Gå til innhold

Butikker utnytter julen!

Anbefalte innlegg

Kjøpte i år blender til dama og min bror. Har i det siste sett at den spesielle blenderen jeg skulle ha taki var annonsert til 399,- flere plasser. Dro på elkjøp den 22 desember og ble ganske så sjokkert. Blenderen hadde steget til 599,- og fant etterhvert ut at jeg ikke kunne utnytte prisgarantien. Alle butikker hadde nemelig skrudd opp prisene den 18 desember. Folk er jo så desperate alikevel i siste liten før julaften. Dette er grov utnyttelse av jula mener jeg. Var ikke bare den varen som hadde blitt oppjustert pris, men også andre populære julegaver som f.eks spill!

Endret av rottert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjonen min er hvertfall at man sparer mye på å kjøpe julegaver før 18 desember. Eller som mange sier. Man skulle ha kjøpt julegavene i januar!

Provoserer meg dette. Mange som sliter økonomisk i julen om ikke de skal sette opp prisene enda mer før jul.

Lenke til kommentar

Vintersolfesten er ikke til for gavmildhet - hvertfall ikke fra butikker som Elkjøp. Tiden vi har vært igjennom nå symboliserer profitt, materialisme og egoisme mer enn noen annen tid på året, hvertfall for de fleste av oss. De moralske vinnerne må være frivillige som steller i stand for vanskeligstilte, samt familiemødre- og fedre som ofrer seg fullstendig for unger, tanter, onkler besteforeldre osv. for å tilfredsstille stadig høyere krav til julefeiringen.

....avsporing slutt.

Populære produkter som denne blenderen sikkert er, blir nok priset fullt og helt etter hva folk er villige til å betale. Det er der i mot litt rart hvis alle justerte opp prisen 18. desember. Prissamarbeid?

Man skulle ha kjøpt julegavene i januar!

Derfor står alltid gavekort på min "ønskeliste" :)

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Vintersolfesten er ikke til for gavmildhet - hvertfall ikke fra butikker som Elkjøp. Tiden vi har vært igjennom nå symboliserer profitt, materialisme og egoisme mer enn noen annen tid på året, hvertfall for de fleste av oss. De moralske vinnerne må være frivillige som steller i stand for vanskeligstilte, samt familiemødre- og fedre som ofrer seg fullstendig for unger, tanter, onkler besteforeldre osv. for å tilfredsstille stadig høyere krav til julefeiringen.

....avsporing slutt.

Populære produkter som denne blenderen sikkert er, blir nok priset fullt og helt etter hva folk er villige til å betale. Det er der i mot litt rart hvis alle justerte opp prisen 18. desember. Prissamarbeid?

Man skulle ha kjøpt julegavene i januar!

Derfor står alltid gavekort på min "ønskeliste" :)

"Prissamarbeid" Du sa noe der. Bare flere og flere butikker får såkalt prisgaranti. Om du finner varen billigere en annen plass får du dobbelt pris tilbake osv. Dette fører jo selvsagt til at butikkene setter opp prisene samtidig.

Lenke til kommentar
huff a me dere har det ikke greit, hadde dere dreve butikk hadde dere helt sikkert gjort det samme. er bare så latterlig og høre på sry

Mest usaklige innlegget så langt. Du får deg selv til å høres ut som en bortskjemt drittunge. Må beklage om jeg går over streken nå, men sier det bare rett ut.

Endret av rottert
Lenke til kommentar

Min søster jobber på elkjøp nå i julen, der fikk de iallefall beskjed om å sette opp prisen på PS2 -MYE- nå før jul, dette både grunnet høy etterspørsel/lav tilgang og selvsagt pga julen. Men det er jo kort og greit sånn det er.. Prisen vil eventuelt gå opp om "alle" vil ha en sak og det er få igjen, det er et bærende prinsipp i markedet.

Lenke til kommentar

Det å kjøpe julegaver til hverandre er egentlig helt meningsløst (med mindre noen ikke har råd til å kjøpe ting selv da). En blir ikke noe mer lykkelige av å sitte å pakke opp et lass med pakker. En blir ihvertfall ikke noe lykkelig av å stresse rundt å forsøke å kjøpe noe fornuftig til noen som "har alt". At butikkene utnytter dette kjøpepresset er jo ikke annet enn å forvente. Nei, kjøp heller noen gaver til deg selv på salg i januar og så kan en heller bruke tiden i jula på å kose seg med hverandre istedenfor å stresse med pakker.

Lenke til kommentar

Jobber selv i butikk og da vi fikk inn en pall med PS2 på onsdag var det jo naturlig å prise denne høyere enn tidligere, kundene spør jo ikke hva ting koster en gang. Man driver jo butikk for å tjene penger, og ved juletider er folk mindre kritiske til hva ting koster og etterspørselen er høyere så da kan prisene heves. Det er frivillig å handle elektronikk, så jeg ser ikke problemet her. Det er vel ikke et pris-samarbeid. Poenget med den blenderen og en rekke andre varer er at på julekampanjene så har butikkene presset hverandre ned i pris og når noen setter prisen opp til normalt igjen så følger alle de andre etter.

Butikker drives av mennesker som naturlig nok er ute etter profitt, og i jula er det store muligheter for profitt fordi kredittkortet sitter langt løsere enn vanlig. Jeg personlig har ingen betenkeligheter med dette. Man tilbyr folk en vare for en pris så kan de frivillig bestemme om de vil kjøpe eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...