Gå til innhold

Tips! Automatisk stavekontroll

Anbefalte innlegg

Her kommer vi over på det jeg prøvde å si, nemlig streng gramatikk retting som blir for omfattende og vil nok ikke fungere helt. (Itilegg som det kan bli tregt?)

Men så det er sagt, er fullt åpent for den måten som INGaR peker på her.

Hvem/hva problemet er iallefall det største og det vanskeligste problemet vi har...

Edit:

Gjorde en feil selv her hehe...

Vanskligste --> vanskeligste

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde strengt tatt litt flere enn en ;)

mod -> moderator

admin -> administrator

amobil -> amobil.no

smily -> smilefjes

idag -> i dag

ikveld -> i kveld

imorgen -> i morgen

inatt -> i natt

MP3 spiller -> MP3-spiller

i-pod -> iPod

ipod -> iPod

SonyEricsson -> Sony Ericsson

Sony-Ericsson -> Sony Ericsson

brukermod -> forumbrukermoderator/brukermoderator

åsså - også

idiot -> kjernekar

go - god

orbok -> ordbok

tre ords regelen -> tre-ords-regelen/treordsregelen

Endret av INGaR
Lenke til kommentar

Så lenge det ikkje blir lagt inn ord som har fleire betydninger så burde vell dette fungere greit, men slik som: "hær --> her" vil by på problemer visst noken skal skrive eit innlegg om ein hær. Det blir mykje styr visst eg må skrive: "Det var ein haer av ...." i eit innlegg for å ungå autosensuren/autorettskrivinga.

Lenke til kommentar

QUOTE (Jan-Erik @ 28/12/2004 : 01:52)
Vel..dette er vel ikke beste måten. Hadde vel vært greiere å stjelt word ordboka.

Tviler på at Word-ordboken kan bidra med annet enn humoristiske "sensureringer" av det den oppfatter som feilstavede ord :p'

Uansett, jeg støtter dette tiltaket fullt ut. Selvsagt kan vi ikke legge inn alle ord som kan komme til å bli feilstavet, men retting av de ordene vi ser er feilstavet hele tiden (og som vi irriterer oss grenseløst over) kan gjøre forumet til en mer trivelig plass for alle :)

..og argumentet mot økt arbeid for forumet.. tja, jeg antar at denne stygge-ord-sjekken blir gjort og evt. handlinger utført i det innlegget legges i databasen og that's it, så sånn isolert sett er den ekstra arbeidsmengden ubetydelig. Selvsagt blir det litt annerledes når forumet lagrer noen tusen innlegg for dagen, men så lenge listen med ord ikke blir for lang burde det ikke være noe problem, eller?

Lenke til kommentar

QUOTE (Frekkas @ 28/12/2004 : 03:14)
For et tullete forslag. Dere som lever av å flame dyslektikere og andre mindre skrivekyndige vil jo få fint lite å gjøre.

Gi deg. Les din egen post og spør hvem som "flamer". Forslaget er konstruktivt ment. Beklager om du ikke forstår det..

-k.

Lenke til kommentar

QUOTE (Frekkas @ 28/12/2004 : 03:14)
For et tullete forslag. Dere som lever av å flame dyslektikere og andre mindre skrivekyndige vil jo få fint lite å gjøre.

Tvert imot!

Vi slipper flaming mot dysletikere, fordi de ikke skriver like mange feil som før.

Jeg er 101 % (se avatar :p) for forslaget!

Lenke til kommentar

QUOTE (Jan-Erik @ 28/12/2004 : 01:52)
Vel..dette er vel ikke beste måten. Hadde vel vært greiere å stjelt word ordboka.

Med tanke på at den er utviklet av finner tror jeg det blir litt "drøy", har nå lagt til et par ord, så får vi se om det hjelper litt på.

Eventuelle andre ordforslag og tas imot til vurdering.

Lenke til kommentar

QUOTE (Panter @ 28/12/2004 : 15:47)
QUOTE (INGaR @ 28/12/2004 : 13:50)
Legger dere til de to listene mine eller?  :hmm:

Du kan ikke seriøst mene at alle ordene i de to listene etter din mening skal endres??

Det er flere der jeg ser null poeng med.

Ja vel. Da kan jo du liste opp de du ser null poeng med du da. :roll:

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 28/12/2004 : 17:42)
Da kan jo du liste opp de du ser null poeng med du da.  :roll:

Tanken til OP, og som jeg synes er god, var å endre de meste feilstavete ord. Ikke lage en ren oversetter av forkortelser, uttrykk og engelske ord.

Jeg synes ord og uttrykk som admin, mvh, hær, brukermod ol er korrekte.

Om adminene her ønsker å legge inn alle mulige feilstavelser av firmanavn som iPod, Sony Ericsson, Xbox må de selv avgjøre.

Om noen vil skrive javel, neivel, jada, idag, inatt osv så gjerne for meg, det blir småplukk.

Det som er viktig å rette er stygge rene feil som kansje, vem, hvær, vor, vordan, brebånd, trålås, sjerm osv.

Mener nå jeg da.. ;-)

Edit: tatt bort ord som allerede var lagt inn i "stavekontrollen"

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Fint at dere er skikkelig entusiatiske. Men en forutsetning for at hw.no som nok allerede er overarbeidet er at vi ikke overdriver dette fullstendig. Viktigst er av vi tar enkle ord og dropper to-ords-setninger inntil videre. Så kan hw.no etter hvert som de ser at det fungerer - legge til ett ord nå, og ett ord da.

Blir liksom å grille fisken før man har fått den opp av vannet for å si det billedlig.

Men takk for all god respons :D

---

test: skjermkort

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...