Spragleknas Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Alternativ fra Netshop: LG CD-brenner IDE 52x/32x/52x Hvit 255,00 AMD Athlon XP 2500+ 1.833MHz /333MHz 695,00 (Barton) AOpen QF50A 300W, USB+AUDIO FRONT, 450,00 (Q-tec suger) Abit NF7 V2.0 Hovedkort Socket A 545,00 (kjent og kjært!!!) Maxtor 80GB IDE ATA/133 7200RPM 495,00 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2,5 360,00 Powercolor Radeon 9250 128MB AGP 495,00 (greit nok?) Tot: 3 295,00 (inkl. mva.) EDIT: Ikke HTML --- BBCode Endret 25. desember 2004 av Okay Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Har vurdert å kjøpe med en ekstra brikke 256MB Ram. Det vil bli en prisøkning på ca. 300,- Ville ikke det fungert på samme måte som å ha en på 512Mb? Tror jeg beholder 17" og tastatur er ikke noe problem. Det kommer helt ann på hovedkortet, har det støtte for dobble minnekanaler vil du tjene på å ha 2 identiske brikker i maskinen din fremfor å ha 1. Men ytelsesøkningen er vel ikke satt til å være større enn 5% tror jeg, men alle monner drar da Vil også gjøre deg oppmerksom på at prisforskjellen mellom 17" og 19" "bare" er på 170,- Greitnok det er Samsung vs Hansol, men 19" er faktisk en helt annen verden Lenke til kommentar
FM Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Har vurdert å kjøpe med en ekstra brikke 256MB Ram. Det vil bli en prisøkning på ca. 300,- Ville ikke det fungert på samme måte som å ha en på 512Mb? Tror jeg beholder 17" og tastatur er ikke noe problem. Det kommer helt ann på hovedkortet, har det støtte for dobble minnekanaler vil du tjene på å ha 2 identiske brikker i maskinen din fremfor å ha 1. Men ytelsesøkningen er vel ikke satt til å være større enn 5% tror jeg, men alle monner drar da Vil også gjøre deg oppmerksom på at prisforskjellen mellom 17" og 19" "bare" er på 170,- Greitnok det er Samsung vs Hansol, men 19" er faktisk en helt annen verden Oki, da blir det sikkert 19". (overtalte meg der ja ) Skal sjekke det med minnet litt senere, men nå må jeg gå. Kommer innpå halv ett eller noe sånt. Takk for all hjelp så langt! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Men ytelsesøkningen er vel ikke satt til å være større enn 5% tror jeg, men alle monner drar da Når man er på et såpass budsjett er det ikke verdt det etter min mening. Går man for 1x512 nå kan man jo oppgradere til 2x512 når/hvis behov og økonomi melder seg og få fordelen med dualchannel som en bonus da. Vil også gjøre deg oppmerksom på at prisforskjellen mellom 17" og 19" "bare" er på 170,- Greitnok det er Samsung vs Hansol, men 19" er faktisk en helt annen verden Fullstendig enig! Legg heller pengene her enn å kjøpe separate brikker, om du må velge. En kjapp runde på kalkulatoren avslører at du får 66% mer arbeidsområde på skjermen med en 19" i forhold til 17", så lenge vi snakker om crt. Tar utgangspunkt i 1024x768 vs 1280x1024 her. Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 For den prisen tror jeg heller at jeg ville sett meg om etter noe brukt. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Men ytelsesøkningen er vel ikke satt til å være større enn 5% tror jeg, men alle monner drar da Når man er på et såpass budsjett er det ikke verdt det etter min mening. Går man for 1x512 nå kan man jo oppgradere til 2x512 når/hvis behov og økonomi melder seg og få fordelen med dualchannel som en bonus da. Vil også gjøre deg oppmerksom på at prisforskjellen mellom 17" og 19" "bare" er på 170,- Greitnok det er Samsung vs Hansol, men 19" er faktisk en helt annen verden Fullstendig enig! Legg heller pengene her enn å kjøpe separate brikker, om du må velge. En kjapp runde på kalkulatoren avslører at du får 66% mer arbeidsområde på skjermen med en 19" i forhold til 17", så lenge vi snakker om crt. Tar utgangspunkt i 1024x768 vs 1280x1024 her. Må si meg enig med deg også, en ytelsesøkning på 5% er ikke verdt det i denne omgang, men jeg tok som utgangspunkt at han skulle kjøpe den pakken med 1 x 256 MB ram, og jeg som sagt tidligere, 256MB Ram er i minste laget. Men godsnakker han med Flexi får han sikkert byttet den rambrikken i pakken mot en på 512MB uten store problemer Lenke til kommentar
FM Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Men ytelsesøkningen er vel ikke satt til å være større enn 5% tror jeg, men alle monner drar da Når man er på et såpass budsjett er det ikke verdt det etter min mening. Går man for 1x512 nå kan man jo oppgradere til 2x512 når/hvis behov og økonomi melder seg og få fordelen med dualchannel som en bonus da. Vil også gjøre deg oppmerksom på at prisforskjellen mellom 17" og 19" "bare" er på 170,- Greitnok det er Samsung vs Hansol, men 19" er faktisk en helt annen verden Fullstendig enig! Legg heller pengene her enn å kjøpe separate brikker, om du må velge. En kjapp runde på kalkulatoren avslører at du får 66% mer arbeidsområde på skjermen med en 19" i forhold til 17", så lenge vi snakker om crt. Tar utgangspunkt i 1024x768 vs 1280x1024 her. Må si meg enig med deg også, en ytelsesøkning på 5% er ikke verdt det i denne omgang, men jeg tok som utgangspunkt at han skulle kjøpe den pakken med 1 x 256 MB ram, og jeg som sagt tidligere, 256MB Ram er i minste laget. Men godsnakker han med Flexi får han sikkert byttet den rambrikken i pakken mot en på 512MB uten store problemer Joda, skal ta meg en prat med dem. Kan da være litt grei med en fattig elev og gi meg 512 i stedet for 256 for en ikke så alt for stor sum penger. Får jeg håpe Forstår hva dere mener med 19" skjerm i forhold til 17". Og siden prisforskjellen er heller liten så blir det nok denne. Mitt kjappe regnestykket blir da: - Maskin 3.332,- - 512 i stedet for 256, ca. 350,- - Skjerm 19" 1.382,- SUM: 5064,- Tror det skal bli andre boller enn denne gamle skraphaugen på 800Mhz selv om jeg ikke velger AMD. Takk for hjelpen alle som har bidratt! Og dersom noen har noe mer på hjertet så fyr løs! Lenke til kommentar
gsn Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 "Greitnok det er Samsung vs Hansol" er det noe negativt at det er hansol da? har en 17" Hansol 710D må ærlig talt si at det er en glimrende skjerm Lenke til kommentar
FM Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Har lest litt om hovedkortet nå og det er plass til to RAM-brikker. Tenkte da å bruke den 256-brikken som står i og kjøpe en til av samme type. Blir da 2x256. Men det er ikke merke-RAM, er det et stort minus? Tilsammen blir da prisen 4.998,- (inkl. skjerm). Dersom jeg hadde valgt AMD-maskinen hadde det blitt 5.860,-. Den eneste forskjellen er da at det er AMD 3200+ og ikke Intel 2.67Ghz og at det er merke-RAM i AMD-en. Tviler på at jeg vil merke stor forskjell på de to ulike oppsettene, ettersom jeg er vant med 800Mhz, og at alt vil bli en betydelig forbedring. Noen kommentarer? Edit: Skriveleif + link til hovedkortet. Endret 26. desember 2004 av FM Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 "Greitnok det er Samsung vs Hansol" er det noe negativt at det er hansol da? har en 17" Hansol 710D må ærlig talt si at det er en glimrende skjerm Ikke noe galt med Hansol, bare at Samsung er regnet for å være bedre. Hvertfall fra min side... Det har ingen betydning at det ikke er merkeram, hvis du ikke har tenkt å klokke da. Men den bør helst være identisk med den andre for å slippe problemer med timings etc. Samt at da kan du utnytte dobbel minnekanal Lenke til kommentar
FM Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 "Greitnok det er Samsung vs Hansol" er det noe negativt at det er hansol da? har en 17" Hansol 710D må ærlig talt si at det er en glimrende skjerm Ikke noe galt med Hansol, bare at Samsung er regnet for å være bedre. Hvertfall fra min side... Det har ingen betydning at det ikke er merkeram, hvis du ikke har tenkt å klokke da. Men den bør helst være identisk med den andre for å slippe problemer med timings etc. Samt at da kan du utnytte dobbel minnekanal Takk for kjapt svar. Da blir det nok 2x256 no-name, skal ikke klokke uansett. Hansolen er sikkert kanon, stilig navn i alle fall . Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 bare for å ha det sagt , skjermen jeg har kjører 150 hz på 640x480 ,og 144hz på 800x600 Lenke til kommentar
-Tori- Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Nei, celeron holder fint til ditt bruk, men jeg som spiller litt mer krevende spill liker den ikke. Den suger til nye spill!!! Men til fotball spill som FM og CM og liknede er den pc'en sikkert akkurat perfekt. Lenke til kommentar
FM Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Nei, celeron holder fint til ditt bruk, men jeg som spiller litt mer krevende spill liker den ikke. Den suger til nye spill!!! Ok. Har du noen eksempler på spill den vil suge til? Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 jeg har ikke lest så veldig nøye alt som står her, men så vidt jeg så koster 17" 1200, kjøp heller en 19" til 300 kr mer.... Lenke til kommentar
FM Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 jeg har ikke lest så veldig nøye alt som står her, men så vidt jeg så koster 17" 1200, kjøp heller en 19" til 300 kr mer.... Tydelig at du ikke har lest alt som står her, nei. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Nei, celeron holder fint til ditt bruk, men jeg som spiller litt mer krevende spill liker den ikke. Den suger til nye spill!!! Ok. Har du noen eksempler på spill den vil suge til? Dette er nok enda et eksempel på at man ikke har fått med seg at Northwood-basert Celeron er utfaset, og at vi her snakker om Celeron D. Som faktisk yter bedre og kanskje kan sammenlignes med P4 B. Det som er sikkert er at den ikke "suger" (for et tåpelig ord ) mer enn Sempron. En Sempron XP2400+ er nemlig ratet til dette tallet for å indikere at den matcher en Celeron D 2.4 ghz. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 ikke at jeg tviler på ytelsen til verken celeron eller sempron, hvor står det at sempron er ratet til dette sammenlignet med celeron og ikke vanlig p4 ? bare lurer... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) ikke at jeg tviler på ytelsen til verken celeron eller sempron, hvor står det at sempron er ratet til dette sammenlignet med celeron og ikke vanlig p4 ? bare lurer... Sempron, Durons etterfølger og Celeron D, NW-basert Celeron sin etterfølger er konkurrenter i lavpris-segmentet. Derfor har AMD justert ned pr-ratingen noe i forhold til Athlon XP for at den skal være sammenlignbar med Celeron D. Selvfølgelig kan ikke Celeron D måle seg med P4C (800mhz fsb, dual PC3200 ram osv), men den er ikke veldig langt bak tidligere P4-utgaver med 400/533mhz fsb. Her finner du litt om Sempron`s PR-rating, et av de første treffene jeg fikk med Google. Hvis ytterligere omtale ønskes er det bare å bruke samme framgangsmåte. Edit: sempron er ratet til dette sammenlignet med celeron og ikke vanlig p4 ? Her aner jeg enda en liten misforståelse. Mange antok at Athlon XP var ratet for å kunne sammenlignes med P4 400/533. Selv om ratingen i mange tilfeller matchet var den opprinnelig ment å gjenspeile ytelsen for en T-Bird på aktuell klokkefrekvens. En Athlon XP 2500+ skulle med andre ord yte like godt som eller bedre enn en T-Bird på teoretiske 2500 mhz. A64 har derimot et litt annet system for PR-rating, og det har vært diskusjon om enkelte utgaver har fortjent ratingen. Tenker da på A64 3200+ kontra 3400+. Forvirret? Jeg også... Endret 29. desember 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
FM Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Nei, celeron holder fint til ditt bruk, men jeg som spiller litt mer krevende spill liker den ikke. Den suger til nye spill!!! Ok. Har du noen eksempler på spill den vil suge til? Dette er nok enda et eksempel på at man ikke har fått med seg at Northwood-basert Celeron er utfaset, og at vi her snakker om Celeron D. Som faktisk yter bedre og kanskje kan sammenlignes med P4 B. Det som er sikkert er at den ikke "suger" (for et tåpelig ord ) mer enn Sempron. En Sempron XP2400+ er nemlig ratet til dette tallet for å indikere at den matcher en Celeron D 2.4 ghz. Takk, der lærte jeg noe nytt. Det du sier nå gjør meg bare mer sikker på at det oppsettet jeg har sett på er det riktige for meg. PS! Bra at noen kan holde seg seriøse i diskusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå