Gå til innhold

Butikker utnytter julen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
pcutstyr.no var ekstremt tidlig ute med det.!! og psdata.no

rundt i november skrudde de prisene opp ca 5-10% på så å si alt, utenom forside produkter..

Mitt inntrykk er som tildligere sagt at de fleste nettbutikker justerer prisene parallelt med innpris.

Endret av rottert
Lenke til kommentar

Vedrørende Elkjøp som jeg skrev om litt tilbake i denne tråden, så så jeg nå at prisene var justert tilbake igjen. Altså så var det kun juleuka hvor prisene ble skrudd opp. Nesten litt komisk å se den tredje prislappen over de to gamle prislappene på produktene.

Selgeren jeg tok opp dette kort med før jul husket meg, og var ganske sur for at jeg hadde stilt spørsmål om prisene gikk tilbake til vanlige priser etter jul igjen.

Jeg vet såpass at Elkjøp er en kjede som kurser sine selgere ganske agressivt og noe spesiellt for å selge varer. En bekjent syntes faktisk det ble for sykt å jobbe i denne kjeden.

Elkjøp sine produkter er selvsagt ikke dårligere enn andre steder, men en skal nok ikke alltid stole på informasjonen man får derfra. I hvertfall er dette en erfaring jeg og noen av mine arbeidskollegaer har om stedet.

Mitt siste egenerfarte eksempel er råd om skjermkort. Selgeren i dataavdelingen anbefalte på det sterkeste et GeForce FX 5500 på 256 MB til avanserte nye spill. Han plystrert til og med (slik man plystrer når noe er flott/lekkert) før han sa prisen, for å understreke at dette skjermkortet virkelig var "hot" og skikkelig bra til flott pris. Særlig 256 MB minne skrøt han veldig av. Jeg hadde nok trodd på ham for et par måneder siden, for da jeg ikke hadde peilig på de siste års skjermkort. -Hverken kortet eller prisen var flott til mitt bruk. :roll:

Bør jo nevne at jeg ba selgeren om at skjermkortet ikke skulle koste flere tusen.

De har jo 30 dager angrefrist da, og det er flott (selv har jeg ikke brukt den ennå).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jobber i en elektrokjede selv, og synes jeg må kommentere xbox/ps2-prisene: Begge disse konsollene selges vanligvis med så lav margin at det så å si ikke er inntjening. For oss som jobber i disse butikkene er det deilig å for en gangs skyld å kunne tjene litt på dem. Prispresset på disse produktene er vanvittig!

Og når det gjelder konkurranse mot nettbutikker (husker ikke om det var denne tråden eller en av de andre): Alle som har ørlitegrann peil på økonomi forstår at det er vanskelig for en kjede med butikker på 800 kvadratmeter++ å holde samme priser som en nettbutikk. For de som ennå ikke skjønner det, regn inn følgende faktorer:

1: Antallet ansatte og lønnsutgifter.

2: Husleie for et godt plassert butikklokale kontra et lager i et lite besøkt område.

3: Strømregning - alle pc'er og tv-apparater står på i hele åpningstiden, samt god belysning.

4: Butikkinnredning.

5: Svinn (det forsvinner ca 3 mrd bare i oslo-området pr år ned i folks lommer fra varehandelen).

Om det fremdeler er noen som har problemer med at marginene må være høyere i butikkene enn på nettet?

Og btw: Jeg kjøper det meste av datautstyr på nettet selv om vi har de samme produktene fordi jeg får det billigere enn personalprisen. En tv, derimot, ville jeg aldri ha kjøpt over nettet fordi der er min butikk billigere for meg...

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke diskutere enkeltpriser på visse produkter. Fredonor forklarer godt i denne tråden at en viss prisforskjell mellom vanlig butikk og nettbutikk kan forsvarers ut fra det han nevner. Der er jeg enig.

Selv håper jeg at elektronikkbutikker arbeider med å bli bedre på kompetanse om varene de har, og faktisk kan være i stand til å gi fornuftig informasjon.

Syntes selv det er ganske tragisk i enkelte butikker, å oppleve personale som ikke aner hva de selger. Da mener jeg ikke at de skal kunne ramse opp alt av data osv. om et produkt. -Men f.eks. kunne vite forskjell på vanlige telefoner og ISDN telefoner, vite hva MP3 spiller er osv. når de faktisk selger varen i sin butikk.

Det værste er når selgeren lyver om produkter og gir det flere egenskaper enn det har, en butikk under Expert som heter Fredrikstad elektriske er delvis kjent som en ekstrembutikk når det gjelder å lyve om sine varer. NB! Dette er ikke en løs påstand, men kan bekreftes av fler som har handlet der. Butikken skal også være anmeldt på visse områder for sin spekulative markedsføring.

Nå begir jeg meg kanskje litt utenfor det som er tråden her, jeg vil ikke virke sutrete eller direkte uthengende mot noen butikker.

Gir meg med å kommentere mer om dette.

Støtt de gode butikkene med god kompetanse og service :o)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Tror det er flere her som må ta seg ett lite stormkurs i hvordan markedspriser faktisk fungerer.

Dersom du driver butikk og merker att ettersprøselen etter ett produkt stiger setter du opp prisen for å tjene mere penger. I julen stiger etterspørselen etter mange produkter og derfor vil det være natrlig å sette opp prisen.

Dersom du kan velge mellom å selge like mange blendere til 399 eller 599 grunnet økt etterspørsel, er det da så innmari vanskelig å sette seg inn i situasjonen å velge det alternativet som er mest innbringende? Butikker er ikke din venn, de er andre menneskers levebrød. De skal tjene penger, mest mulig penger.

Ulempen med dette er at du som forbruker har alternativer, setter den ene butikken opp prisen, kan du velge den andre butikken som kanskje ikke har justert prisene for den økte etterspørselen.

De er jo vi som forbruker mere i julen, økt etterspørsel fører til økte priser. Det er den mest grunnlegende regelen av dem alle. Dersom ingen kjøper julegaver synker følgelig prisene. Fordi butikkene har mindre inntjening og må øke omsetningen med økt varehandel.

Endret av Folo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...