Gå til innhold

Butikker utnytter julen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har alltid irritert meg over rike nordmenn som sutrer over at alt er så dyrt, men dette er en salgs-strategi, jeg ville høre andre sine meninger om. Dette er et diskusjonsforum er det ikke?

Joda, det er et diskusjonsforum. Det var derfor jeg svarte :p

Men du blander inn julefølelser og bruker ord som grov utnyttelse.

Da blir det for meg sutring. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg maa bare neste le litt av slik bedrifter holder paa i Norge, det er helt SYKT (ikke saa ille som det hoeres ut til da). At man priser varer opp 10% hadde jeg skjonnt, men naar en vare gaar fra 399 til 599, saa er jo det helt vanvittig. Saa var det en som nevnte at de fikk inn en palle med PS2, hvor mye har disse steget i pris rett for jul? Synker de i pris i romjula eller maa man vente til over nyttaar?

...Vel her i Singapore gaar det andre veien, de siste dagene for jul saa synker prisene noe helt vilt. Bare for aa ta et lite eksempel. Jule trepynt (ikke noe man kjoper saa ofte, sikkert ikke saa mange som kjoper det heller?). Men her saa jeg noe utrolig fint juletre pynt som jeg hadde tenkt aa kjope tidlig i desember, kona sa at jeg maatte vente, joda det gjorde jeg. Vi kjopte juletre pynt for 1 uke siden og da var det 50% avslag.

Samt at vanlige ting gjerne ogsaa er paa tilbud for jul (rundt 7-1 dager for jul). Men dette er jo Singapore da. :-/

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

At det er frivilig å handle blir litt dumt å si! Når guttungen her ønsker seg EyeToy og singStar så er det liksom ikke bare å si til guttungen; vi venter til januar!

At butikkenen utnytter folk etter beste evne er jeg overbevist om (finnes seff noen som er greie..)

Ta feks. sønnen (9 år) min som skulle kjøpe pølseklype og boksåpner til oss (vi trengte det.) Han hadde 150 kronre i lommen. etterpå så hadde han 7 kroner i gjen!!! Gikk inn i butikken, og joda der hadde de funnet den dyrester av begge varer uten å neven at han kunne kjøpt nesten like varer (ikke så ekslusivt..) til under 70 kr. Ble så forbanna at jeg sa akuratt hva jeg mente om dette til fyren i butikken..

Lenke til kommentar
Jeg skulle kjøpe en Panasonic DVD spiller til min mor, pga samme merke som tv'en.

Den kosta 795,- for ca en mnd siden.

Sjekka prisen nå før jul... SYKT 1495,- for akkurat den samme spillern.

Dette vil jeg kalle grov utnyttelse av uvitende folk!!!

Link

For å si det enkelt; Da er du selv skyld i din egen uvitenhet.

Du er nok i samme bås som alle de andre som ikke har sjekket hvilken periode tilbudet gjelder for. Prisene går ikke bare ned ned og ned.. I en ideell verden kanskje.. men ikke i denne..

Lenke til kommentar

...Vel her i Singapore gaar det andre veien, de siste dagene for jul saa synker prisene noe helt vilt. Bare for aa ta et lite eksempel. Jule trepynt (ikke noe man kjoper saa ofte, sikkert ikke saa mange som kjoper det heller?). Men her saa jeg noe utrolig fint juletre pynt som jeg hadde tenkt aa kjope tidlig i desember, kona sa at jeg maatte vente, joda det gjorde jeg. Vi kjopte juletre pynt for 1 uke siden og da var det 50% avslag.

Samt at vanlige ting gjerne ogsaa er paa tilbud for jul (rundt 7-1 dager for jul). Men dette er jo Singapore da. :-/

Frankie

Singapore

det du nevner her med julepynt er jo likt her i Norge og da. Det er en sesongvare som synker i pris pga etterspørsel etter 24 desember slik at butikken vil bli kvitt det. for og ikke bli sittendes igjenn med det for så å måtte ha det på lager et helt år før det er sesong for det igjenn.

Lenke til kommentar
Ja. Jeg har hørt om en butikk som ikke melker forbrukerne før jul! Jobber i en slik en selv. Jernvarer og brukselektronikk selger vi...

Og hvis hammere av en eller annen grunn skulle bli den mest populære julegaven til neste år, kommer du til å sitte og forsvare hvorfor prisen måtte skrus opp rett før jul :tease:

Lenke til kommentar
At det er frivilig å handle blir litt dumt å si! Når guttungen her ønsker seg EyeToy og singStar så er det liksom ikke bare å si til guttungen; vi venter til januar!

At butikkenen utnytter folk etter beste evne er jeg overbevist om (finnes seff noen som er greie..)

Ta feks. sønnen (9 år) min som skulle kjøpe pølseklype og boksåpner til oss (vi trengte det.) Han hadde 150 kronre i lommen. etterpå så hadde han 7 kroner i gjen!!! Gikk inn i butikken, og joda der hadde de funnet den dyrester av begge varer uten å neven at han kunne kjøpt nesten like varer (ikke så ekslusivt..) til under 70 kr. Ble så forbanna at jeg sa akuratt hva jeg mente om dette til fyren i butikken..

Kapitalisme at work...

Jeg har ikke jobbet som selger ved en elektrokjede før, så jeg vet ikke hva slags forhold de jobber under, men jeg vil anta at arbeidsgiveren utøver press på selgerne på en eller annen måte.

Det vil alltid være et konkurranseelement inne i bildet hos selgere ved en eller annen kjedebutikk. Hva det kommer av er egentlig likegyldig (det finnes jo mange triks; bonusordninger, provisjoner, employee of the month osv.), men saken er at selgerne utfører arbeidsgivernes bakliggende tankegang i praksis.

Jeg har vært selger selv, og opplevd det samme presset fra arbeidsgiver. Jeg jobbet på et sted hvor vi alle kjente hverandre, og det var et veldig kameratslig forhold mellom overordnede og selgerne. Selv her var det uhyre lett å se diverse folk gjøre umoralske ting på grunn av at vi fikk en pitteliten provisjon (og vi hadde premiering av selgeren med flest salg i uken). Nå er det temmelig lett å være umoralsk over telefon, men likevel... :)

Lenke til kommentar

Har selv jobbet i Elkjøp som selger i litt over tre år, men sluttet tidligere i år. Jeg har mange mange ganger opplevd kunder som kommer med utgåtte annonser og krever prisene fra disse. Det burde ikke være vanskelig å forstå at en pris oppgitt i en annonse med tidsbegrensning er nettopp det, en tidsbegrenset pris.

Som tidligere nevnt i dette emnet er ofte prisene i slike annonser tilnærmet eller under innkjøpspris, og dermed er det ikke noe god butikk å gi den prisen til en kunde etter annonsen har gått ut. Men jeg kan skjønne frustrasjonen man kan føle som kunde, for veldig mange leser ikke det som står på siste side om varighet o.l., de bare ser bare at prisen er høyere enn det de ble forespeilt før de kom inn i butikken.

At butikker vil tjene mer penger i julen er i mine øyne helt forståelig, fordi det jeg tror det er nettopp denne perioden de fleste er minst prisbevisste og kjøper det de må. Men personlig syntes jeg julen er blitt til en shoppehøytid, og ikke noe annet. Har selv sluttet å "bytte penger" med venner og bekjente, men familien min vil beholde tradisjonen med gaver, så jeg kommer meg ikke helt unna det...

Julen er til for barna, ingen setter mer pris på det enn dem i mine øyne.

Lenke til kommentar

Uff....først så må jeg bare si, elendig sitering i denne tråden, noen bør seriøst lære seg å sitere riktig.

Til du som var i singapore. Seff synker prisen på juletrepynt, det er jo så logisk som det går ann å bli. Hvem er det som handler inn juletrepynt 27 desember? Jula er jo da over, og butikken har ikke lenger bruk for det, derfor synker det i pris. Akkurat som varer som er utgått. Det er jo logisk.

Mye syting her i denne tråden. Men det er vel din egen feil at du ikke handlet inn varen mens den var billig. Var vel også flaks at de hadde varen ennå. Du kunne handlet blenderen mens den var på tilbud, men du gjorde det ikke. DU handlet den når prisen var normal, også klager du?

Jula er ei tid da folk handler hva som helst til hvilken som helst pris. Hvis jeg hadde eid en butikk og vet at en vare er ettertraktet, så hadde jeg ikke nølt med et sekund med å sette opp varen. Du skal jo tjene penger ved å drive butikk. Hva er da så farlig med å utnytte jula? Lett tjente penger. Vil du ikke betale den prisen, så kjøp varen tidligere da, når du vet at varen er billig. Ikke vent til siste liten.

Hvorfor akkurat 18 desember? Noe du har lagt merke til selv, eller bare nevner du en dato? Så hvert år den 18 desember, så blir alle priser skrudd opp?

Lenke til kommentar
Virker som at på slike butikker er det alltid salg og tilbud. Men f.eks de få dagene like før jul når man er desperat etter å handle er alt plutselig ikke salg lenger. Virker på meg som salg og tilbud er normale priser, men når folk er desperat settes prisene opp og istedet for å kalle prisene som jeg gjør "Ekstra dyrt" går de som ikke tilbudsvarer lenger.

Kort fortalt:

Tilbud = Vanlige priser.

Ikke tilbud = ekstra dyrt.

Tror nok du har misforstått begrepet tilbud noe.

Butikker kjører tilbudskampanjer i perioder hvor omsetningen vanligvis er lav; for å forsøke å få inn flere mennesker og mer omsetning i dårlige perioder.

Butikker kjører generelt sett få eller ingen tilbudskampanjer i perioder hvor det vanligvis er god omsetning; i og med at det er nok av mennesker innom butikken for å handle i slike perioder, er det ikke behov for å kjøre kampanjer for å trekke mennesker til butikken i disse periodene.

Julen er prakteksemplet på en periode hvor det er få reelle tilbudskampanjer. Elkjøp og lignende butikker trekkes frem i tråden her - et langt bedre eksempel er Dressmann. Noen som la merke til prisforskjellen på herrebukser der fra november til desember?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Elkjøp så erfarte jeg at min "lokale" Elkjøpbutikk hadde satt opp prisene på det meste av spill til ulike plattformer. Det var lagt på 50 kroner på spillene, selv spill som ikke det var spesielle tilbud eller kampanje på :mad: . Dette skjedde juleuka (uke 52).

Var dagen etter innom Elkjøpbutikken i nabobyen, der var prisene ikke "julejustert" med 50 kr ekstra ! :thumbup:

Dessuten så varierer priser mellom Elkjøp butikker. På varer til under tusen kroner (kan ikke uttale meg om dyrere varer, da jeg ikke har sjekket det), er Elkjøpbutikken i min naboby billigere. Dette erfarte jeg både i år og i fjor, også utenom julesesongen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Har selv sluttet å "bytte penger" med venner og bekjente, men familien min vil beholde tradisjonen med gaver, så jeg kommer meg ikke helt unna det...

Julen er til for barna, ingen setter mer pris på det enn dem i mine øyne.

Ja, jeg har også sluttet å bytte penger, det er liten vits. Husker jeg og kammeraten min ble enige om å ta ut 1000kr hver i en minibank og legge de i en konfelutt under treet på julaften. Da var det mange som ble lange i maska og sa at det var sykt gjort. Men jula er jo syk og merkelig egentlig. Sjoppe høytid abselutt. Jeg kjøpt kun noen få julegaver til venner i år, det er jo ikke lett å si til jenter at man dropper å gi hverandre julegaver. De vil jo abselutt shoppe gaver.. :D Men man fikk jo mye fint da. :D

Lenke til kommentar
Uff....først så må jeg bare si, elendig sitering i denne tråden, noen bør seriøst lære seg å sitere riktig.

Til du som var i singapore. Seff synker prisen på juletrepynt, det er jo så logisk som det går ann å bli. Hvem er det som handler inn juletrepynt 27 desember? Jula er jo da over, og butikken har ikke lenger bruk for det, derfor synker det i pris. Akkurat som varer som er utgått. Det er jo logisk.

Mye syting her i denne tråden. Men det er vel din egen feil at du ikke handlet inn varen mens den var billig. Var vel også flaks at de hadde varen ennå. Du kunne handlet blenderen mens den var på tilbud, men du gjorde det ikke. DU handlet den når prisen var normal, også klager du?

Jula er ei tid da folk handler hva som helst til hvilken som helst pris. Hvis jeg hadde eid en butikk og vet at en vare er ettertraktet, så hadde jeg ikke nølt med et sekund med å sette opp varen. Du skal jo tjene penger ved å drive butikk. Hva er da så farlig med å utnytte jula? Lett tjente penger. Vil du ikke betale den prisen, så kjøp varen tidligere da, når du vet at varen er billig. Ikke vent til siste liten.

Hvorfor akkurat 18 desember? Noe du har lagt merke til selv, eller bare nevner du en dato? Så hvert år den 18 desember, så blir alle priser skrudd opp?

18 desember ble prisene "skrudd opp" mange plasser her i Trondheim ja. Det med blenderen var bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Ja. Jeg har hørt om en butikk som ikke melker forbrukerne før jul! Jobber i en slik en selv. Jernvarer og brukselektronikk selger vi...

Jeg også. Men det er en elektronikkbutikk som driver med salg av brunevarer,hvitevarer,data og mobil. Ganske stor kjede også faktisk :-D

Når jeg tenker meg om, jobber jeg jo der :-D

Endret av bono_head
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...