Kristallo Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jo fortere man våger seg inn i kreative og manuell modus jo mer glede får man av utstyret sitt og man lærer myyyyyye raskere Det er mange måter å ta bilder på, alt etter hvilket resultat man vil ha. Mange profesjonelle fotografer tar bilder som jeg synes er fullstendig groteske. Fullkommen teknisk brillianse og resultatet hører hjemme i en sjamporeklame på TV3, fullstendig livløst og dødt. Her er noen måter å dokumentere verden på, det finnes noen hundre til. ...det du så. ...det du tenkte. ...det du følte. ...det du vil at andre skal se. ...det du vet at andre vil se. I mange tilfeller så trenger man ingen manuelle instillinger i det hele tatt. For mange er poenget at resultatet blir som forventet, ikke hvor mange instillinger man greier å bruke. Det du mener er viktig, er viktig for deg, men kan være meningsløst for andre. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jo fortere man våger seg inn i kreative og manuell modus jo mer glede får man av utstyret sitt og man lærer myyyyyye raskere Det er mange måter å ta bilder på, alt etter hvilket resultat man vil ha. Mange profesjonelle fotografer tar bilder som jeg synes er fullstendig groteske. Fullkommen teknisk brillianse og resultatet hører hjemme i en sjamporeklame på TV3, fullstendig livløst og dødt. Her er noen måter å dokumentere verden på, det finnes noen hundre til. ...det du så. ...det du tenkte. ...det du følte. ...det du vil at andre skal se. ...det du vet at andre vil se. I mange tilfeller så trenger man ingen manuelle instillinger i det hele tatt. For mange er poenget at resultatet blir som forventet, ikke hvor mange instillinger man greier å bruke. Det du mener er viktig, er viktig for deg, men kan være meningsløst for andre. Det er jo akkurat dette som er poenget: Å ta bilder som er slik man selv vil. Ikke slik kameraet vil........... For å få til dette trenger man trening i å bruke kameraet manuelt. Som nybegynner kan det være litt overveldende å komme igang, men etterhvert kan man le litt av seg selv som jobbet kun i automodus og fikk de bildene som produsenten av kameraet mener er et greit kompromi. Det er mye enklere enn man tror å jobbe manuelt når man bare får inn i hodet hvordan ISO, Blender og lukkertid jobber sammen som et trehodet troll Får man bare dette skikkelig inn kan man gå ut og ta akkurat de bildene man vil. Da først kan man ta bilder som: Viser det man føler, det man ser, det andre skal se...osv. P-mode må være den automodusen som kan være "lovlig" å bruke, da de andre modusene (ikke Av, Tv og M) ikke tillater at man tar bildene i RAW engang. Så få tingene inn i fingrene jo før jo heller DA kan du ta de bildene som DU vil ha, ikke de kameraprodusenten mener er bra Lenke til kommentar
andreash Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Hvorfor skal ikke "en" kunne gjøre det hvis "en" mener det er fornuftig? Man kan leve et helt ålreit dSLR liv i auto-modus! Greit nok at du kan leve med automodus, men da kan du ikke klage over at kameraet ikke fungerer slik du trodde det skulle gjøre. Bare fordi kameraet koster mellom 8-13000 kroner så er det ikke dermed sagt at den skal ta kanonbilder under alle forhold. Det at snøbilder blir litt blå i automodus er som sagt før at lysmåleren blir lurt. Løsningen da er å sette hvitbalanse selv, eller ta bildet i raw format. Du lærer mer av å eksperimentere deg frem på innstillinger enn å bare kjøre i automodus. Var ikke meningen å henge ut de som synes automodus er topp. Men mer for å poengtere at bildene ikke alltid blir slik du forventer de skal bli fordi kameraet koster flesk. Du blir ikke en bedre fotograf av å ha det feteste utstyret. Blir det samme som å kjøpe en Dodge Viper og tro at du er verdens beste sjåfør pga at du har fet og dyr bil. Endret 27. desember 2004 av andreash Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Lysmålingene på kameraet er designet for å lage best mulige bilder under de aller fleste forhold. Snøbilder er ikke blant disse. Derfor må du overstyre lysmålingssystemet for å få gode bilder. Kameraet kan ikke være tankeleser og vite nøyaktig om du ønsker å eksponere mer eller mindre enn det kameraet foreslår. Kameraet gjør en gjetning og tipper hvordan du vil at bildet skal være. Når kameraet tipper feil, gjelder det altså å være i stand til å fortelle kameraet hvordan du ønsker at bildet skal bli tatt. Det gjør du ved hjelp av kameraets mange knapper og programmer, pluss enkelte triks. At kameraet er dyrt gjør kanskje kameraets gjetninger bedre, i tillegg til at mange ekstra funksjoner kan gjøre det lettere for deg å styre kameraet, men kameraet er altså fortsatt ikke tankeleser. Endret 27. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 P-mode må være den automodusen som kan være "lovlig" å bruke, da de andre modusene (ikke Av, Tv og M) ikke tillater at man tar bildene i RAW engang. Dette gjelder 300D (og sikkert andre Canon modeller også, og det var da også en Canon-diskusjon fra utgangspunktet), men i min D70 tar jeg RAW filer også i fy-skam-deg-som-bruker-grønn-auto-modus også. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Dette gjelder 300D (og sikkert andre Canon modeller også, og det var da også en Canon-diskusjon fra utgangspunktet), men i min D70 tar jeg RAW filer også i fy-skam-deg-som-bruker-grønn-auto-modus også. Uansett - hvorfor bruker du ikke P mode istedet? P mode vil gi deg muligheter for raske justeringer - men du trenger ikke nødvendigvis å benytte deg av mulighetene. Ellers er det veldig små forskjeller fra "grønn auto".. Hvis du f.eks. ser at bakgrunnen til portrettet blir for skarp eller rotete, kan du bruke programhjulet til å øke blenderåpningen og sette en kortere lukkertid. Denne operasjonen gjøres veldig lett. Deretter kan du trykke på nedblendingsknappen (foran, ved siden av objektivet) og se resultatet, eller evt ta et bilde. Du kan lære mer av dette enn å ved bruke automatikk, samtidig som du kan fyre løs uten mål og mening om du ønsker det, og ikke få andre problemer enn de du får når du bruker auto. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Uansett - hvorfor bruker du ikke P mode istedet? Andfo, du har rett - helt rett. Og bare siden denne tråden startet har jeg konsekvent brukt P-modus. Jeg stortrives med å lære og eksperimentere, synes diskusjonene her på Forumet er veldig stimulerende. Jeg spissformulerer meg litt fordi diskusjonene vi fører her på Forumet ofte trekkes ut i de heeeelt små detaljene. Jeg må innrømme at jeg er blant dem som glipper når noen snakker om kamera som gir "fryktelig mye billedstøy" og objektiv som har en "forferdelig kromatisk aberrasjon". Det er veldig viktig å ha et forum som dette hvor entusiaster kan dele kunnskap på et veldig detaljert/analytisk nivå. Likevel må vi passe på og ikke miste horisonten fullstendig - jeg står fast på det jeg sa i et tidligere innlegg: Man kan leve et fullstendig lykkelig liv som dSLR eier i ren auto-grønn modus og ta MYE bedre bilder enn det man gjorde med sitt gamle kompaktkamera. Men altså: Selv har jeg konvertert til P-modus og lover å holde meg unna stygge-grønne-knappen. Og det er det denne serien med innlegg som har fått meg til. Heia forum.akam og alle dere flinke fotoamatører som deler av kunnskapene for oss som trenger å lære - og bli påvirket! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Da har jeg fortstått deg riktig Hva bildet inneholder er (vanligvis) mye viktigere enn teknikken bak. Så det hjelper ikke å ha det beste utstyret og kunne teknikken på rams, om du ikke klarer å finne ut hva du bør ta bilde av. Men om du har et godt "fotoøye" vil god teknikk og greit utstyr kunne hjelpe deg til å få bildet akkurat slik du vil ha det - og da kan resultatet bli veldig bra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå