Mr Sling Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Jeg har egentlig en novise i fotoverden - men har i mange år tatt en masse bilder med et Fujifilm 6800 kompakt kamera - 6,3 mill pix. Dette har vært et meget bra kamera og jeg har tatt noen fantastisk flotte bilder med det. Da dette gikk i gulvet var (det mye gråt og forbannelse) det imidlertid på tide met et nytt - og jeg bestemte meg for å ta spranget opp i de stores verden - og endte opp med et Canon D10. Jeg kjøpte først et Canon Objektiv EF28-135mm/3,5-5,6 IS USM - men da jeg ikke var fornøyd med bildene oppgraderte jeg til et Canon EF 17-40mm f/4,0L USM- men jeg fremdeles ikke fornøyd. Begge objektivene gir gode bilder i godt dagslys (untatt i snø) - men for portrettbilder - spesielt innedørs - gir de rett og slett dårlige bilder (mye dårligere enn det gamle kompakt kameraet fra Fujifilm). Jeg har lest bruksanvisningen om og om igjen - har testet ut alle funksjoner - men bildene (portrett og da særskilt de med blitz, inkl en Speedlight 3800) blir uten lys og liv og med skyggeområder (lite lys). Er det noen som har noen tips - er det rett å slett en feil på kameraet - eller er det jeg som ikke har skjønt det ? MrSling Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 I RAW-format eller JPEG? Portrettbilder med vanlig blits blir ganske "harde" og "flate" i lyset, bruk av softbokser, defuser m.m. hjelper en del. Bruk av flere blitser hjelper også mye, men god og riktig belysning er i utgangspunktet å foretrekke. Har du prøvd å sette hvitbalanse til "Flash"? Nå er jo ikke 17-40 noe godt portrettobjektiv da. EF 85mm f/1.8 USM og EF 135mm f/2L USM er bedre objektiver til portrett, disse har god lysstyrke og bedre brennvidde for formålet. EF 100mm f/2.8 Macro USM kan også brukes. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Det er en fordel om du poster et bilde rett fra kameraet sånn at vi kan se problemet og instillingene som kameraet har brukt. Det er vanskelig å gjette om det er et problem når vi ikke kan se bilder eller får vite hvilke instillinger som er i bruk. At det gamle kameraet tok bedre bilder trenger ikke å være et problem, det kan være at det nye viser deg virkeligheta mens det gamle ikke gjorde det. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Grunnen til at ingen av de to objektivene du har prøvd, ikke egner seg til portrettfoto, er at de ikke vil gi deg kort nok dybdeskarphet til portrettfoto. Med et objektiv med mer tele (større brennvidde) og større lysstyrke, vil du antakelig få langt bedre muligheter. En annen sak er at blitz heller ikke det det beste å bruke på portretter - sett heller kameraet i stativ, bruk et lyssterkt teleobjektiv og dropp blitzen. Da vil du høyst sannsynlig få langt bedre resultater enn både ditt gamle kamera og ditt nåværende "oppsett". At portrettbildene dine foreløpig ikke har blitt gode har nok ingenting med kameraet å gjøre, men heller teknikk og valg av objektiv og lyssetting.. Endret 25. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Mr Sling Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Takker for tilbakemelding - og beklager feil og dobbel postering - lærer etter hvert, også forum etikette. Jeg har nå bestilt et Canon 50 1,8 bare for å se om dette hjelper. Jeg er kjent med at de objektivene kanskje ikke er de beste for portrett fotografering - men de er for dårlig uansett - de blir for mørke. Det er også sagt at 10D skal levere ca. 6+ pix - som skulle bety en bildefil på ca. 2,4-2,5 mb. Bilde filene mine - tatt innendørs blir skjelden større enn 1,7 +/-. Jeg har valgt "large". Jeg vil nå prøve med RAW format også for å se hvordan jeg kan jobbe med problemet etterpå Brgds Mr Sling Lenke til kommentar
Mr Sling Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Hei igjen - vedlegger et bilde for å prøve å beskrive hva jeg mener. Dere ser at bildet er dødt og med alt for lite lys. Mr Sling Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 vedlegger et bilde for å prøve å beskrive hva jeg mener. Dere ser at bildet er dødt og med alt for lite lys. Skulle gjerne hatt tilgang til Exif-dataene. Bildet er behandlet og disse dataene er forsvunnet. Kan du ordne dette? Legge bildet ut ubehandlet på en eller annen hjemmeside. Lenke til kommentar
Mr Sling Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Hei, jeg er ikke sikker på hvor jeg kan få lagt det ut med full størrelse - men jeg har kopiert ut alle data om dette kan hjelpe: File Name IMG_2198.JPG Camera Model Canon EOS 10D Shooting Date/Time 19.12.2004 19:21:37 Shooting Mode Program AE Tv( Shutter Speed ) 1/60 Av( Aperture Value ) 4.0 Metering Mode Evaluative Metering Exposure Compensation +1/2 ISO Speed 200 Lens 17.0 - 40.0 mm Focal Length 35.0 mm Image Size 3072x2048 Image Quality Fine Flash On Flash Type External E-TTL Flash Exposure Compensation 0 Red-eye Reduction Off Shutter curtain sync 1st-curtain sync White Balance Mode Auto AF Mode AI Focus AF Parameters Settings Contrast Standard Sharpness Standard Color saturation Standard Color tone 0 Color Space sRGB File Size 1619 KB Custom Function C.Fn:01-0 C.Fn:02-0 C.Fn:03-0 C.Fn:04-0 C.Fn:05-0 C.Fn:06-0 C.Fn:07-4 C.Fn:08-5 C.Fn:09-0 C.Fn:10-0 C.Fn:11-0 C.Fn:12-0 C.Fn:13-0 C.Fn:14-0 C.Fn:15-0 C.Fn:16-0 C.Fn:17-0 Drive Mode Continuous shooting Owner's Name Ole Saevild Camera Body No. 1230503597 Brgd Mr Sling Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Var mest interressert i disse: Metering Mode: Evaluative Metering Exposure Compensation: +1/2 Flash Exposure Compensation: 0 Var litt redd for at Exposure Comp. stod i minus. Bør kanskje sette denne til 0, nå overeksponerer du. Flash Type: External E-TTL? Hvilken type blits? Lenke til kommentar
Mr Sling Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Hei - jeg bruker en ext Canon Speedlite 380 blitz. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Er det mulig å ta av din eksterne blitz og sette inn lyset fra siden istedet? Det kunne gjøre bildet litt mindre "livløst".. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ehm, du har komprimert det bildet ALT for mykje :| Det var direkte stygt, - såg pixlane utruleg tydeleg, - såg det var utruleg få farger óg... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ehm, du har komprimert det bildet ALT for mykje :| Det var direkte stygt, - sågpixlane utruleg tydeleg, - såg det var utruleg få farger óg... Joda, men poenget var vel å få frem at alt annet enn motivet i forgrunnen er mørkt. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Hvis kameraet eksponerer for å få portrettet riktig, og du har satt en blitz til å lyse opp personen, vil naturlig bakgrunnen bli svart. For å unngå dette kan du f.eks. sette kameraet i stativet og velge slow flash (om 10D har dette). Da vil bakgrunnen bli lys pga lang lukkertid, og blitzen blir tilpasset eksponeringen av personen.. Et annet alternativ er naturligvis å lyse opp bakgrunnen i tillegg - f.eks. med en ekstra slaveblitz, ekstra lamper eller liknende. Eller du kan rett og slett droppe blitzen, dersom motivet er forholdsvis rolig og kameraet er i stativ. Bruk gjerne RAW eller manuell hvitbalanse for å unngå at innendørsbilder blir gule når du dropper blitzen. Du skriver også at objektivet gir dårlige bilder når det er snø. Kan du fortelle hva som blir feil, eller vise oss et eksempel? Det vanlige er at bildene blir blåaktige og undereksponerte, og løses raskt ved å sette +2/3EV og manuell hvitbalanse.. Endret 26. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Mr Sling Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Det er riktig at bilde er komprimert nå - dette selvsagt for å få det lagt ut på nett. Bildene tatt i snøen blir ofte blåaktige - og det kan sikkert unngåes om man bruker manuel "hvitebal" etc, men min utgangspunkt var jeg synes det er for dårlig at et så "godt" og dyrt kamera ikke skal kunne håndtere en slik situasjon uten manuel inngripen. Men der igjen - kanskje det er jeg som ikke har rett "touch". Lenke til kommentar
