Gå til innhold

DVI-I kontra DVI-D

fridss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.

Jeg har noen spørsmål angående dette jeg også:

• Hva er egentelig poenget med DVI-A standarden? Hvis man skal bruke et analogt signal, hvorfor ikke bare fortsette med D-Sub? Er det noen fordeler med DVI-A kontra D-Sub?

Og/eller:

• Hvis man "eliminerer" DVI-A, hvorfor ha to forskjellige 'plugger'; DVI-I og DVI-D, når DVI-I dekker begge?
    Jeg har sett folk her som har kjøpt seg en DVI kabel, men kabelen har ikke passet. Er ikke det rimelig teit, når man kunne ha kun DVI-I standarden som da kunne dekke en kombinasjon av analoge og digitale signaler? På en ren digital inngang kunne da de pinnene som ikke brukes bare være fjernet i selve kontakten, og dermed ville kabelen passe.

Hvis det var mulig å skjønne hva jeg mener utfra dette...

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat det samme, det er forskjell i antall pinner i tilkoblingen også. Ifølge Komplett har NEC 1770NX en DVI-D - 24-pin digital tilkobling, derfor får du ikke koblet en DVI-I kabel til den skjermen. Mitt råd er å kjøpe DVI-D kabel, siden du kan koble en DVI-D kabel til en DVI-I tilkobling, men som regel ikke mottsatt.

Her ser du forskjellen på de ulike tilkoblingene, mer info kan du finne her.

Endret av eddott
Lenke til kommentar

Selvfølgelig må man bruke den kablen som passer, hvis det er slik at inngangen ikke tar begge typer. Dette er da oppgitt i produktspekken. Men kvalitetsmessig er det ingen forskjell så leng du fysisk sett får kblet til kablen. Du kan faktisk klippe av de fire pinnene på en DVI-I og bruke den digitalt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Dual-Link DVI-D kabel (helt tilfeldig at det var en DVI-D, tydligvis) hos Expert, for 200,- kroner. Vil det si at jeg ikke hadde fått kabelen til å funke dersom det hadde vært en Single-Link DVI-I kabel?

_

johanf, som nylig har fått NEC 1770NX

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på hverken kontakttype eller signaloverføring i dual mot single kabler. Den eneste forskjellen ligger i at en dual-kabel har en teoretisk overføringskapasitet som er dobbelt så stor som single. Det betyr at dual-kablen kan over føre mer data, som f.eks. høyere oppløsninger, enn single-kabelen. Single kabel sliter ikke med overføringskapasitet før vi passerer 1600*1200 i oppløsning.

Lenke til kommentar

Hmm, jaja, skal man likevel fleske til med en så dyr skjerm så blir vel en ny kabel småpenger i forhold.

Foreløpig har jeg ikke råd til noen av delene, men skal nok ha en Nec så snart det går... (Forbannet være de fristene testene deres, enden)

Lenke til kommentar
(Forbannet være de fristene testene deres, enden)

Hvis det er noen trøst for deg så klarer ikke jeg å se på dårlige skjermer over lenger til etter at jeg har testet det beste på markedet. Resultatet er at jeg har måtte punge ut enda mer enn du sansynligvis planlegger for en gos skjerm.... Det er ikke sunt for lommeboka å ha en dyr hobby...

Men tilbake til topic: du kommer helt sikkert til å fortsette å kjøpe LCD, så hvorfor ikke kjøpe en god kabel, som er framtidsrettet, med en gang? Det er garantert dyrere å først kjøpe en billig for siden å måtte bytte den ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...