Gå til innhold

Gitarbok til nybegynner

Homme

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk en akustisk gitar til jul, har absolutt 0 erfaring med gitar før.

Så lurte på om noen kunne anbefale noen gitarbøker som er beregnet for nybegynnere?

Har Gitarakkorder av KJ Johansson, men der sto det var forskjellige tone akkorder (c-akkorder, c#-akkorder osv.)

Mvh Anders (kommende gitarist ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som en jobb for gode gamle Lillebjørn Nilsen.

Ah, nå fikk jeg flashback...15 år tilbake i tid.....

Når Lillebjørn er unnagjort anbefaler jeg at du lærer å lese tabulatur, hører mye på musikk og kjøper gitarblader (f.eks. Guitarist)...for å lære litt mer enn bedehusgrepene++

Lillebjørn har ikke mange tunge riff og hårete licks i boka si...

Lenke til kommentar

Så akkurat at de hadde et par gitar læringsprogram til pc på sound1.no

Noen som har noen erfaring med et sånt program? fordeler/ulemper?

Programene ligger under Opplæring - gitar/bass på sound1.no

Endret av kolleckio
Lenke til kommentar

Uten at jeg har så forferdelig mye erfaring med særlig mange lærebøker og læreprogrammer, så har ikke jeg helt troen på noen av dem. Ihvertfall ikke å følge dem punktvis og slavisk. Man må liksom ta litt her og litt der som det passer en selv.

Personlig har jeg Den Elektriske Gitarboka 1 og 2 av Sølvin Refvik som jeg synes funker veldig fint som oppslagsverk, og det holder for meg. Hvis du først vil bli lært å spille, så er det aller beste å få andre til å lære en, tror jeg, og det trenger ikke nødvendigvis være en skolert gitarlærer. Ellers er det viktigste at du tilnærmer deg gitaren på egenhånd - prøver deg frem. Bare å lytte til og studere innspillinger kan være veldig lærerikt.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om å finne en instruktør. Bøker er greit det, men det er vanskelig å lære seg holdeteknikk, stemming, gitarjustering, følsomhet osv uten at noen aktivt korrigerer deg.

Når jeg startet for mange herrens år siden fikk jeg skolens småfrika gitarlærer til å gi privat timer. 20 timer á 40 min var nok til et solid grunnlag. Det kan selvfølgelig være dyrt, men sett opp ett tårevått sad-sam blikk så får du nok hjelp til det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg støtter forslaget om å finne en instruktør. Bøker er greit det, men det er vanskelig å lære seg holdeteknikk, stemming, gitarjustering, følsomhet osv uten at noen aktivt korrigerer deg.

Når jeg startet for mange herrens år siden fikk jeg skolens småfrika gitarlærer til å gi privat timer. 20 timer á 40 min var nok til et solid grunnlag. Det kan selvfølgelig være dyrt, men sett opp ett tårevått sad-sam blikk så får du nok hjelp til det. :thumbup:

Jeg støtter TAAB her! Foreldrene dine kommer garntert til å betale timer for deg (i hvert fall finne på en ordning).

Det er mye vanskeligere å motivere seg med bøker enn med en lærer. (boken blir ikke stolt av deg når du får til ting vet du. ;))

Selv ga jeg bort min Lillebjørn Nilsen bok ca 3mnd før jeg selv begynte å spille, anfrer VELDIG. Nå går jeg til lærer og har gjort det en stund og fått inn en GOD del av den "kjedelige" teorien. Det er ganske greit det da ;)

Mvh Audun Hagen

EDIT: Videoer SUGER! (99,9% av dem i hvert fall)

Endret av audhage
Lenke til kommentar

Hvis du har noen kompiser som spiller, kan jo de lære deg det grunnleggende av dem.. Det er bare å komme seg over en topp, så blir alt mye lettere.. Lær deg å lese tabs, og akkorder.. Lån noen bøker på biblioteket. Last ned noe musikk du liker. Hør på det, og finn tabs på f.eks. guitartabs.cc.. Ta du et skritt av gangen.. man lærer ikke å spille gitar på 3 dager.. det tar faktisk litt tid..!

Privat timer er også et godt alternativ. men hvis du ikke vil bruke masse penger på det, så følg mine instrukser over ;) !

mvh bigben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...