Gå til innhold

PC'en booter ikke når RAM er satt i dual-channel

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Antagelig et ganske dumt spørsmål, men kreves det ingen spesiell installasjon for å sette opp RAM'en i "Dual-Channel"?

På hovedkortet er det to lilla og to grønne RAM slot'er. Jeg forstod det slik at jeg skulle sette en i hver "farge-slot", men da ville ikke maskinen boote. Skal brikkene bare settes inn normalt ved siden av hverandre, og så finner den ut alt automatisk? :hmm:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, der står det masse om de forskjellige fargene på slotene. Men jeg fant ingen info om hvordan jeg skulle sette brikkene i et dual channel oppsett.

Edit: Fant noe nå, og etter det jeg forstår ut i fra den relativt dårlige forklaringen er at brikkene skal stå i dimm2 og dimm4. Dette er jo allerede forsøkt, uten at det fungerer... :mad:

Har også forsøkt dimm1 og dimm3.

Det er disse brikkene jeg setter i: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Var ikke mye hjelp å få her, men saken er løst.

Etter timer med stressing, viste det seg at MSI sin BIOS rett og slett ikke skjønte seg på RAM'en. Den fant kun 512MB, og kun hvis begge brikkene stod i dimm1 og dimm2. INGEN andre kombinasjoner fungerte (verken med 2 brikker, eller 1 brikke!).

Jeg oppgraderte så BIOS, og det løste hele problemet... Dvs, jeg sliter litt fremdeles med å få de til å kjøre i 400mhz... De vil bare kjøre i 200mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...