jrba Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Jeg ville være takknemlig for hjelp til følgende: Jeg har et hjemmenettverk bestående av ruter -> switch -> tre pc'er. Jeg har nylig flyttet den ene pc'en (i stuen) og trengte lengre kabel. Jeg kjøpte derfor en (rett) kabel og en kobling/overgang, det fungerer helt fint. Jeg fikk en Kiss DP-558 HD/DVD-maskin til jul, den ønsker jeg selvsagt å ha i nettverket. Jeg satte derfor inn en switch (Cnet CNSH-500) istedenfor overgangen, og satte inn en ny rett kabel til DVD'en. Jeg har da ikke lenger kontakt mellom stuepc'en og resten av nettverket. PC'en får ikke tildelt ip-adresse. Den nye switchen er auto-alt, inkl. korrigering av rett/krysset kabel. Den skulle være plug-and-play .... Har noen noe forslag til hva jeg kan gjøre? Endret 27. desember 2004 av jrba Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Heisann.. Nei, det skulle jo ikke være noe problem. Har du kobla slik: internett - router/switch --- hub i stua --- dvd spiller .....................|--- pc 1. . . . . . |---- pc i stua .....................|---- pc 2 (se om det funker å tegne på denne måten da..)... skjønte du? edit: funka dårlig.. (prøve på nytt).. Endret 25. desember 2004 av seigmann Lenke til kommentar
jrba Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Ja, det ser rett ut. PC'en i stua er koblet på den nye switchen sammen med DVD'en. Jeg vet at kablene fram til PC'en er OK, det virker uten switchen. Den nye switchen er også OK, jeg prøvde å erstatte den som står ved ruteren med den nye, det gikk fint. Så jeg skjønner ikke noe ... Lenke til kommentar
muffe Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Husk at det skal være krysset kabel mellom svitsjen og hubben. Klarte ikke lee det ut av posten din. Lenke til kommentar
jrba Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Har prøvd både krysset og rett, men den nye switchen skal korrigere automatisk hvis det er feil ... Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg har personlig aldri brukt en krysset tp mellom en switch og en hub.. Og det har alltid funka.. Prøv å sjekk om pcn i stua får en ip fra dhcp servern din. start - kjør - cmd - ipconfig Se om du får ping'a dhcp servern din: start - kjør - cmd - ping <ip til dhcp server> Muligens du må sette ip'n din selv for at det skal funke, men det er jo litt teit, siden dhcp servere DELER ut ipr... Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg har personlig aldri brukt en krysset tp mellom en switch og en hub.. Og det har alltid funka.. Du må ha krysset forbindelse mellom svitsj/hub-svitsj/hub. En annen sak er at stadig flere produkter myntet på hjemmemarkedet korrigerer for dette automatisk. Lenke til kommentar
jrba Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg får ikke ip-adresse til stue-pc'en med den nye switchen på plass. Jeg har også prøvd å sette ip-adresse manuelt uten at det har hjulpet ... Tar jeg bort switchen og kobler nettverkskablene sammen, er stue-pc'en på nett igjen - umiddelbart. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg får ikke ip-adresse til stue-pc'en med den nye switchen på plass. Jeg har også prøvd å sette ip-adresse manuelt uten at det har hjulpet ... Tar jeg bort switchen og kobler nettverkskablene sammen, er stue-pc'en på nett igjen - umiddelbart. På slike duppedingser pleier det å være lysdioder som viser om en link er oppe eller nede, evt. hva slags hastighet og duplex linken har. Har du slike, og i så fall; hva viser disse? Lenke til kommentar
jrba Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Det er bare lys som viser om linken er oppe - det lyser jevnt når jeg bruker krysset kabel, blinker raskt hvis rett kabel . Jeg har satt den til 10 Mbit full duplex, 100 har aldri funket. Endret 26. desember 2004 av jrba Lenke til kommentar
jrba Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Problemet er løst! En av de som jobber hos Dataoppdrag på Minde i Bergen fortalte meg at en slik switch muligens ville være følsom på rekkefølgen av lederne i RJ45-kontakten - det var kanskje ikke bra nok at det var likt i begge ender. Jeg klippet derfor de gamle kontaktene av og satte opp den rekkefølgen han foreslo. Så nå virker alt - og jeg kan tilogmed bruke 100 Mbit overføringshastighet! Tusen takk til Dataoppdrag (tror vedk. het Thomas)! Lenke til kommentar
snole Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Bra det ordnet seg. Tyder på at du hadde en lang kabel som ikke var koblet for 100 Mbit. Mange som har opplevd trøbbel med det. Lenke til kommentar
Kr0vel Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg har personlig aldri brukt en krysset tp mellom en switch og en hub.. Og det har alltid funka.. Du må ha krysset forbindelse mellom svitsj/hub-svitsj/hub. En annen sak er at stadig flere produkter myntet på hjemmemarkedet korrigerer for dette automatisk. du må ikkje det.. har vanli kabel melom switchen å huben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå