Gå til innhold

Hjelp! AMD64 S-939 20" LCD rundt 15-18k

Anbefalte innlegg

*EDIT* OPPDATERT CPU, RAM OG MUS

Har store kvaler.. Har lyst å komme nærmere 15lapper enn 20, men ønsker utbygningsmuligheter og kraft!

Selvom jeg er utdannet dataingeniør har jeg lite og ingen peiling på dagens hardware! (Dårlig utdannelse? :p) Begynner nye studier snart, og trenger en maskin som vil holde ihvertfall 3 år. Har lest mye i forum i det siste, og kommet fram til noe a.la dette er min ting.

Her er min foreløpige handlevogn

Overklokking?

Tviler på jeg kommer til å overklokke noe særlig, har rett og slett ikke råd dersom den skulle gå til h...

Arkitektur?

AMD 64 basert.. S-939. Vil nok kjøre dualboot med WinXP og Linux og har bare hørt godt om AMD 64 i Linux.

Hovedkriterier:

• Stillegående
  • Oppgraderbar
  • *Rimelig*
  • Ytelse

Hovedkort:

ASUS A8V-E Deluxe istedenfor et A8N SLI-Deluxe kort, det har dessuten integrert WiFi kort, så slipper jeg den utgiften! Trenger egentlig aldri oppgradere til SLI ettersom jeg spiller veldig lite, og spiller egentlig bare CS en sjelden gang.

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ "Winchester" - virker som å være raskeste CPU under prispeaken... Vurderer 3200+ med S939, inspill?

RAM:

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 MB (2x512) - Jeg kjører endel tunge programmer, og ønsker derfor ihvertfall 1GB RAM (Photoshop, Maya, og diverse programmerings IDE'er)

Kabinett:

Arctic Cooling Silentium T1 - Har ikke helt bestemt meg angående kabinettet, liker kanskje Silentium T2 bedre enn T1, og PSU blir kanskje noe liten for PCIe skjermkort og flere harddisker? Har egentlig lyst på en SFF-Barebone, men har hørt de støyer ofte fælt med litt harddisk, vifter og slikt... Og utvalget innen S939 virker heller smalt...

Harddisk:

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA - Valgte denne fordi jeg har leste den er mer stillegående enn 200GB versjonen(?)

Skjerm:

LaCie Photon Vision II 20" - Den evige debatten angående NEC 2080UX+ vs LaCie Photon Vision II... Finnes det andre fullgode alternativer som er stilige og bra men billigere? Hva menes at LaCie ikke er god i ikke-native oppløsninger i "kontormiljø"? (Vil uansett kjøre 1600x1200) (ref: hw.no test) Har valgt denne foreløpig ettersom den var endel billigere.

Skjermkort:

AOPen Aelous 6600GT PCIe - må da holde til mitt bruk og mer til, og vil vel funke ok om jeg en gang skulle gærne meg litt og spille Doom 3 eller Half-Life 2. Har hørt den er stillegående og?!

Mus & Tastatur:

Logitech MX510 - tror det nok blir denne ettersom mange omtaler IntelliMouse 4.0 som skuffende. Som sagt spiller jeg ikke så mye, men gjør mye presisjonsarbeide med musen (grafikk, osv). Må nok investere i en IceMat i tillegg da, ettersom jeg planla IntelliMouse/IceMat bundlen til NetShop for 450kr...

Logitech UltraX Slim - likte designet på denne, selv om den strengt tatt ikke passer 100% med skjerm og mus... Noen forslag?

DVD-Brenner

Nec ND-3500 16x DVD±R9

Headset

Plantronics Audio 90 multimedia stereo ultimative gamer headset - Det eneste som irriterer meg er mikrofonen virker å ikke kan taes av? Vil gjerne ha et lukket headset som er eksepsjonellt bra til musikk samt spilling og er i denne prisklassen, helst med en avtagbar mic ettersom jeg bruker endel skype...

Trenger jeg ellers CPU vifter eller andre vifter? Har fra før av en 200GB IDE disk jeg vil sette inn...

Ellers hva synes dere som har peiling? :)

Endret av ocr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har dårlig utdannelse :p (Tuller)

HK ser greit ut.

3500+ har visst problemer med å overklokkes, men det skal jo ikke du, så kan like godt ta 3500+ istedet for 3200+. Men siden du ikke spiller så mye, trenger du vel egentlig ikke kraftigere CPU enn 3200+, kan jo spare noen kroner der :)

TwinMOS skal visst ikke være 100% med AMD64, disse er vel et bedre valg.

Kabinettet har eg ikke noe erfaring med, og ikke skjermen heller.

Harddisken e innenfor de "stilles" gruppe, men vet ikke om den e stillere enn 200GBen.

Skjermkortet funker helt fint til HL2 og Doom.

Mus, tastatur, brenner og headset ser fint ut. (Ikke noe eg kan klage på :p)

Trenger ikke noe annen CPU-kjøler så lenge du kjøper BOXED CPU. Trenger vel ikke andre vifter siden du ikke skal klokke, e jo 4 montert(så vidt eg kunne se på produktsiden)?

EDIT: Legger til Endret handlevogn. Ble jo til og med 14kr billigere :p

Endret av PCXray
Lenke til kommentar

PCXray: Takk for bra tilbakemelding! Men ekke den RAM'en VEL dyr? :)

Hva med GeIL PC3200 Value 1024MB/2x512MB eller Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)?

Geir: Er litt skeptisk til Diamondback ettersom den ALLTID lyser! :)

Angående skjermen har jeg begynt å vurdere et par *billigere* skjermer..:

Viewsonic VP201s og Nec MultiSync LCD2060NX

Endret av ocr
Lenke til kommentar
Takk til PCXray for tilbakemelding angående RAM, men ekke den VEL dyr? :)

Nei, vil si den e ganske billig, får RAM til 1000kr mer og vel så det :)

Angående diamondback er jeg litt skeptisk ettersom den ALLTID lyser! :p

Denne musen e ganske bra, bare at den må rekalibrere når du sette den ned igjen på bordet etter et "løft". Men dette har ikke så mye å si når du ikke e en hardcore gamer.

Endret av PCXray
Lenke til kommentar
Denne musen e ganske bra, bare at den må rekalibrering når du sette den ned igjen på bordet etter et "løft". Men dette har ikke så mye å si når du ikke e en hardcore gamer.

Funker ikke for meg da.. Når jeg spiller CS, er det med LAV sens og blir mye "løft"!

Lenke til kommentar
PCXray: Takk for bra tilbakemelding! Men ekke den RAM'en VEL dyr? :)

Hva med GeIL PC3200 Value 1024MB/2x512MB eller Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)?

Normal feil at folk tenker at RAM kvalitet ikke er så viktig. Er god start

er å ikke velge det billigste. Prøver du Corsair XMS3200LL eller XL versjonen

har du veldig god RAM, OCZ leverer også kvalitet RAM. Men alt av Value edition eller

"billigbrikker" bør du holde deg unna.

Lenke til kommentar

Viewsonic'n holder i lange baner , betalte 7700,- på ukens/netshop i aug. så nok et prisfall er vel like rundt hjørnet .

Har du først prøvd 20"LCD er det nesten umulig å gå ned i størrelse.

Ville ikke valgt dyrere 20" , forskjellen fra 8000,- til 1200,- er ikke stor i daglig bruk og Viewsonic'n er godt egnet til spill .

PS er svært rimelige på AMD64/939box og Geil 3200/512/Value 2.5 og MSI Nf4

MSI 939/Nf4 med Creative-basert lydbrikke + Klipsch Promedia PC-høytalere burde også være innen rekkevidde.(2.1/4.1)

Har du tenkt å velge AC T1/T2 så gå for Samsung 160GB sata/silent seek , den utvikler absolutt minst støy/varme. (minuset er max 160 GB)

WD har oså meldt stillere/kjøligere og større HD'er over "nyttår"

God ytelse/god lyd/godt bilde/ stillePC/moderat pris .

Vurder mine forslag og hold rede på prisene hos Netshop og PS utover i Januar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...