Gå til innhold

Kjøling til p4 3,2

Vegard87

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pentium 4 3,2 GHz. Syns den går veldig bra, men jeg føler at jeg blir litt gal av alt bråket til vifta.

Når jeg skrur den på går tempen på prosessoren fort litt opp. Så går tempen på hardisken og hovedkortet veldig sakte oppover. Virker som om det blir varmt inne i kabinettet. Jeg har ingen vifter i kabinettet, bare skjermkort, strømforsyning og CPU vifte. Vil det da kanskje hjelpe en del på temperaturen med en kabinettvifte?

Det jeg lurer på om er om noen har noen tips til hvordan jeg kan få senket støyen i PCen min. Kabinettvifte? ny CPU vifte? viftestyring?

hadde vært fint om jeg kankje kunne ha litt mindre bråk når pcen ikke jobber så mye selv om jeg må ha mer bråk når den jobber hardt.

kunne gjærne tenke meg å handle på komplett.no om du har noen tips til kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter å ha sett litt på dette fant jeg ut noe nytt:

Når jeg har lukket kabinettet ligger CPUen på 48-49 grader og CPU vifte har ca 4000 RPM (dette er et veldig bråk). Når jeg åpnet kabinettet gikk temperaturen ned noen få grader til 45, der stoppet den, men omdreiningene til vifta gikk neddover, faktisk helt ned til 2600, og da bråker den ikke noe i hele tatt. Er det innlagt sånn at den skal stille seg automatisk? var jo praktisk.

kanskje jeg faktisk kan få mindre lydnivå ved å faktisk sette inn en vifte for å få vekk luft fra kabinettet?

Lenke til kommentar

Det er slik at turtallet øker på CPU vifta hvis temperaturen stiger. Hvor stort kabinett har du?

Var jeg deg ville jeg skaffet en vifte i front som suger kald luft inn og en vifte bak som suger den varme luften ut. :)

En vifte i sidedøren hadde heller ikke gjort seg dårligt ut! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...