Gå til innhold

Butikker utnytter julen!


Anbefalte innlegg

Vel, for ikke å snakke om vanen elkjøp har til å ro seg unna tilbudene de har i tilbudsavisa si. Det har hendt 2 ganger det siste året at jeg har kommet innom elkjøp og skulle se på eller kjøpe noe fra tilbudsavisa deres. Begge gangene har de sagt at "nei, men den avisa gjelder ikke akkurat denne avdelingen, du skjønner elkjøp er egentlig delt i to, og dette er avisa til den andre delen". Dette har de sagt i 2 forskjellige elkjøpbutikker. Dette sier de til tross for at det ligger en bunke med nettopp den samme tilbusdavisa ved inngangen i disse butikkene. En tredje gang jeg var innom spør jeg etter et bestemt produkt fra tilbudsavisa får jeg til svar at "Nei, sånn har jeg som ekspeditør aldri sett her i butikken. Jeg tror ikke vi fører den varen." Etter litt mer undersøkelse viser det seg at butikken har varen registrert i ordresystemet men at de har 0 på lager og trolig aldri har hatt varen på lager. :roll: De fant dog ut at det var en annen elkjøpbutikk som hadde den på lager. (hjelper jo meg lite) Jeg skal ikke skylde på de ansatte her siden de ikke vet noe særlig om hvilke varer som taes inn eller har noe ansvar med hensyn til bestilling av tilbudsvarer osv. men avdelingslederne skulle jeg gjerne ha sagt noen ord til. :angry:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til opplysning simen1, så står det på baksiden av alle aviser hvilke avdelinger som avisen gjelder. I tillegg, så har du krav på at butikken skal skaffe den til deg innen 7 virkedager (til annonsert pris) om de ikke har varen på lager (altså går tom) innen de 3 første dagene med tilbud..mandag tirsdag og onsdag gjerne. Dette er elkjøps annonsegaranti.

 

All denne info står i tilbudsavisa.

 

Når det gjelder det at prisene går opp. Om en elkjøpavis kommer i posten, så varer den som regel tilogmed lørdagen samme uke rite? Er det da unaturlig at prisene går opp uka etter når det ikke er noen tilbudsavis som kommer?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du bør slutte å avfeie de som ikke er enige med deg med at de ikke er sakelige, syntes jeg.

 

Personlig syntes jeg at det butikkene gjør STINKER skikkelig, men som "onkel Hetfield" sa det; "Sad, but true" ! Eller sagt på dårlig norsk: "sånn er det bare".....

 

Jeg hadde gjort det samme hvis jeg drev en butikk selv.

Lenke til kommentar
Du bør slutte å avfeie de som ikke er enige med deg med at de ikke er sakelige, syntes jeg.

 

Personlig syntes jeg at det butikkene gjør STINKER skikkelig, men som "onkel Hetfield" sa det; "Sad, but true" ! Eller sagt på dårlig norsk: "sånn er det bare".....

 

Jeg hadde gjort det samme hvis jeg drev en butikk selv.

Regner med det er meg du sikter til. Selvsagt skal jeg ikke avfeie de som ikke er enige med meg. Dette er jo tross alt et diskusjonsforum.

Men poster som bare inneholder:

"huff a me dere har det ikke greit, hadde dere dreve butikk hadde dere helt sikkert gjort det samme. er bare så latterlig og høre på sry"

Eller

"ehh okey tenk deg litt om da"

 

mener jeg ikke hører hjemme i et seriøst diskusjonsforum

Endret av rottert
Lenke til kommentar

Hei :) Jeg jobber faktisk i butikk - og jeg har noen småting å tilføye:

 

Først og fremst vil jeg be dere som klager om å sette dere litt inn i hva er det dere klager på.

 

Vi snakker om en blender som er gått opp i pris. Vel dette opplever jeg til stadighet i min butikk. Kunder kommer flere uker etter at en kampanje på bledere er over - og begynner selvsagt å klandre butikken for at tilbudet bare varte i en begrenset periode - og ikke minst - fordi at kunden som forbruker ikke klarte å sette seg inn i hvilken periode det gjelder.

 

Det er klart at tilbud har en begrenset periode. Butikkene skal tross alt leve på omsetningen. Og på samme tid skaffe seg flere kunder. Dette gjøres via såkalte "inndragere". Feks en blender til 399,- som før kanskje kostet det dobbelte.

 

Butikkene tjener ikke så mye på dette. Og der er klart at man må avgrense denne perioden noe. Gjerne til en uke eller to. Dette er helt vanlig.

 

Du som forbruker kan ikke klandre butikken som setter ned prisen på en vare i en gitt periode for å bedrive utnyttelse når du selv ikke er i stand til å sette deg inn i tilbudets varighet. Det står på baksiden av avisen. Eller gjerne på fremsiden.

 

Har lagt merke til en ting her inne på forumet; Når dere ikke over stokk og sten får de etterlengtede varene deres så skal dere straks hive dere på forumet hw.no og klage over den aktuelle butikken som ikke hadde varen inne - selv om du kom en uke for sent.

 

Kjære dere, det er ikke bare butikkenes feil hver eneste gang.

 

Og det er mye av grunnene til at dere som klager på hw.no nesten i alle tilfeller får så hatten passer av andre hw.no brukere. Dere har som oftest et helt urealistisk bilde av hvordan ting fungerer..

 

:)

Lenke til kommentar

Virker som at på slike butikker er det alltid salg og tilbud. Men f.eks de få dagene like før jul når man er desperat etter å handle er alt plutselig ikke salg lenger. Virker på meg som salg og tilbud er normale priser, men når folk er desperat settes prisene opp og istedet for å kalle prisene som jeg gjør "Ekstra dyrt" går de som ikke tilbudsvarer lenger.

Kort fortalt:

Tilbud = Vanlige priser.

Ikke tilbud = ekstra dyrt.

Lenke til kommentar
Virker som at på slike butikker er det alltid salg og tilbud. Men f.eks de få dagene like før jul når man er desperat etter å handle er alt plutselig ikke salg lenger. Virker på meg som salg og tilbud er normale priser, men når folk er desperat settes prisene opp og istedet for å kalle prisene som jeg gjør "Ekstra dyrt" går de som ikke tilbudsvarer lenger.

Kort fortalt:

Tilbud = Vanlige priser.

Ikke tilbud = ekstra dyrt.

Dette er bull. Først i tråden antok jeg at de faktisk hadde satt opp prisen like før jul, men etter videre lesing i tråden virker det som om dette var et tilbud som gikk over. Les tilbudsavisen bedre neste gang, og kjøp varen i den tidsperioden tilbudet gjelder.

Lenke til kommentar
Virker som at på slike butikker er det alltid salg og tilbud. Men f.eks de få dagene like før jul når man er desperat etter å handle er alt plutselig ikke salg lenger. Virker på meg som salg og tilbud er normale priser, men når folk er desperat settes prisene opp og istedet for å kalle prisene som jeg gjør "Ekstra dyrt" går de som ikke tilbudsvarer lenger.

Kort fortalt:

Tilbud = Vanlige priser.

Ikke tilbud = ekstra dyrt.

Dette er bull. Først i tråden antok jeg at de faktisk hadde satt opp prisen like før jul, men etter videre lesing i tråden virker det som om dette var et tilbud som gikk over. Les tilbudsavisen bedre neste gang, og kjøp varen i den tidsperioden tilbudet gjelder.

Mulig jeg tar feil, men enkelte varer på f.eks elkjøp har jeg aldri sett priset så høyt som mellom 18 og 24 desember, selv om de har mer en nok til alle.

Endret av rottert
Lenke til kommentar

//OFFTOPIC

ørte et lite interjuv på tv her om dagen. En leder for et ungdomsparti på østlandet eller noe sa at han og kompisene skulle samles hjemme, spise god mat uten gaver. Fordi vi i dagens samfunn føler at vi trenge å kjøpe det største, dyereste og meste til personer. Julen blir bare stress for de fleste, og det er jo ikke bra. Julen skal være ferie spør du meg.

 

Noen burde begynne å tenke mer som han der, nå syns jeg ikke at vi ikke skulle gi gaver til hverandre. Men dagens samfunn tenker bare på at JEG SKAL HA DET BESTE. eller HAN MÅ FÅ DET BESTE, fordi han VILLE ha det.

 

Hvor lenge varer gleden over f.eks en leke til en liten unge? 1 uke? selvfølgelig bør en liten unge få en liten gave, det er jo det som er jul. Men han burde jo ikke få 10 gaver som koster hver ca 500kr.

 

Glede kan kjøpes for penger, men gleden varer ikke lenge i dagens samfunn.

 

//ONTOPIC

 

Ordet butikk - butik´k m1 (fra fr, opph gr og sm o s apotek, bodega) lokale for salg av forbruksvarer; forretning dagligvareb- / b-en på hjørnet / nærb- / gå i b-er / overf: stenge (hele) b-en nedlegge virksomheten, pakke sammen / god b-, dårlig b- lønnsomt, ulønnsomt .

 

God butikk er lønnsomhet.

Derfor vil selvfølgelig butikkene prise opp varer når det er rett før jul. De vet at når noen trenger akkuratt den gaven rett før jul så vil de betale det som de må betale. Derfor er det lønssomt, det driver enkelt bare god butikk, som er lønnsom.

 

Moralsk sett synes jeg det er bak mål.

Forretnings sett er det jo veldig lurt.

 

 

GOD JUL

:D

Lenke til kommentar
Kort fortalt:

Tilbud = Vanlige priser.

Ikke tilbud = ekstra dyrt.

Du glemte en: Supertilbud (største bilde på første side) = tilbud.

 

Kjedene har faktisk noen ok lokketilbud i blandt med priser som selv ingen norske nettbutikker kan slå. Som regel er nok dette lokkevarer som går til innkjøpspris eller til og med under det. F.eks elkjøp som solgte HL2 til 299kr nå nylig. Det er under kostpris så vidt jeg har hørt. Med det er langt mellom disse supertilbudene så det lønner seg å følge med så man kan styrte til når det dukker opp et uvanlig godt tilbud.

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil, men enkelte varer på f.eks elkjøp har jeg aldri sett priset så høyt som mellom 18 og 24 desember, selv om de har mer en nok til alle.

Det er godt mulig du har rett, og butikken har priset varene sine høyere dagene rett før jul. Jeg mener dette er en uheldig forretningsstrategi, da man får et dårlig rykte i markedet.

Lenke til kommentar
HALLO! La nå butikkene prise varene hvordan de vil da! Det er frivillig om man vil kjøpe varen! Andre konkurrenter kan ha lavere priser hvis de vil for å ta kunder fra El-kjøp men er det ingen som gjør det, så må du bare betale prisen det koster eller være foruten blender... Værre er det ikke...

Jeg vil bare fram til hvor sjokkerende prisforskjellen var fra akkurat 18 desember. Jeg er klar over at slike kjeder bruker prinsippet: "Prisen bestemmes av forholdet mellom tilbud og etterspørsel," men kan ikke huske at prisforskjellen har vært så stor de siste dagene før jul kontra tidligerer eller etter jul.

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil, men enkelte varer på f.eks elkjøp har jeg aldri sett priset så høyt som mellom 18 og 24 desember, selv om de har mer en nok til alle.

Det er godt mulig du har rett, og butikken har priset varene sine høyere dagene rett før jul. Jeg mener dette er en uheldig forretningsstrategi, da man får et dårlig rykte i markedet.

Du har helt rett. Dette gidde meg dårlig inntrykk av elkjøp. Men det er jo slik alle kjedene er. Jeg har selvsagt valge mellom å handle der eller la være. Kommer sikkert til å handle like mye i framtiden. Jeg er ikke den personen som kjører fra bensinstasjon til bensinstajon og finner den med billigst bensin eller fyller på den dagen bensinen er 30 øre billigere, men kommer i framtiden til å passe på å handle på elkjøp i riktig tid da det er utrolig mye penger å spare. Jeg hadde vært 400 kr rikere nå om jeg hadde handlet de to blenderne noen dager før. Og for å ikke snakke om spillene å dvdfilmene jeg kjøpte nesten til dobbel pris. Lært noe av dette, da jeg alltid har hatt inntrykk at det faktisk ikke pleier å være noe stor forskjell om det er "supertilbud" eller ikke.

Lenke til kommentar
HALLO! La nå butikkene prise varene hvordan de vil da! Det er frivillig om man vil kjøpe varen! Andre konkurrenter kan ha lavere priser hvis de vil for å ta kunder fra El-kjøp men er det ingen som gjør det, så må du bare betale prisen det koster eller være foruten blender... Værre er det ikke...

Jeg vil bare fram til hvor sjokkerende prisforskjellen var fra akkurat 18 desember. Jeg er klar over at slike kjeder bruker prinsippet: "Prisen bestemmes av forholdet mellom tilbud og etterspørsel," men kan ikke huske at prisforskjellen har vært så stor de siste dagene før jul kontra tidligerer eller etter jul.

Kjøpte du blenderen?

Lenke til kommentar
HALLO! La nå butikkene prise varene hvordan de vil da! Det er frivillig om man vil kjøpe varen! Andre konkurrenter kan ha lavere priser hvis de vil for å ta kunder fra El-kjøp men er det ingen som gjør det, så må du bare betale prisen det koster eller være foruten blender... Værre er det ikke...

Jeg vil bare fram til hvor sjokkerende prisforskjellen var fra akkurat 18 desember. Jeg er klar over at slike kjeder bruker prinsippet: "Prisen bestemmes av forholdet mellom tilbud og etterspørsel," men kan ikke huske at prisforskjellen har vært så stor de siste dagene før jul kontra tidligerer eller etter jul.

Kjøpte du blenderen?

Kjøpte 2! Ja det var selvsagt frivilig. Jeg var som folk flest, ut i siste liten.

Lenke til kommentar
Kort fortalt:

Tilbud = Vanlige priser.

Ikke tilbud = ekstra dyrt.

Du glemte en: Supertilbud (største bilde på første side) = tilbud.

 

Kjedene har faktisk noen ok lokketilbud i blandt med priser som selv ingen norske nettbutikker kan slå. Som regel er nok dette lokkevarer som går til innkjøpspris eller til og med under det. F.eks elkjøp som solgte HL2 til 299kr nå nylig. Det er under kostpris så vidt jeg har hørt. Med det er langt mellom disse supertilbudene så det lønner seg å følge med så man kan styrte til når det dukker opp et uvanlig godt tilbud.

Det er faktisk vanligvis opptil flere varer som selges under kostpris i hver eneste kampanjeavis i det store El-kjedene, så jeg vil ikke påstå at det er "langt mellom supertilbudene".

 

Når det gjelder begrepet "tilbudsavis" så er det noe som forbrukerne selv har skapt. Blekkene som blir sendt ut er en oversikt over utvalgte varer fra hver kjede. Noen av de er rimeligere enn de pleier mens andre er nevnt fordi det er en populær vare som butikken vil gjøre forbrukerne oppmerksomme på at de fører. Ordet "tilbud" er vel som oftest ikke nevnt i disse avisene? Jeg ser selvfølgelig bort i fra salg nå i romjula og i januar, men da er det en høyere andel av varer med prisavslag i disse avisene også.

Lenke til kommentar

Det er slett ikke uvanlig at kunder kommer inn i en butikk, forventer prisen fra et gammelt tilbud på en vare, og går steik forbannet ut igjen når de ikke får varen til den gamle prisen.

 

For å avklare denne saken kan man kanskje sjekke om blenderen var på tilbud før den 18, FØR man begynner å sverte navnet til en butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...