Gå til innhold

Overklokke 2.4 Ghz Pentium 4

Anbefalte innlegg

Har begynt å eksperimentere litt med overklokking, lest diverse plasser at en 2.4 Ghz Pentium 4 B (533FSB) kan komme opp i 2.93 Ghz. Har stock kjøler, altså ribbe+vifte. CPU'en kjører ved standard innstillinger (133/33 x18, 1,525V) 2403 mhz på ca 43 grader i vanlig desktop (WinXP).

Bruker motherboard monitor til å måle temperaturen, regner med den er til å stole på. Har tenkt å presse CPU'en til det den er godt for, uten å ødelegge den. Noen som vet når jeg bør "stoppe"? Hvor mange grader er "nok"? Kjørte den på 2.6 Ghz, 1.625V, hadde da en temp på ca 54 grader i desktop. Hvor stor er økningen i temp når man bruker prosessoren 100%? (spilling)

Mye spørsmål, men bare så jeg slipper å poste masse meldinger :)

Mine specs:

Asus P4SDX -533FSB

Pentium 4 Northwood 2.4 Ghz

512MB Ram DDR333

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg tror kanskje begrensingen på 2.93 som du har hørt mer har med HK/Chipset å gjøre..

Dette er jo en CPU med FSB133(533) og da blir ofte max. klokk satt til 165 (av Bios).

Var ihvertfall tilfelle på det SIS661 HK jeg nettopp returnerte pga. feil med minnekontroller (ekstremt dårlig båndbredde).

Der hadde jeg en P4B 2.6 som greit lot seg klokke til 3.2 (133-165FSB),men pga. ovennevnte mangel skal CPU'n gjøre tjeneste i ett annet HK snart...

Lenke til kommentar

Prime95 er et ypperlig program for å stressteste prosessoren din. Et søk på Google og du finner det fort. La dette stå å surre i bakgrunnen mens du følger med på temperaturen.

Din prosessor bør ikke overstige 70-75 grader. Jeg synes 54 grader idle høres mye ut, skjekk temperaturene i BIOS for sikkerhetsskyld. Hvis kjøleren er middelmådig kan temperaturen fort nærme seg 65-70 under stresstestning og dette er på smertegrensen.

Prøv deg frem, men forsiktighet er en dyd :)

Lenke til kommentar

for å kjøre 2.4 ghz opp til 2.93 ghz så må du nok ha en annen kjøler, helst vann kjølig for så mye.

Har selv 2.8/533 og den kjører greit med en Thermaltake automatisk kjøler på 3.1 ghz, da ligger load på 57-59 grader. idle er rundt 46 hvis jeg ikke husker feil.

Få tak i en kobber kjøler, den som du har er kun aluminium.

til å overvåke cpuen og systemet generelt så bruker jeg everest (tidligere aida 32)

Der er det alle temp og opplysninger du trenger, programmet er også gratis for privat bruk.

akkurat nå kjører jeg på 3055 mhz og FSB er på 145.5 i følge CPU-Z

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...