Gå til innhold

dårlig bilder s700i

Xantix

Anbefalte innlegg

Vel jeg kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over S700i, fikk den til jul og har prøvd å ta noen bilder med den. Jeg har et vanlig 1.3 digital kamera kjøpt for en god del år siden og denne s700 er 1/5 i kvalitet i forhåld. Det er den første kameramobilen jeg har, men har sett bilder tatt med langt "dårligere" mobiler men kan ikke si at jeg ser at s700 er noe bedre. Ikke i nærheten av de bildene som jeg ser på nett som skal være tatt med s700...... Har ikke tatt noe særlig ute da, mest inne men i godt lys. Man ser tydelig kornene på alle bildene, særlig når jeg fører dem over til den bærbare.

Største problemet er at jeg merker at den er veldig sær på bevegelse.... dersom man begever litt på kamera i det bildet taes (noe man gjør uansett) og dersom motivet også beveger seg litt, øyner, litt på kroppen så blir bildet klart dårlig, selv om dette er minimale bevegelser..... Vel mulig jeg hadde alt for store forhåpninger til dette 1.3 megapixels kamera, særlig med tanke på at jeg tenkte på mitt gamle 1.3 og bildene det tok.....

Tar uansett tips om hvor jeg kan laste ned gratis bra saker til min s700i, og regner vel med at det kommer masse spill og div nytteprogrammer til den etterhvert? Hørte at nokia kom med et program som gjorde bildene en del bedre rett etter at de var tatt..... gikk over bildet og fikset på det og økte dermed kvaliteten betraktelig, finnes det noe slikt til s700i, eller håp om at det kommer? Tips om hvordan jeg kan ta bedre bilder med min s700i? særlig inne. Som sagt jeg er helt ny med denne mobilen. Setter stor pris på all hjelp.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken relevans har min alder? Så man kan ikke måle kvalitet etter megapixeler? Det er mye annet som spiller inn som avgjør kvaliteten, særlig mellom forholdsvis like produkter hvor kravspesifikasjonen er omtrent identisk, men megapixel verdien er den første klare indikansjon på hvor bra kamera er. Samme som med en cpu, kraftigere den er jo bedre grunnlag legger den for en rask pc, men den alene avgjør ikke hvor raskt systemet som helhet fungerer. Kom ikke her og si at dersom du ser :

Kam1 - 1.3megapixel

kam2 5megapixel

at ikke det sier deg noe om hvilket kamera som høyst sannsynlig er suverent best. Jeg skriver fordi jeg ber om hjelp, og har du ikke noe å bidra med så spar deg heller for å skrive enn å være ufordragelig og spydig!

Når det gjelder om jeg har maksimal konfigurasjon for optimale bilder så har jeg gjort så godt jeg kan etter å ha lest manual, men som sagt dette er nytt og muligens at det er visse ting jeg overser så dersom noen har tips så setter jeg stor pris på det. Som sagt, har ikke vært i nærheten av den kvaliteten som jeg har sett på nettet når det gjelder bilder tatt med s700i

Lenke til kommentar
Hvilken relevans har min alder? Så man kan ikke måle kvalitet etter megapixeler? Det er mye annet som spiller inn som avgjør kvaliteten, særlig mellom forholdsvis like produkter hvor kravspesifikasjonen er omtrent identisk, men megapixel verdien er den første klare indikansjon på hvor bra kamera er. Samme som med en cpu, kraftigere den er jo bedre grunnlag legger den for en rask pc, men den alene avgjør ikke hvor raskt systemet som helhet fungerer. Kom ikke her og si at dersom du ser :

Kam1 - 1.3megapixel

kam2 5megapixel

at ikke det sier deg noe om hvilket kamera som høyst sannsynlig er suverent best. Jeg skriver fordi jeg ber om hjelp, og har du ikke noe å bidra med så spar deg heller for å skrive enn å være ufordragelig og spydig!

Når det gjelder om jeg har maksimal konfigurasjon for optimale bilder så har jeg gjort så godt jeg kan etter å ha lest manual, men som sagt dette er nytt og muligens at det er visse ting jeg overser så dersom noen har tips så setter jeg stor pris på det. Som sagt, har ikke vært i nærheten av den kvaliteten som jeg har sett på nettet når det gjelder bilder tatt med s700i

Vil bare si att man som oftest har bedre linse og lysåpning på ett digitalkamera, dermed er nok bildene bedre enn det blir på en mobil.

Jeg får min del er godt fornøyd med min S700.

Det med att du synes bevegelsene blir litt hakkete, hadde jeg og.

Det viste seg att jeg hadde stilt den på nattfoto, tok dette av og kvaliteten ble straks bedre.

Jeg for min del har fått mye skryt både for bilder og skarphet.

Fikk netopp den siste firmaware på mobilen og det økte sms,er med nesten 90mld. :yes:

Lenke til kommentar

Det største problemet med mobil kamera, er at linse og opptikk systemet har langt dårliger kvalitet en vanlige digitalkamera. Det er jo det som bestemmer hvilken farge og kvaliteten på fargene som skal gjenngi's på bilde. f.eks. så får du idag kjøpt digital kamera med 2,6 megapixle med kvalitets optikk som overgår de fleste digital kamera med 5.0 megapixle med dårliger opptikk, i bilde kvalitet......

Lenke til kommentar

Jeg må nok skuffe deg og si at bildene ikke blir like bra på S700i som på et digital kamera. Det skyldes optikk, linse, oppbygningen (et rent kamera bruker hele plassen til "kamera", mens S700i er innebygd med kamera OG mobilfunskjoner)

Men hvis du sammenligner bildene fra S700i med andre mobiler, feks: Siemens S65, Nokia 7610 osv, så vil du se at bildene er klart en av de beste på mobilmarkedet. Skulle en ha laget mobiler med kamera som har like bra optikk som vanlige digitale kameraer, så hadde nok mobilene vært littegrann større enn det de er i dag ;)

Det er også mulig å endre på innstillingene til mobilen din etter forhold for maksimal utnyttelse av kameraet og bildene... (Bilder blir best ute eller i sterkere belysning)

Lenke til kommentar

Kam1 - 1.3megapixel

kam2 5megapixel

Hvis Kam1 er et digitalt speilrefleks med 1.3mpx og Kam2 er et billig kompaktkamera med 5mpx er garantert bildekvaliteten bedre på Kam1 (såsant bildet ikke skal blåses mye opp)

Samme gjelder kamera vs. mobiltelefon, hvorfor tror du det lille hullet bak telefonen din skal tilsvare skikkelig kameraoptikk.

Lenke til kommentar

Enda Siemens S65 har 1,3 megapikseler kamera, så har telefonen et kamera som ikke overhodet egner seg i mørke forhold, og det finnes mange 0,3 megapikseler kameraer som greier seg bedre enn den telefonen i mørke forhold. Siemens S65 er jo kanskje den billigste megapiksel-telefonen på markedet, og det merkes på bildekvaliteten.

Jeg synes bildene til S700i (hvertfall de jeg har sett liggende på Internett) er ganske bra, jeg.

Det er det samme med CPU-er, en CPU med 3GHz behøver nødvendigvis ikke være bedre enn en på 2GHz (*host* Intel og AMD*hark*).

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden enda men følte at jeg bare må si at du nok ikke har innsett (som mange) at Megapixler ikke har så mye å si på selve bildekvaliteten. For selv om mange av mobilkameraene begynner å krype over mp grensa så henger de veldig langt etter når det gjelder opptikk, fargegjengivelse, lukkeren, selve data chippene, zoom osv. Derfor kan mobilkameraene, iallfall ikke nå eller i nærmeste fremtid, hevde seg noe særlig imot de gode "gamle" digitalkameraene.

Ja, mobilkameraene kommer seg, men de har fortsatt veldig langt å gå...

Tar uansett tips om hvor jeg kan laste ned gratis bra saker til min s700i, og regner vel med at det kommer masse spill og div nytteprogrammer til den etterhvert? Hørte at nokia kom med et program som gjorde bildene en del bedre rett etter at de var tatt.....

Neineinei, her har du misforstått en god del ting. Det du kan laste til din mobil er kun java program osv. imens det du nok tenkte på var program til såkalte symbian OS baserte mobiler (Eget opperativsystem som du kan finne i blandt annet Nokia 6600,7610, 6630, 3650, 3660, Ngage, Siemens SX1, Panasonic X700, Sony Ericsson p800/900/910 osv. osv.), her finnes det masse program å velge imellom og blandt annet ett som heter "Photoacute" som gir bedre oppløsning på bildene og var ganske nyttig i de 0,3 mp dager som herjet. Dette lot telefoner som Nokia 6600 å få bedre oppløsning men ikke nødvendighvis bedre kvalitet.

Men det vil kanskje komme litt programmer, men ikke så nært mye som det finnes til symbian telefoner. Som du kanskje skjønner liker jeg symbian telefoner svært godt og mangelen på symbian på s700i har fått meg til å vrake den...

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Takk for noen opplysende svar. Jeg hverken tror eller regner med at et mobilt kamera skal være like bra som et rent digital kamera. Det jeg reagerer på er som sagt at bildene jeg har funnet på nettet har vært ekstremt mye bedre enn de bildene jeg har fått til med min egen mobil. Noen av de jeg har sett på nettet kunne jeg faktisk trodd hadde blitt tatt med mitt gamle rene 1.3megapixle kamera, mens de jeg tar med min mobil er helt tydelig at jeg har tatt med en mobil. Så det er jo det jeg lurer på, tips som gjør at jeg kan ta bilder som ligner de eksemplene som ligger på nettet som er så bra at mange faktisk har svært vanskelig for å tro på at virkerlig har blitt tatt med s700i eller en kameramobil. Skal prøve meg litt mere fram, og lese gjennom guiden/er.

X.

Lenke til kommentar

Kan du ikke poste noen bilder du har tatt. Du virker som en oppegående kar så jeg regner med at du ikke har tatt bilder i mørke omgivelser. Jeg tror nok du blir en god del mer fornøyd med et bilde tatt ute i dagslys enn et som er tatt inne i dagslys. Inne vs utebilder har et mye større gap på mobilkameraer (helt sikkert pga mangel på blitz (shæddæp D500 brukere :p) enn rene digitalkameraer).

Lenke til kommentar
Kan ikke måle kamerakvalitet etter megapixler.

Hvor gammel er du? 14?

Ærlig talt, hva har alderen med dette å gjøre? :ermm:

Sannsynligvis ville svært få jeg kjenner kunne svart at man ikke måler kvalitet etter størrelse. 6 år eller 60 år.

Hvor gammel er du? :hmm:

EDIT: Bildene på S700i kan som mange andre har sagt i denne tråden ikke sammenlignes med et digitalkamera, men det er alikevel blandt de beste mobilkameraene på det norske markedet.

Endret av Mr.fungus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...