andreash Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Ærlig talt, er ikke litt av vitsen med et speilrefleks kamera at du skal stille inn selv? En kjøper da ikke et så dyrt kamera for å kjøre den på auto. Alternativet er å bruke raw format og rette hvitbalansen der. Har selv hatt 10D og har nå et 20D og bruker heller sjelden automodus. Synes det er litt naivt å forvente det av et kamera bare fordi det er dyrt og avansert. Prøv å feil er som regel den rette metoden å finne ut av ting. Endret 27. desember 2004 av andreash Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Ærlig talt, er ikke litt av vitsen med et speilrefleks kamera at du skal stille inn selv? En kjøper da ikke et så dyrt kamera for å kjøre den på auto. Hvorfor skal ikke "en" kunne gjøre det hvis "en" mener det er fornuftig? Selv er jeg en slik "en" som dessverre fortsatt tar for mange bilder på Auto. Dessverre fordi jeg kunne tatt enda bedre bilder på enten programmodus eller lukker/blenderprioritet. Likevel blir mine "auto-bilder" hinsides mye bedre enn de ble på mitt gamle Olympus kompaktkamera. Ikke først og fremst fordi min D70 har 2 MPix mer enn Olympus'en, men fordi optikken og AF er vanvittig mye bedre. Jeg arbeider målbevist for å bli en bedre fotograf og utnytte kameraets manuelle innstillinger, men er ikke flau for å innrømme at når jeg vil ha bilde kjapt unnagjort så bruker jeg den store grønne auto-innstillingen. Å fotografere i Auto-modus gir klare begrensninger og utnytter absolutt ikke kameraet. Men jeg stiller meg opp i forsvar for de som kan nyte gleden av en speilrefleks uten å behøve å tilfredsstille seg selv ved å endre hvitbalanse, ISO, lysmålingsmodus, AF modus eller blitzzynkronisering på bakre lukkergardin for hvert eneste bilde av familien rundt middagsbordet. Man kan leve et helt ålreit dSLR liv i auto-modus! Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Man kan leve et helt ålreit dSLR liv i auto-modus! Vel........ et fullverdig liv blir det nå ikke da Man stiller vel heller ikke på kameraet til hvert enkelt bilde man tar? Da de fleste nok vil nøye seg med å stille inn kameraet etter lyssituasjonen i det rommet man tar bilder i. Jo fortere man våger seg inn i kreative og manuell modus jo mer glede får man av utstyret sitt og man lærer myyyyyye raskere Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Bildene tatt i snøen blir ofte blåaktige - og det kan sikkert unngåes om man bruker manuel "hvitebal" etc, men min utgangspunkt var jeg synes det er for dårlig at et så "godt" og dyrt kamera ikke skal kunne håndtere en slik situasjon uten manuel inngripen. Men der igjen - kanskje det er jeg som ikke har rett "touch". Hvis bildene blir blåaktige har det ihvertfall ingenting med objektivene dine å gjøre. Årsaken er bare at snøen lurer lysmålingssystemet i kameraet ditt, slik at bildene blir blå og litt undereksponert. Dette blir de også på de fleste andre kamera under slike forhold, og da er du heldig som har et kamera der du kan stille inn manuell hvitbalanse (evt bruke RAW-format) og overeksponere litt bevisst for å rette opp problemet. Forøvrig vil jeg heller anbefale å bruke P (program mode) istedet for Auto. I P mode (programskift) trenger du ikke å gjøre noe annet enn å fyre løs, men du har også muligheten til å vri hjulet for å justere blenderåpning/lukkertid. Så det blir en slags kombinasjon av automatikk og manuelt, der det blir automatikk om du ikke gjør noen spesielle grep. Da har du likevel muligheten til å prøve deg litt fram, og etterhvert vil du kanskje oppdage at S/Tv mode og A/Av mode er noe du vil få bruk for.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå