Gå til innhold

Alarm til Pumpekrets

razer

Anbefalte innlegg

Driver og planlegger neste prosjekt her nå.. Har bestemt meg for å lage en alarmfunksjon om pumpa skru's av (klåfingrede fjortiss på lan f.eks).

pumpeskjema.jpg

Det jeg trenger litt hjelp til er da å lage en sirene-lignende alarmlyd, høyttaler tar jeg fra et gammelt kabinett. Husket vi hadde noe lignende på en eksamensoppgave i fjor, men det var ifjor ;)

Det skal også varsles med en rød LED.

Håper noen har et forslag til en billig og enkel krets ;)

-razer

Endret av razer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på hva du mener, men kretsforslag generelt må være å få på noe som på en eller måte gir en strøm når dette skjer(må vite helt hva for å foreslå her) så en transistor/opamp som forsterker dette til 5v. da kan dette kobles inn i en digital krets som styrer det hele, og dette utsignalet forsterkes da med en opamp/transistor til ønsket spenning til alarmen...

edit: Leste ikke grundig nok... Du trenger altså en av/på funksjon? i såfall bruk vipper eller lignende til å lage pulser som igjen forsterkes.. Selve lyden kan du jo ta feks fra en vekkerklokke som du i stede for å sende til vekkerklokkens høytaler, forsterker for så å sende til høytaler

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Jeg har 12v til denne kretsen når pumpen slås av, det jeg trenger er en eller annen krets som gir pulser til en høgttaler, som da skal lage en alarm av noe slag.

Kretsen som den er nå skal funke. Det jeg trenger er noe som gir et pulstog og en alarmgiver (12v) som jeg bare kobler inn der ?'et på skjemaet er (Lydenhet).

edit: den vekkerklokke-ideen din var ikke så dum, men det høres litt dumt ut om det kommer en standard vekkerklokke-lyd av pc'en vel? :p Har en annen alarm av noe slag, men den er så inni granskauen høylydt igjen..

Endret av razer
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hva du mener med pumpe greine der, men går ut i fra at du kan klare å få et eller annet signal?

Å få pulser er enkelt... Er på jobb så får ikke tegnet noe skjema, må å vite hva og hvorfra det du får inn er..

har to forslag

1. Bruk en kondensator men lang oppladnings tid, sett en diode på utgangen av denne slik at den kun gir ut strøm da du er over ønsket nivå... er litt tvilsom til akkurat denne..

2. Bruk digitalisering som nevnt oven for... Bruk vipper og koble dette slik at du får ønskede pulser.. pulsene forsterker du bare opp til 12 V.

Når det gjelder alarm er det mye å ta av. Feks en "tuter" fra en moped clas ohlson har garantert noe.... Mener og at elfa har slike ferdige kretser? men er overhodet ikke sikker...

Men for å kunne vite hva en må gjøre må du nesten forklare hva som skal reageres på nøye for jeg er ikke sikker på hva du mener skal være utløser

Lenke til kommentar

Ok, er kanskje litt dårlig til å forklare så jeg prøver igjen.

Bryteren har to stillinger, i den ene har releet spenning, i den andre får LED'en og ?'et spenning over seg. I den andre stillingen vil jeg ha et alarmsignal (Lyd) fra en høgtaler. Jeg har altså konstant 12v over denne Lydkretsen. Det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg skal lage denne.

Håper du skjønte nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...