Gå til innhold

Kernel 2.6.10 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det er bare meg, men jeg ser ikke noe fordel i 2.6.x enda. Det er et stort problem som fremdeles ikke er helt tilfredstillende og det er CD/DVD brenning. Den er til tider veldig ustabil. En ting til er også scanner støtte, på 2.4.x er de meste (USB) scanner støttet, men på 2.6.x er det nesten ingen.

 

Så til i allefall CD/DVD brenningen er fikset så holder jeg meg til 2.4.x. Men det er ikke sikkert jeg går over da heller siden jeg ikke ser noe egentlige fordeler med bruk av 2.6.x

Lenke til kommentar
Nå er ikke de nyeste kjernene regnet som stabile heller. 2.7 er ikke startet enda og da vil de nyeste kjernene i 2.6-treet være mindre stablie enn de nyeste kjernene i f.eks. 2.4-treet.

Vet at 2.6.x ikke er stabil, men hvorfor er det så mange distroer så leveres med 2.6.x?

2.6.x er ustabil og det vet de, men de "pusher" 2.6.x, hvorfor ikke la 2.6.x vært et valg ikke default?

Lenke til kommentar
2.6.x har vel noen fordeler - spesiellt ved desktop-bruk. Er noe raskere, har vel på noen områder bedre HW støtte (ACPI?) etc.

 

Debian er en distro som ikke pusher men har det som et valg. RH får 2.6 som defalult på sine enterprise versjoner først til våren.

Vel. Jeg har ikke merket noen forbedringer ved f.eks fart, ACPI osv.

 

Det er vel bare Slackware og Debian som har 2.4 som default.

Lenke til kommentar

Eg merka forskjell frå 2.4 og 2.6, men no skal det seiast at 2.4 kernelen var Slackware default kernelen mens 2.6 kernelen var ein eg hadde kompilert til berre min HW og dei tinga eg treng, og den er vel då litt meir optimal.

 

Merka faktisk at GNOME var raskare i svingane med 2.6, kanskje fordi eg då brukte GNOME 2.6 :p

Lenke til kommentar
2.6 skal visstnok ha bedre scheduler, slik at systemet fortsatt er responsivt selv med tunge oppgaver i bakgrunnen.

At skrivebordsdistroene pusher 2.6 er nok en strategi for å få det så godt testet som mulig, for der er ikke stabilitetskravene like høye som på servere.

Den er grei. Men bruker ikke Suse 2.6 på server? og RedHat er på vei. Jeg vet ikke hvor mange firma som faktisk bruker Suse/RedHat på server. De fleste seriøse bruker nok for det meste Debian/Slackware/Gentoo/*BSD på server.

Lenke til kommentar
2.6 skal visstnok ha bedre scheduler, slik at systemet fortsatt er responsivt selv med tunge oppgaver i bakgrunnen.

At skrivebordsdistroene pusher 2.6 er nok en strategi for å få det så godt testet som mulig, for der er ikke stabilitetskravene like høye som på servere.

Den er grei. Men bruker ikke Suse 2.6 på server? og RedHat er på vei. Jeg vet ikke hvor mange firma som faktisk bruker Suse/RedHat på server.

De fleste..?

Lenke til kommentar
2.6 skal visstnok ha bedre scheduler, slik at systemet fortsatt er responsivt selv med tunge oppgaver i bakgrunnen.

At skrivebordsdistroene pusher 2.6 er nok en strategi for å få det så godt testet som mulig, for der er ikke stabilitetskravene like høye som på servere.

Den er grei. Men bruker ikke Suse 2.6 på server? og RedHat er på vei. Jeg vet ikke hvor mange firma som faktisk bruker Suse/RedHat på server.

De fleste..?

Vi bruker Slackware/Gentoo og Debian. De andre "konkurrentene" våre bruker enten Windows eller Debian. Men det er vel noen som bruker Suse/RedHat...

Lenke til kommentar
2.6 skal visstnok ha bedre scheduler, slik at systemet fortsatt er responsivt selv med tunge oppgaver i bakgrunnen.

At skrivebordsdistroene pusher 2.6 er nok en strategi for å få det så godt testet som mulig, for der er ikke stabilitetskravene like høye som på servere.

Den er grei. Men bruker ikke Suse 2.6 på server? og RedHat er på vei. Jeg vet ikke hvor mange firma som faktisk bruker Suse/RedHat på server. De fleste seriøse bruker nok for det meste Debian/Slackware/Gentoo/*BSD på server.

Etter hva jeg har hørt, kjører de fleste RH på server... Support...

Lenke til kommentar
2.6 skal visstnok ha bedre scheduler, slik at systemet fortsatt er responsivt selv med tunge oppgaver i bakgrunnen.

At skrivebordsdistroene pusher 2.6 er nok en strategi for å få det så godt testet som mulig, for der er ikke stabilitetskravene like høye som på servere.

Den er grei. Men bruker ikke Suse 2.6 på server? og RedHat er på vei. Jeg vet ikke hvor mange firma som faktisk bruker Suse/RedHat på server. De fleste seriøse bruker nok for det meste Debian/Slackware/Gentoo/*BSD på server.

Etter hva jeg har hørt, kjører de fleste RH på server... Support...

Vel, nå kan jeg bare snakke på vegne av det firma jeg jobber for.

 

Vi hoster blant annet webløsninger og vi kjører på Slackware og Gentoo på webserver og Debian på mail.

 

Vi ser ingen poeng med support fra OS leverandør fra vår side.

 

Men for "vanlig" firma som kanskje trenger en print/fil server så kanskje de føler seg "tryggere" med en betalt løsning ala Suse/RedHat.

Lenke til kommentar

Får du f.eks. Oracle til Debian/slackware/etc?

 

EDIT:

Igrunn har hvilken distro null å si - det er brukerens kunnskaper som teller uansett. Ikke hvorvidt du kjører en 1337 h4x0r distro som greier seg med litt dårligere HW (rent bortsett fra at du må kompilere alt mulig) og alltid har det nyeste programvaren (buggy, bleeding edge, kompilering) etc. I bunn og grunn koster en god admin mer en maskinvaren, så om man kan bruke dobbelt så mye på maskinvare (og lisenser) og halvparten så mye tid på fikling så er det gevinst...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...