Gå til innhold

Et par problemer med pc jeg har bygget!

Dahl

Anbefalte innlegg

Heisann!

For et par dager siden bygget jeg for første gang min egen pc.

Alt gikk bra, og jeg fikk installert Win Xp med SP2 og alle drivere for all hardware.

Plutselig oppstod det et par problemer, blant annet følgende.

Enkelte ganger fungerer ikke tastaturet, men etter å ha startet maskinen på nytt et par ganger fungerer det, inntil neste gang jeg skrur på datamaskinen... :hrm:

Har også enkelte ganger det samme problemet med musa.

Et annet problem er lydrelatert:

For at lyden skal komme i begge høytalerne, så må jeg putte kabelen fra høyttalerne halvveis inn i ingangen på maskinen.

Dette gjelder også når jeg bruker hodetelefoner på tilkoblingen foran.

Hvis jeg putter kabelen helt inn kommer lyden kun i venstre høyttaler.

Har prøvd å avinstallere alle drivere og SP2, men har fortsatt de samme problemene da...

Maskinen min har følgende:

Memory Corp 512MB DDR PC3200 Minne

MSI K8N NEO2 PLATINUM S939 Hovedkort

Club3D GeForce 6800 128MB Skjermkort

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz HT Socket 939

Win XP SP2

Alle drivere til alt oppdatert

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne, men jeg regner med at det er hardware-relatert, og ikke software-relatert.

Takker for all hjelp! :)

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodige greier med lydproblemene...

Grunnen til at du kun får lyd i begge høyttalerne når du tar pluggen halvveis ut er at pluggens to høyttalerleder berører samme kanal, nettopp den venstre. Det kan bety at det i programvaren er kun en kanal som er aktiv. Du bør gå i kontrollpanelet og velge lydegenskaper, og se om den ene kanalen er dempet (balanse er satt til venstre eller liknende).

Ellers kan det bety at forsterkeren på lydkortet er defekt. Hvis lydkortet sitter fast på hovedkortet kan jeg anbefale deg å uansett kjøpe et add-on-lydkort, siden intergrerte lydkort har en tendens å støye mye. Med et creative lydkort vil signal/støynivået være utrolig bra i forhold til det intergrerte...

Når det gjelder tastaturet kan jeg ikke si at jeg har noe fornuftig å komme med... Bare sjekk at kontakten til PCen står skikkelig fast.

Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn fungerer både mus og tastatur prikkfritt nå.

Og nei, er ikke USB-tastatur. Eller, det er opprinnelig det, men jeg ahr satt på en liten greie som omformer kontakten til vanlig tastaturkontakt! :p

Takk for forsøket snublefot, men jeg har allerede sjekket alt det du sa...

Har integrert lydkort i hovedkortet ja, men at forsterkeren på lydkortet er ødelagt er lite trolig, ettersom at det er helt nytt!

Lenke til kommentar

Prøv bare USB... Bruttern hadde problem med MS desktop elite, der han hadde brukt både PS2 kontakta og USB, da fungerte ikke tastaturet når han boota for første gang, men når han restarta funka alt fint...

Tipper at du har desktop set, og bruker feil/begge kotaktene...

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet for en stund siden. Da var det kabelen fra lyd utgangene i fronten av kabinettet, til hovedkortet, som ikke stod skikkelig i. Satte denne godt på plass og alt funket som normalt, tok sin tid før jeg fant ut av det. Begriper fremdeles ikke hvordan kablelen løsnet. :hmm:

EDIT: gjorde det litt lettere å forstå

Endret av bensinkanna
Lenke til kommentar

Rune_F: Samme problem uansett hvilke høyttalere/hodetelefoner jeg bruker.

bensinkanna: Joa, men hos meg er problemet både med utgangen foran og bak! Og den bak har jo slettes ingen kabel som skal kobles til hovedkortet, for den sitter jo fast på det! :D

Lenke til kommentar
Joa, men hos meg er problemet både med utgangen foran og bak! Og den bak har jo slettes ingen kabel som skal kobles til hovedkortet, for den sitter jo fast på det! :D

Ja, det gjalt hos meg og. Både lyd utgangene forrand og bak hører jo til lydkort delen på HK, og når jeg plugget denne løse kabelen skikkelig i funket alt. :yes:

Lenke til kommentar
Joa, men hos meg er problemet både med utgangen foran og bak! Og den bak har jo slettes ingen kabel som skal kobles til hovedkortet, for den sitter jo fast på det! :D

Ja, det gjalt hos meg og. Både lyd utgangene forrand og bak hører jo til lydkort delen på HK, og når jeg plugget denne løse kabelen skikkelig i funket alt. :yes:

Ok. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...