Torjus Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Smart-UPS US700 BX 120. Noen som kan sjekke prisen på denne? (Sorry hvis det er feil post) Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ikke så lett å få tilgjengelig informasjon i Norge. Jeg har også akkurat kjøpt en UPS. Bestillte en billig en fra Komplett.no. Har ikke så mye penger i PC budsjettet denne måneden men ville ha en UPS nå pga at strømmen kan være ustabil her på vintern. Kjøpte en Inform 600VA Interactive RS232. Leverer 600VA og koster 650 NOK på komplett + frakt. Ganske greit kjøp. Høres ut som Inform er et kurant billigmerke som leverer den kvalitet man trenger til privat bruk. Jeg trenger ikke oppetid på 1 time så for min del vil det være bortkastet å kjøpe en 2000VA til 5000 kr. Har en skjerm som trekker 83W og PC som trekker 260W. Til sammen blir dette 260+83 = 343W = 490 VA. Jeg belaster min 490/600 = 0,816 = 81,6 %. Tror jeg får en oppetid på ca 10 minutter. Skal poste når jeg får den fordi jeg tror det er mangel på slik informasjon. I alle fall var det vanskelig for meg å finne noen poster som beskriver anbefalinger av UPS til hjemmebruk. Mvh Johansen Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg trenger ikke oppetid på 1 time så for min del vil det være bortkastet å kjøpe en 2000VA til 5000 kr. Nå er det da ikke hvor mangen VA transformatoren/vekselretteren klarer å levere som bestemmer batterilevetiden. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg trenger ikke oppetid på 1 time så for min del vil det være bortkastet å kjøpe en 2000VA til 5000 kr. Nå er det da ikke hvor mangen VA transformatoren/vekselretteren klarer å levere som bestemmer batterilevetiden. Spørs om det ikke er det. Det har veldig mye å si. Kommer sikkert an på ant. A på batteriet. Vanlig er vel 7 eller 14 og jeg tror den jeg har bestillt har 7A batteri. VA sier hvor mye den kan belastes ved maks load continuious. Vet du om en god UPS du kan anbefale da? Jeg har et system på ca 330 W totalt. Trenger en oppetid på min 5 minutter, men helst 15-20 minutter. 30 minutter tror jeg blir alt for kostbart for min lommebok. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Nå er dette kanskje litt utover ditt budsjett, men jeg har denne fra APC, og den gir meg ca. 30 min. oppetid med en PC m/ 2 HDD, 3 GHz P4, og Radeon 9100 + 15" flatskjerm. Har da ca. 27% belastning (i følge softwaren). Det eneste minuset jeg kan finne med denne er at den ikke har temperaturkontrollerte vifter. Det betyr at viftene går for fullt hele tiden. I følge den interne temperatursensoren ligger tempen på 22,5 grader ved normal drift, og dette er kun en halv grad over romtemperatur. Hadde vært en fordel med temp. regulerte vifter, siden kjølingen tydeligvis er god nok. Men denne UPS-en er jo ikke laget for å stå fremme på et kontor. Den er nok beregnet i et rack med en masse andre bråkete servere, og da er det jo ikke nødvendig med regulerte vifter. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Nå er dette kanskje litt utover ditt budsjett, men jeg har denne fra APC, og den gir meg ca. 30 min. oppetid med en PC m/ 2 HDD, 3 GHz P4, og Radeon 9100 + 15" flatskjerm. Har da ca. 27% belastning (i følge softwaren). Det eneste minuset jeg kan finne med denne er at den ikke har temperaturkontrollerte vifter. Det betyr at viftene går for fullt hele tiden. I følge den interne temperatursensoren ligger tempen på 22,5 grader ved normal drift, og dette er kun en halv grad over romtemperatur. Hadde vært en fordel med temp. regulerte vifter, siden kjølingen tydeligvis er god nok. Men denne UPS-en er jo ikke laget for å stå fremme på et kontor. Den er nok beregnet i et rack med en masse andre bråkete servere, og da er det jo ikke nødvendig med regulerte vifter. Åj åj åj! Det var litt over ja! Har jo bestillt en billig INFORM Guard 600VA UPS. Får se om den funker. Ska i alle fall rapportere ut om hvordan den fungerer til mitt system. Takk for hjelpen anyway. Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Johansen: Har du fått din UPS nå? Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Johansen: Har du fått din UPS nå? Ja, var og henta den idag. Var litt overasket over at den støyer 0dB. Er tydeligvis ikke vifte inni den. Står stdby mellom nettstrømmen og maskinen. Prøvde å koble vekk strømmen et øyeblikk. Helt herlig og sømløs overgang til UPS strøm. Det eneste som var da var at den lager en høyspentlyd (høyfrekvent) når den leverer strøm. Regner med det skal være slik. Regner med at lyden er ca 40dB. Den er akkurat ferdig oppladet. Har ikke koblet på skjermen ennå da jeg mangler forlengelseskabel han/hun. Regner med jeg får en slik en i hus i dag. Da skal jeg teste oppetiden på min PC med UPS strøm. UPS er på 600VA Per Øyvind på komplett.no hevder dette tilsvarer 600/0,7 = 857W Datamaskin trekker 280W Skjermen trekker 80W ADSL-modem 10 W (annslått fra komplett.no) Totalt 370W 370 / 857 = 0,43 => 43% belastning. Har hørt at man skal multiplisere VA med 0,7 for å finne antall WATT som leveres. P.Ø på komplett service hevder at man skal dividere (dele) med 0,7 mens en viss dataspesialist Hjemme PC intervjuet for 6 mnd siden hevdet at det gjaldt å multiplisere med 0,7. (Eksempel: En 1000VA UPS beskytter 700W maksimalt) Noen som kan bekrefte / avkrefte? Jeg skal i alle fall poste oppetiden. Prøve å få til det i morgen. Hei så lenge alle sammen! Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Venter isåfall på svar Tenkte meg noe lignende selv ihvertfall Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Venter isåfall på svar Tenkte meg noe lignende selv ihvertfall Vel. Da har jeg testa. Om det skal divideres eller multipliseres med 0,7 vet jeg ennå ikke, men målingen er foretatt. Ladet UPS helt opp og det skal nevnes at den er helt støyfri mens den står stdby. Når UPS kobler inn støyer den litt, men ikke så mye at man ikke kan leve med det. Jeg koblet til kun min PC. Grunnen til dette er at jeg ennå mangler kabler. PCen trekker ca 280W regner jeg med. Kl 10:10 koblet jeg fra nettspenning. Helt sømløs overgang. UPSen lager en pipelyd hvert 10. sekund som jeg ikke vet hvordan man skrur av. Ikke katastrofe, men kunne gjerne vært unngått. Kl 10:39 fikk jeg advarsel om lavt batteri. Kl 10:41 kuttet UPS strømmen momentant og jeg fikk sort skjerm. Jaja. Dette etter mangfoldige advarseler vel og merke. Oppetiden var altså på 31 minutter, noe som kan ansees som akseptabelt for en UPS for 650 kr. Når jeg kobler til skjerm og ADSL modem regner jeg med å ha en oppetid på ca 20 minutter. Inform Guard 600VA (DSL) anbefales! Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Venter isåfall på svar Tenkte meg noe lignende selv ihvertfall Vel. Da har jeg testa. Om det skal divideres eller multipliseres med 0,7 vet jeg ennå ikke, men målingen er foretatt. Ladet UPS helt opp og det skal nevnes at den er helt støyfri mens den står stdby. Når UPS kobler inn støyer den litt, men ikke så mye at man ikke kan leve med det. Jeg koblet til kun min PC. Grunnen til dette er at jeg ennå mangler kabler. PCen trekker ca 280W regner jeg med. Kl 10:10 koblet jeg fra nettspenning. Helt sømløs overgang. UPSen lager en pipelyd hvert 10. sekund som jeg ikke vet hvordan man skrur av. Ikke katastrofe, men kunne gjerne vært unngått. Kl 10:39 fikk jeg advarsel om lavt batteri. Kl 10:41 kuttet UPS strømmen momentant og jeg fikk sort skjerm. Jaja. Dette etter mangfoldige advarseler vel og merke. Oppetiden var altså på 31 minutter, noe som kan ansees som akseptabelt for en UPS for 650 kr. Når jeg kobler til skjerm og ADSL modem regner jeg med å ha en oppetid på ca 20 minutter. Inform Guard 600VA (DSL) anbefales! Da har jeg igjen målt oppetiden. Nå med både PC og skjerm koblet til UPSen. Ikke vet jeg om den var fullstendig oppladet men oppetiden var nå på 6 minutter. Litt mindre enn antatt men det kan være det som sagt ikke var 100% batteri på UPSen. 600VA klarer i alle fall PC (med en del tilleggsutstyr) og skjerm mens man holder på med viktige ærend. Jeg prøvde å brenne en CDplate mens jeg surfet litt på nett og brukte maskinen aktivt. 6 minutter tok det før man måtte koble ned. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ikke dårlig dette.. Kommer uansett til å bruke UPSen på serverne mine, 1 stk per server, og de er seff uten skjerm.. da har jeg jo en god 3 kvarters tid.. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg tror jeg skal gjøre et nytt forsøk på å måle oppetiden. Var ikke fornøyd med siste måling. Resultat kommer snart. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Vel, måling er foretatt, og med 100% batteri på UPS var oppetiden målt til 9 minutter og 30 sekunder før UPS begynte å lage forferdelige klagelyder om tomt batteri. Jeg koblet nettstrøm tilbake igjen for å se om overgangen funket fint. Noe som ikke alltid er tilfelle ved UPS. Av og til har jeg hørt om folk som får svart skjerm akkurat i det de kobler tilbake nettstrøm. Her funket det i midlertid bra. 9:30 er konklusjonen. Var målt sist gang også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå