Explorer Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 For en stund siden så jeg et program på discovery (tror det var det) om et stoff som het Aerogel. Dette ble brukt på utsiden av romstasjonen Mir for å fange opp kosmiske partikler. Dette stoffet så jeg nå igjen i min brors nye Rekordbok og der sto det da at dette stoffet var verdens letteste faste stoff, og ble sammenliknet med røyk i fast form. Så fikk jeg en god de . Hvis dette stoffet er fast, og lett så må det jo kunne brukes til noe mer spennende enn romforskning. Modellfly! Man kan jo bygge veldig lette fly av dette. Derfor lurer jeg på om noen har kjennskap til dette stoffet og om det er mulig å kjøpe eller lage. Også om det er hardt eler om det har konsistens som gele. Her er litt info om dette. Men jeg har ikke klart å finne ut noe fra de sidene der (har ikke lest så nøye enda ) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 To collect the particles without damaging them, STARDUST will use an extraordinary substance called aerogel - a silicon-based solid with a porous, sponge-like structure in which 99 percent of the volume is empty space. Med andre ord: Tviler på det fungerer bra å bygge modellfly med. BTW: Brukes til noe mer spennende enn romforskning? Finnes da ikke noe som er mer spennende enn romforskning vel? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 her er en annen tøff side. som du ser har den en hard konsistens, siden 2 gram klarer å holde en murstein på 2.5kg. "Though with a ghostly appearance like an hologram, aerogel is very solid. It feels like hard styrofoam to the touch." ser ut som et ganske kult stoff det der Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Leste litt mer om det og det ser ut som om noen steder det er betegnet som ett sprøtt materiale som knuses som glass hvis man banker med fingeren litt på det. Dette var en av produsentene som skrev. Mer info om aerogel her Lenke til kommentar
Glen_ Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 ÅHÅHÅÅÅ!!!! Jeg har hatt lyst på en klump med aerogel drittlenge!! Har hatt så vanvittig lysp på det siden jeg så det i rekordboka for et par år siden... For en kul følelse det må være å holde en bortigmot usynlig tin på størrelse med en murstein, men som bare veier noen få gram... Må ta og ringe NASA og høre om de kan sende meg en klump. Portoen kan jo ikke akkurat være allverden Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Portoen er nok lav, men materialet koster skjorta. Lenke til kommentar
Glen_ Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) litt mer fakta om aerogel: noe NASA greier Det er visst ekstremt isolerende også... 39x bedre isolasjon enn de beste glassfiberstoffene! lyst på! HER KAN DU KJØPE AEROGEL: zero-g Endret 6. januar 2005 av Glen_ Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Var jo kanskje litt dyrt, og små mengder. en plate som er 1 cm tykk kan vel ikke brukes til noe nyttig, men det virker jo veldig tøft. Fant noen bilder av isolasjonsevnen til stoffet: Endret 6. januar 2005 av Explorer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå