lemonade Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Tenkte kanskje noen her har noen svar, da jeg ikke fant ut noe ved googling.. Problemet er en liten komponent på sjermkortet mitt som har løsnet og falt av. Det er et Gainward GF4 TI4800 SE kort. Beskrivelse: Firkantet brun avlang sak på ca 1x1x2 mm. (motstand..?) attmed ett av de ytterste festehull til kjøler, og attmed ene hjørnet av ene minnebrikken. Det er mange av dem spredt rundt på hele kortet i forskjellige størrelser, men det står ingenting på dem. Det skjedde i forbindelse med heatpipe-installasjon. Da løsnet denne lille saken i ene enden. Jeg skjøv den tilbake til der jeg trodde den fikk kontakt. Jeg hadde hverken før eller etter dette problemer med kortet, det funket fint både i 2d og 3d. (ca 10mnd siden) I forbindelse med avinstallasjon av heatpipe'en nylig så jeg at den hadde falt av. Usikker om det var før eller under demonteringen, uansett, den er ikke der og det er en microskopisk sjanse for at den blir gjenfunnet. Kan noen svare meg på hva denne lille firkantede brune saken er og om det kan skade f.eks. hovedkort o.l.? Har desverre ikke fått testet kortet pga måtte sende hk til rep for en gåen kondensator (om ikke mer..) ..Relaterte problemer? Mulig, vet ikke.. -Håvard Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hva med et bilde da.. det sier mer enn 1000 ord!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Velkommen til forumet Den lille saken kan være enten en motstand eller en kondensator. Man kan finne ut hva det er ved å måle motstanden i den med et multimeter. Hvis motstanden er svært høy (over 10MegaOhm) så kan vi gjette på at den er en kondensator. Hvis den er lavere og verdien er ganske stabil når du måler så er det nok en motstand. Det er nok en viss sjanse for at den kan ødelegge hovedkortet hvis den setter seg fast ømfientlige plasser. En metode å finne den igjen på er å montere ut harddsikene, og så riste PC'n med døra ned. Da bør den falle ut. Hvis du har en avis under så finner du den også lett når den kommer frem. Det med harddiskene er bare for å skåne de mot ristinga. Hvis du finner komponenten så lodd den på plass. Det er litt vanskelig uten 3-4 hender så få gjerne hjelp. En kan holde den på plass med spisstang eller en nål + og sikte med lommelykt/lys mens den andre lodder. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå