Gå til innhold

Billig-PC til fattig elev, kan denne være noe?

Anbefalte innlegg

Hei..

Har lyst på egen PC, men har ikke mye penger. Ettersom jeg i de siste årene har blitt vant til en gammel PC med 800Mhz og 128MB ram så har jeg ikke store kravene. Det hadde alikevel vært kjekt om den kunne brukes til Fifa 2005, FM 2005, Enemy Territory og diverse andre lettkjørte spill. (Og dere må bare le av meg, men jeg er ingen "gamer" og trenger derfor ikke en super-PC).

Uansett: Jeg fant denne maskinen på flexi-data.no til 3.300 og tenkte at den kunne dekke mine behov mer enn nok.

Tenkte samtidig å kjøpe denne skjermen til 1.200.

Spørsmålet er: Vil dette være en grei PC for mitt bruk (tekstbehandling, bilderedigering, surfing og litt spill (se over))? Er det evt. noen andre PC-er til samme prisen som er bedre (bor i Bergen så slipper portoen og de greiene der)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kom det mye svar ja! :)

celeron D, derimot, yter mye bedre grunnet dobbel catche..

edit: og forslaget det er linket til, er celeron d

Så da er ikke det noe problem, eller?

Ta heller den her: http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=301753&cks=PRL

Mye mere for pengene

Har sett den og, og den er til vurdering, men tenkte at jeg kanskje ikke trenger den + har ikke lyst å bruke så mye penger på PC egentlig.

Lenke til kommentar

Min anbefaling kommer fra PSData

Ja, det er en liten sprekk i forhold til det systemet du kikker på nå, men vi kan jo ta et lite regnestykke...

Den du ser på nå koster 3.300,- + skjermen til 1.200,- da er vi oppe i 4.500,-

Pakken jeg har satt sammen til deg koster 5.915,31 + Frakt

Men den sporter da følgende som er en forbedring fra den du vurderer nå...

AMD Sempron 2500 (Jeg har ingen erfaringer med Celeron men jeg tør påstå at denne er mye kraftigere enn Celly'n)

512MB Ram (256 mer enn i den du kikker på nå)

DVD-Brenner (Pakken du ser på har kun CDR)

19" Skjerm istedet for 17"

Trådløs tastatur og mus fra Logitech.

Du får denne forbedringen for skarve 1.500,- mer + frakt. Det er en god ytelsesforbedring for pengene etter min mening.

Med denne pakken får du en maskin som, etter min mening har en lengre levetid og som du vil få mer glede av en den andre pakken du ser på :)

Jeg vil også anbefale deg å kanskje legge litt mer penger i skjermkortet, jeg tror Radeon 9600XT m/256MB Ram kostet 751,- mer, og det er stor forskjell på de kortene, så har du råd ville jeg nok gått for 9600XT'n istedet for FX kortet.

Men det er min oppfatning. Håper du finner en pakke som du kan være fornøyd med, lykke til og God Jul videre :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar
Min anbefaling kommer fra PSData

Ja, det er en liten sprekk i forhold til det systemet du kikker på nå, men vi kan jo ta et lite regnestykke...

Den du ser på nå koster 3.300,- + skjermen til 1.200,- da er vi oppe i 4.500,-

Pakken jeg har satt sammen til deg koster 5.915,31 + Frakt

Men den sporter da følgende som er en forbedring fra den du vurderer nå...

AMD Sempron 2500 (Jeg har ingen erfaringer med Celeron men jeg tør påstå at denne er mye kraftigere enn Celly'n)

512MB Ram (256 mer enn i den du kikker på nå)

DVD-Brenner (Pakken du ser på har kun CDR)

19" Skjerm istedet for 17"

Trådløs tastatur og mus fra Logitech.

Du får denne forbedringen for skarve 1.500,- mer + frakt. Det er en god ytelsesforbedring for pengene etter min mening.

Jeg vil også anbefale deg å kanskje legge litt mer penger i skjermkortet, jeg tror Radeon 9600XT m/256MB Ram kostet 751,- mer, og det er stor forskjell på de kortene, så har du råd ville jeg nok gått for 9600XT'n istedet for FX kortet.

Men det er min oppfatning. Håper du finner en pakke som du kan være fornøyd med, lykke til og God Jul videre :)

Joda, ser grei ut den, men litt av vitsen var å holde det så rimelig som bare mulig og ettersom flexi-data holder til i Bergen så sparer jeg en del på å kjøpe der. Ditt oppsett er jo 5.900 + frakt.

Takker alikevel for forslaget og God Jul til deg og.

Lenke til kommentar

Celeron "D" er ikke så verst nei , iallefall med tanke på pris kontra ytelse.

Men til bare noen hundrelapper mer snekra jeg sammen denne på Ps-data.

Her har du dobbelt så mye minne , bedre prosessor , og et litt bedre skjermkort.

Med AMD sin Cool&Quiet teknologi og et skjermkort uten vifte så har denne løsningen også gode forutsetninger for å være stille i bruk.

Her er komponentene.

Asus Mainboard S-754 SIS 760GX mATX VGA Audio LAN Raid SATA USB2.0 Retail 595,-

AMD CPU Sempron 3100+ 1.8GHz Socket-754 (PIB) 977,-

Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V 564,-

Msi VGA-Card Radeon 9550SE 128MB AGP DVI TV-Out Retail 484,-

Samsung Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" Noise Guard 484,-

Aopen Slim Tower ATX 200W Black USB Ready P4 1x5.25" 1x3.5" 397,-

Aopen CD-RW 52X / 32X / 52X ATAPI Internal Retail With Black & Silver Bezel Kit 236,-

Totalt: 3736,- + frakt , mus/tastatur/skjerm er ikke inkludert , men det var det heller ikke i de andre 2 oppsettene fra Norek.

Lenke til kommentar
]Joda, ser grei ut den, men litt av vitsen var å holde det så rimelig som bare mulig og ettersom flexi-data holder til i Bergen så sparer jeg en del på å kjøpe der. Ditt oppsett er jo 5.900 + frakt.

Takker alikevel for forslaget og God Jul til deg og.

Hehe, jeg tok det her som en liten utfordring nå, har satt sammen en tilsvarende pakke hos Flexi-Data også, samt en liten "billigst mulig pakke" uten at det gjør extreme kutt i ytelsen :p

Tilsvarende

Billigst mulig

Men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å koste på deg 512MB Ram som et minimum, selv om den billigst mulig pakken bare står med 256MB.

Du ser at jeg fremdeles holder på 19" skjermer, samt at jeg har tatt med tastaturpakker, noe som ikke er inkludert i den pakken du så på orginalt.

Merk deg også at PR ratingen som er på AMD CPU'ene er rettet mot P4, ikke Celeron ;)

Til ditt bruk er nok den billigste pakken mer enn bra nok, hvis du ikke spiller så mye og finner deg i å skru ned oppløsningen og detaljene så er den jo helt oki, med unntak av rammen da :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar

Det er nok en drøy påstand. Minner om at Celeron D ikke har mye til felles med sin forgjenger og at ytelsen ligger svært mye høyere på samme klokkefrekvens. Det er vel ikke lagt fra sannheten at den plasserer seg omtrent sammen med tidlige utgaver av P4 med 400/533 mhz fsb om man sammenligner mhz.

Samtidig er PR-ratingen på Sempron justert til å matche Celeron D som er ansett som hovedkonkurrenten. Det betyr at en Sempron XP2500 tilsvarer ca. en Athlon XP 2200+, sånn omtrentlig.

Dermed er det sannsynlig at virkeligheten er omvendt i forhold til din påstand.

Lenke til kommentar

Det er nok en drøy påstand. Minner om at Celeron D ikke har mye til felles med sin forgjenger og at ytelsen ligger svært mye høyere på samme klokkefrekvens. Det er vel ikke lagt fra sannheten at den plasserer seg omtrent sammen med tidlige utgaver av P4 med 400/533 mhz fsb om man sammenligner mhz.

Samtidig er PR-ratingen på Sempron justert til å matche Celeron D som er ansett som hovedkonkurrenten. Det betyr at en Sempron XP2500 tilsvarer ca. en Athlon XP 2200+, sånn omtrentlig.

Dermed er det sannsynlig at virkeligheten er omvendt i forhold til din påstand.

Det er meget mulig, jeg har som sagt ingen erfaringer med Celeron prosessorer, annet enn for noen år siden og da var de regnet som fy-fy.

My bad, jeg har tydeligvis gjort bad research her, Sempron er jo arvtager til Duron om jeg ikke tar helt feil her nå og da blir jo mine assosiasjoner mot XP litt feil, så det stemmer nok det du sier at Sempron's PR rating blir satt opp mot Celeron.

Litt om det her > AnandTech

Til mitt forsvar og som en dårlig unnskyldning vil jeg komme med at mitt fokus på hardware fronten har vært mer rettet mot S939 og AMD-FX en Sempron vs Intel :blush:

Lenke til kommentar
Sempron er jo arvtager til Duron om jeg ikke tar helt feil

Det stemmer det, Sempron erstatter Duron i billigsegmentet. Den er imidlertid basert på den gode (ikke så god som Barton, men...) gamle Thoroughbred-kjernen.

Imidlertid lar det som regel gjøre å overklokke en Sempron XP2200 fra 166mhz fsb til 200 hvis man har hovedkort som tåler det og ram som kan kjøre i sync. Da sitter man med et system som har DDR400 ekstern bus, og 1800mhz på kjernen. Skulle jeg gjette vil den legge seg mellom XP2400 og 2500, i forhold til Athlon XP. Har gjort dette med noen systemer, og kun med marginal oppjustering av vcore. Det summeres til et billig system som yter ganske så hyggelig i forhold til pris.

:cool:

Lenke til kommentar
Sempron er jo arvtager til Duron om jeg ikke tar helt feil

Det stemmer det, Sempron erstatter Duron i billigsegmentet. Den er imidlertid basert på den gode (ikke så god som Barton, men...) gamle Thoroughbred-kjernen.

Imidlertid lar det som regel gjøre å overklokke en Sempron XP2200 fra 166mhz fsb til 200 hvis man har hovedkort som tåler det og ram som kan kjøre i sync. Da sitter man med et system som har DDR400 ekstern bus, og 1800mhz på kjernen. Skulle jeg gjette vil den legge seg mellom XP2400 og 2500, i forhold til Athlon XP. Har gjort dette med noen systemer, og kun med marginal oppjustering av vcore. Det summeres til et billig system som yter ganske så hyggelig i forhold til pris.

:cool:

T-Bred hadde(har) 133/266MHz bus mens Sempron kjører på 166/333 som default. Som regel klokker Sempron relativt bra med rett HK, + 15-20%--->

Lenke til kommentar

hei, den andre pcen du sitter på nå er den din? isåfall kan du jo for eks bruke det kabinettet og cdrom, hd.. og kjøpe:

EPoX EP-8K9A7i Hovedkort for Socket A 399,-

AMD Sempron 2500+ 1.750 GHz Socket A 333MHz, 256KB cache, BOXED

750,-

Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 256MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-2-2-5, 400MHz

590,-

Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail

399,-

sum pris 2138

eller med Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MB AGP til 879

sum pris 2618

Vist du kjøper med det siste skjermkorte så har du en pc som klarer hl2..

men som sagt vist du skal bruke den andre pcen også el noe.. så bare glem dette =)

Lenke til kommentar
Vis du ikke vil bruke så masse penger på pc så ville eg valgt denne pakken : http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=300609&view=detailed

kr=2500 uten skjerm og mus,tastatur.

Det er ditt valgt !  :yes:

Nja, hadde vært fint med et skjermkort.

Men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å koste på deg 512MB Ram som et minimum, selv om den billigst mulig pakken bare står med 256MB.

Har vurdert å kjøpe med en ekstra brikke 256MB Ram. Det vil bli en prisøkning på ca. 300,- Ville ikke det fungert på samme måte som å ha en på 512Mb? Tror jeg beholder 17" og tastatur er ikke noe problem.

Er ikke prisene til NOREK uten MVA (moms) ?

Ikke prisene til flexi-data.no:

1 vare til totalt kr 3332,- inkludert mva

hei, den andre pcen du sitter på nå er den din?

Nei, dessverre. Er "familien" sin.

Tusen takk for så mange svar. Bare fortsett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...