Gå til innhold

Hvor mye betyr valg av kjølepasta?

Aes456

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har tatt kjøle pasta på mange cpu å skjermkort osv men er alti litt usikker på hvor mye jeg skal ta.!

har kun skiftet på ati kort å på amd cpuer

jeg pleier å legge en liten klatt i midten av dne litt firkanten som skal smøres inn.

så nor jeg trykker kjøleren over så "sklir" det ut slik at det dekker hele overflaten. KUN den lille overflaten ikke hele cpuen...

skal jeg smøre ett tynt lag selv eller går det fint slik som jeg pleier å gjøre det. ?

Lenke til kommentar

Det kan for så vidt være en grei metode det også, med en liten klatt i midten, men optimal er den ikke. Årsaken er i første rekke at strammingen for festeklips /fjærer varierer ganske mye, og dermed vil også resultatet bli deretter, mht hvor godt pastaen sprer seg. Dette gjelder i ganske stor grad GPU-kjølere, hvor fastspenningen kan være ganske varierende, men det finnes også dårlige utgaver av festeklips for CPU-kjølere.

Det beste er derfor å spre pastaen ut på forhånd, da har man gjerne litt bedre kontroll på hvor mye som blir liggende mellom core og kjøleblokk.

Ideelt sett skal pastaen kun fylle de små fordypningene / ujevnhetene som finnes i overflaten på kjøleblokk og core. Har man "perfekte" flater, så er det altså svært lite pasta som skal til.

Legger man på for mye, så risikerer man i verste fall at pastaen blir liggende som en "dyne" mellom core og kjøleblokk, og dermed får man gjerne dårligere resultat.

Med litt tålmodighet kan man gjerne eksperimentere litt, ved å prøve forskjellige alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...