Gå til innhold

Bruke 20 pin psu med 24 pin hk

Ed Hunter

Anbefalte innlegg

Nokon som har testet PSU med 20 pin atx-kontakt går greit på hovedkort med 24 pin?

Veit det finnes overganger, men har lest ein plass at det går greit så lenge psu'en leverer nok strøm på +12 railen.

Har tenkt å kjøpe NorthQ 4001SE 400W. Den skal levere 15A på +12 railen, nokon som veit om det er nok? Altså at eg ikkje treng overgang?

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for respons!

Men nokon som veit sikkert at 15A er nok på +12V railen?

Har tenkt å kjøpe Asus Deluxe SLI som har egen molex kontakt for å

øke stabiliteten viss ein kjører SLI. Tok dette som eit teikn på at

det skal gå fint og at Asus har tenkt på dei som har 20 pin psu.

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

15A på 12v railen er vel ikke spesielt mye? Jeg har et "dårlig" Q-Tec 400W som er oppgitt med 16A på 12v(vet det kan være bogus tall og at tall ikke er alt).

Men om selve kortet du skal bruke krever mer vet jeg ikke. Men 15A må avmåles med alt utstyr som vil trekke strøm fra 12v.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men iogmed at det er ekstra molex kontakt for å kjøre SLI, så skal vel det gå fint?

Skal kjøre 1 stk 6600gt i første omgang, men det blir sikkert SLI når behovet melder seg.

Viss du ser nederst på denne siden står det under light load at required +12V current er 17A.

Med NQ sin 15A så er vel det i minste laget? Ser at det er tatt med ein 3500+, den trekker vel ein del meir strøm enn ein 3000+?

Lenke til kommentar

Poeng det ja. Har legt merke til at flere synes det er et høyt inngangskrav på 12v. Men alikevel det står jo det.

Men i dag finnes det masse gode og rimelige PSU'er som leverer godt over 20A på 12v. Så selv på NorthQ 4001SE edition i høst, men har endt opp med Tagan 480W til 669,-. Som gir 28A på 12v.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Poeng det ja. Har legt merke til at flere synes det er et høyt inngangskrav på 12v. Men alikevel det står jo det.

Men i dag finnes det masse gode og rimelige PSU'er som leverer godt over 20A på 12v. Så selv på NorthQ 4001SE edition i høst, men har endt opp med Tagan 480W til 669,-. Som gir 28A på 12v.

Trur kanskje eg lander på denne istaden.

Er riktignok litt mindre (350W) men er ATX2.0 så er eg på den sikre siden iallefall.

Trur det skal holde, og når det blir tid for SLI ein gong i framtida, har eg den molex kontaken på hk'et som forhåpentligvis vil hjelpe på ;)

F/S er dessuten eit kjent kvalitetsmerke

Viss ingen har andre formeininger? Vil ikkje bruke så mykje på psu...

Mvh

Espen

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar
Nokon som har testet PSU med 20 pin atx-kontakt går greit på hovedkort med 24 pin?

Ja, brukte en gammel 250W til dette hovedkortet. I tillegg til A64 3000+, 8 vifter, Hitachi 120GB 7200 rpm hdd, ATi Radeon 9600 Pro og 2 CD-drev.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare forskjellen/hva man ønsker å oppnå ved å gå fra 20 til 24 pins? Er det flere 12V ledere som kommer ned i ATX-pluggen?

Har tenkt å kjøpe dette A8N-SLI Deluxe, når det kommer ut, men jeg har bare 20 pins strømforsyning. Jeg er imidlertid ikke villig til å kjøpe ny ettersom den jeg har er ganske ny (Mist 480 :love: )

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare forskjellen/hva man ønsker å oppnå ved å gå fra 20 til 24 pins? Er det flere 12V ledere som kommer ned i ATX-pluggen?

Har tenkt å kjøpe dette A8N-SLI Deluxe, når det kommer ut, men jeg har bare 20 pins strømforsyning. Jeg er imidlertid ikke villig til å kjøpe ny ettersom den jeg har er ganske ny (Mist 480 :love: )

With the new ATX 2.0 specification comes the introduction of two +12V rails. The first +12V1 rail provides the noise-sensitive processor and motherboard components with their own clean power, while the second +12V2 rail provides power to all the drives and fans(except those connected to motherboard header pins) in a persons computer. Overclock Intelligence Agency.
Lenke til kommentar

Hvis du først skal kjøpe ny psu skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil kjøpe 24 pin?

Brukte forøvrig selv 20 pin på mitt 24 pins HK i starten, så det GÅR an ja, men når man tenker på hvor mye strøm det går i de tynne lederbanene på hovekort- printet, vil i alle fall jeg tro det er fordel og benytte seg av de mulighetene som er.

Lenke til kommentar
Hvis du først skal kjøpe ny psu skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil kjøpe 24 pin?

Brukte forøvrig selv 20 pin på mitt 24 pins HK i starten, så det GÅR an ja, men når man tenker på hvor mye strøm det går i de tynne lederbanene på hovekort- printet, vil i alle fall jeg tro det er fordel og benytte seg av de mulighetene som er.

Du har rett! ;)

Skal kjøpe 24 pin PSU bestemt!

Men var bare litt usikker i begynnelsen, uansett takker for hjelp.

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...