Gå til innhold

Svidd S-ATA harddisk - hva kan gjøres?

MortenGj

Anbefalte innlegg

Hei, var så uheldig å svi den ene S-ATA disken min (WD 160 GB, 7200RPM 8MB cache).

Jeg hadde strømmen på da en viss idiot koblet i 4-pins strømkontakt feil vei, bare slik at den ikke fikk kontakt, men allikavel nok til å komme borti, dette gjør jo slik at 5v inntaket får 12 volt, som igjen gir svidd harddisk :p

Jeg skrudde den opp å fant et "kort" som jeg tror fungerer som en strømforsyning, denne hadde 2 deler som var svidd. Mitt spørsmål er da, går det ann å bare bytte dette kortet? Er det noen andre deler på harddisken som blir ødelagt av dette? Går det ann å reparere (gidder ikke reparere hvis det ikke lønner seg) Disken er relativt ny, 2 uker før jul eller noe sånt, jeg tok sjangsen på å åpne den iogmed at jeg ikke går utifra dette er noe som dekkes av garanti, dette er jo brukerfeil :(

Noen som har opplevd tilsvarende situsjoner, eller som har peiling på hva som må gjøres...

Takker for alle svar....

Hilsen Frusrert (MortenGj)

(der røk den julen)

PS: Så hvis noen har noen WD (S-ATA, 7200RPM, 8MB cache) som er defekt, ikke kast!!! Kontakt meg så kommer jeg sikkert til å kjøpe!

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tror er at elektronikken fikk 12v og motorer osv fikk 5v, dette sier jo at elektronikken er ødelagt men motorer osv fungerer jo fortsatt helt fint, tok utav elektronikken som på en måte var et kort, dette må da gå ann å bytte, tror jeg må ta kontakt med service-sentre rundtom og høre om de har noen WesternDigtial Caviar 160GB osv.. som er ødelagt på andre måter enn at elektronikken er ødelagt! Hvis de allikavel da bare skal kaste den, koster det dem ikke mye å sende den til meg, jeg betaler seff porto og ekspedisjonsgebyr osv.

De bør jo ha peiling om det i det hele tatt er noe håp om å få den til å virke igjen, for det er jo ikke sikkert at det er noe mer enn dette kortet som har tatt noe skade!

Lever i håpet, venter til folka på de forskjellige stedene kommer på jobb i morra :)

-MortenGj

Lenke til kommentar

For å si det sånn...har du skrudd den opp kan du bare glemme den disken.

Greit nok, du var sikkert veldig forsiktig og tok alle forhåndsregler men sjansen er stor for at støv nå har kommet inn i den og da er den bare å avskrive, du kan kanskje klare å sette den sammen igjen slik at du får ut data som ligger på disken, såfremt du får tak i reservedeler da.

Skivene inne i disken din snurrer med en hastighet på ca. 430 km/t og det er ikke større avstand mellom lesehodene og skiven enn noen hundretusendels millimeter. Støvkorn kan ha til gjengjeld ha en størrelse på 1.5 millimeter i diameter. Du kan jo tenke deg selv hva som skjer hvis et korn havner i veien for lesehodet :no:

Men uansett, jeg ønsker deg lykke til og håper du får det til, og hvis du gjør...kopier ut all data som ligger på den og legg aldri mer noe som du ikke kan miste på den disken :nei:

Fortsatt God Jul :yes:

Lenke til kommentar

Takker for et fint innlegg!

Jeg vet ikke med alle disker men med min WD digital er det på en måte 2delt, jeg skrudde bare opp den ene delen, den til elektronikken, ergo hodene er som de alltid har vært, godt gjømt langt inne i sitt eget hus, så de har aldri sett dagens lys. Det eneste jeg mangler for at disken skal funke igjen er vel en ny elektronikk brikke og hvis det finnes noe defekte disker (lik modell) på et eller annet service sted (det må det da gjøres) De diskene må isåfall være defekt av andre grunner enn elektronikken, som f.eks at hodene ikke virker eller andre ting som kan gå galt i en HDD. Så tar jeg ut elektronikken og putter det i min gamle disk igjen! Tror og mener dette skal funke :) (Lever i håpet).

-MortenGj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...