Haddock Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hei! Lurte på om noen kunne hjelpe meg med hvordan jeg burde koble opp anlagget mitt uten og svi sund verken forsterker eller høytalere. Det jeg har er : 2x 225w 4ohm Lightning Audio 6x9" høytalere 2x 500w 4ohm Lighning Audio 12" subwoofere Forsterker : MA-Audio M683i 800w 2 channel Har kjøpt en kabel for og ha mellom Pc og forsterker (3,5mm minijack til 2 stk. RCA) etter som jeg ikke har noen cd-spiller. Tenkte og koble det fra lydkortet og "low input" inngangen på forsterkeren (har ikke noen flere rca innganger....) Lurte altså på om noen kunne forklare meg forholdsvis grundig, hvordan jeg burde koble høytalerene og wooferene til forsterkeren. Skal ha dette innendørs så jeg har ordnet med bilbatteri som jeg skal sette på lading mens jeg spiller. Mvh Simon Lenke til kommentar
Haddock Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Noen forslag? Haster litt.... Vil helst ikke bruke filter av noe slag. Endret 26. desember 2004 av Haddock Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hvorfor kjøpte du ikke en 4 kanals ?? Lenke til kommentar
Haddock Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Hvorfor kjøpte du ikke en 4 kanals ?? Fikk forsterkeren med på kjøpet av høytalerne. Fikk den for 800kr, koster 1200kr ny. Men anlegget har jo vert koblet opp før uten noen delefiltere så det burde jo gå... Lenke til kommentar
Haddock Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Ingen som kan hjelpe??!! Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Du må nok inn med et delefilter ja... Lenke til kommentar
Haddock Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Du må nok inn med et delefilter ja... Takk for svar! Kan jeg drive en sub og de to 6x9" uten delefilter da? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Du kan jo, men da vil subbene også spille diskant, samtidig som 6x9 høyttalerene spiller bass. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Her er det mye å ta tak i... 1. Bilbatteri innendørs er ikke å anbefale om det ikke er tørrbatteri. Syrebatteri utvikler høyreaktiv knallgass under lading og medfører eksplosjonsfare. 2. Forsterkern egner seg fint til å drive subbene og en kan da bruke det innebygde delefiltret i denne til å kutte frekvenser over ~70 - 80Hz 3. Selg 6*9 høyttalerne! Disse egner seg like lite til hjemmebruk som til bilbruk. Lydkvaliteten er ikke allverden fra 6*9", det er min egen persolige mening. Kjøp deg et byggesett fra Ljudia eller Eltek eller kjøp ok brukte høyttalere til hjemmebruk. 4.Har du kasse til 12" elementene? Hvis ikke; bygg. 5. Bilsubber MÅ ikke drives av bilforsterkere. Faktisk vil en ok hjemmestereoforsterker drive dem helt fint. Her trengs dog delefilter. 6. Vær litt føre var og konsulter folk med litt peiling før du handler inn noe neste gang God planlegging er halve jobben Det er en grunn til at det er forskjell på bilstereo og hjemmestereo... Dette er kun til informasjon da jeg ikke ser noen fornuftig måte å få dette til å låte bra på uten at det fører til potensiell eksplosjonsfare, mishandling av elementer og dertil kommende ulyd... Lenke til kommentar
Haddock Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 oj...... Har visst tabbet meg ut her... Takker for all hjelpen hvertfall! Tror jeg får selge forsterkeren, 6x9" høytalerene og batteriet da... Tror jeg skal ha en cd-spiller og noen diskanter, så jeg vil trenge en innendørs forsterker. Hvor kraftig forsterker må jeg ha for og drive de to 500w subene og to diskanter på rundt 100w +-, får legge ut en annonse så jeg trenger litt info mvh Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Har du link til LA subbene, evt mer spec. Tviler på at de takler 500W RMS, står vel ca 120W RMS, 500W peak vil jeg tro. Watt er forresten en betegnelse som beskriver effekttålelighet, ikka avgitt effekt. Bare litt flisespikkeri, hehe Har du forresten kasse til subbene? Denne bør lages i henhold til T/S parametrene til disse. Det er ikke bare bare med sånne ting desverre, men du har nok mulghet for å få til en anstendig hjemmesub Dessuten trenger du nok mer enn en diskant, du må nok ha mellomtoner og delefiltre uansett. Subforsterker ja, her har du en 2 eller 8 ohm konfigurasjon, og mhp min antagelse om ca 120W effekttålelighet pr. element må du nok ut med ca 3 laken til subforsterker, samt ytterligere 2 - 3 laken til en forsterker for høyttalerne. Beklager om dette virker desilusjonerende, men sånn er det bare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå