdateringsfrekvens Redusert (7.8 us), Self-Refresh

Det jeg hovedsaklig lurer på er sånn omtrent hvor langt jeg skal tørre å gå med denne, og hvordan jeg eventuellt skal finne ut hvor langt jeg kan gå.

Så langt så vet jeg at Prime95 kan finne ut om det er stabilt, og til PC overvåkning har jeg Everest Home.

Jeg vet også at man må låse PCI/AGP, men alt utover det er litt uvisst for meg, volt klokking er noe jeg er helt blank på. For å si det slik, om jeg skulle klokke selv, så hadde det vært, så høyt jeg klarer å få cpuen stabil uten volt økning, foreløpig ligger den på 1.4 ifølge Everest. >.<

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hver prosessor er unik når det gjelder overklokking, man kan i beste fall komme med antakelser :)

Først og fremst lås AGP og PCI frekvensen. Hvis MSI tilbyr ny BIOS til hovedkortet som åpner for ulåst multiplier på prosessor så bytt til den. Da har du mulighet for å få testet minnets og hovedkortets overklokkingsegenskaper uavhengig av prosessor. Alltid greit å vite hvilket spillerom man har.

Det du gjør er rett og slett å øke FSB frekvensen litt etter litt, med din prosessor ville jeg tatt 10 MHz om gangen. La Prime95 stressteste systemet en times tid eller to mellom hver gang du øker FSB. Hold samtidig et øye med temperaturen på prosessoren. Når du kommer så langt at Prime95 feiler kan du øke spenningen litt hvis temperaturen er lav nok under stresstestingen. Slikt kan du egentlig holde på til temperaturen blir for høy. Jeg vet ikke hvor høy spenning disse prosessorne tåler før de tar skade av de, men finn ut dette først.

Når det gjelder minne kan det være greit å benytte seg av "memory divider" eller lignende mens du klokker på prosessoren. Dette finner du i BIOS. Poenget er at du kjører minnet på en "safe" frekvens slik at du kan avskrive minnet som et problem mens du klokker på prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...