G2Petter Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hei. Jeg har en ekstern disk som pappa skal bruke på sin PC, som kjører Windows 98. Dessverre får jeg ikke til å formatere den i Windows 98, så jeg må gjøre det fra min maskin, som kjører Windows XP. Hvordan kan jeg ordne dette? Lenke til kommentar
designerus Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Får du vist den eksterne disken i Min datamaskin? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 På XP-PC-en, ja. Ikke på den som kjører 98. Lenke til kommentar
designerus Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) På XP-PC-en, ja. Ikke på den som kjører 98. Da er disken formatert antaglivis med NTFS-filsystem. Prøv og se om du kan velge hvilket filsystem disken skal ha i "Min datamaskin>høyreklikk disken>Formater>Filsystem". Hvis ikke du får velge noe annet enn NTFS, må du bruke Partition Magic, f.eks. Med dette programmet kan du endre filsystemet. Endret 25. desember 2004 av designerus Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Det du sier funker ikke, men jeg fikk det til. Jeg brukte cmd og et eller annet program der som jeg ikke husker og slettet alle partisjonene på disken. Da klarte Win98 å formatere den. Lenke til kommentar
designerus Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Det du sier funker ikke, men jeg fikk det til. Jeg brukte cmd og et eller annet program der som jeg ikke husker og slettet alle partisjonene på disken. Da klarte Win98 å formatere den. fdisk? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 DISKPART var det det het. WinXP-versjonen av FDISK så vidt jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Bare til opplysning: WinXP vil ikke la deg formatere FAT på partisjoner større enn 32GB. Win98 har ikke slike begrensinger. Og grunnen til at Win98 ikke kunne formatere først var nok at den allerede var formatert med NTFS, da kan ikke Win98 se disken. Som du fant ut, det var bare å fjerne partisjonen og lage ny. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Vet du hvorfor WinXP ikke vil gjøre det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Det er noe Microsoft har bestemt seg for, de ønsker at folk skal bruke NTFS. Og det er det mange gode grunner til. FAT32 er dårlig egnet til store disker, gir dårlig utnyttelse og blir tregt. Hvis du vil ha detaljer så finner du noe her: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partFAT32-c.html Lenke til kommentar
Vortexsurfer Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 tror du skal kunne bruke format.com md fs parameter noe ala format /fs:fat32 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå