neb Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 hei.. Fikk tilbud om å selge kabinettet mitt, men får ikke kjøpt nytt før 3. juledag.. vil det gå fint å la komponenten kjøre mens de f.eks. ligger på et bord? mvh bigben Lenke til kommentar
E.T Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Skal gå greit, men du må være veldig forsiktig med hva du legger det på, du bør dessuten ikke komme borti det, uansett om det er strøm i eller ikke. Det går ann, men jeg vil sterkt fraråde det da kjangsen er stor for at det går noe galt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Det går fint ja. Selvfølgelig litt upraktisk da, men så lenge det er snakk om dager så tåler du nok det. Edit: Det er lurt å ta forhåndsregler ja, men så lenge man følger forhåndsreglene så er det ingen fare for noe. Forholdsregel nr en et å holde borte små unger og andre som har lite peiling og kan komme til å slenge en genser eller noe over. Elektrisk sett er det ingen fare for helse da det kun er snakk om helt ufarlige 12V. Hold bare borte skrujern, skruer osv. fra skrivebordet som hovedkortet ligger på så slipper du ubehagelige overraskelser. Harddisken bør ligge stabilt i horisontal stilling uten fare for å bli sparket i. Med andre ord så er det rimelig enkle forholdsregler. Jeg har testet og brukt en rekke PC'er på denne måten og det har aldri vær problemer. Endret 25. desember 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
neb Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) det er bra! er bare snakk om 2 dager.. edit @ simen1: har kåken for meg selv, så det blir nok ikke no annen pirking på komponentene enn min egen bør jeg ha antistatiske poser under? vil det minke risken for ødelagte komponenter? edit 2: faen. merka akkurat hvor avhenging jeg er av PCen min Endret 25. desember 2004 av bigben247 Lenke til kommentar
E.T Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Har faktisk forstått det sånn at antisattiske poser leder "strømmen" til utsiden på posen, derfor skal det vist ikke være til spesiel hjelp å la det ligge oppå posen. Trepult skal funke fint Lenke til kommentar
neb Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 ok.. takker.. da dropper jeg det.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Har faktisk forstått det sånn at antisattiske poser leder "strømmen" til utsiden på posen, derfor skal det vist ikke være til spesiel hjelp å la det ligge oppå posen. Trepult skal funke fint antistatiske poser leder strøm men ikke "til utsiden av posen". Posene leder strømmen dårlig så de ikke "kortslutter" noe som har batterier eller strøm på, men likevel godt nok til at de utligner spenningsforskjeller som oppstår på grunn av statisk elektrisistet. Jeg ville ikke lagt hovedkortet oppå en slik pose i frykt for at den lille strømmen som går gjennom posen skulle forstyrre signaler og dermed gjøre ting ustabilt. Trebord, laminat, papir,lakkerte eller malte flater er å foretrekke. Jeg bruker som regel kjøkkenbenken, skrivebordet eller stuebordet avhengig av hvor det er plass. Evt. hvis jeg ikke gidder å rydde så legger jeg bare en avis oppå rotet (tar ut stiftene) og kjører hovedkortet derfra. Tekstiler er ikke så bra underlag. Lenke til kommentar
neb Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 men bør jeg la skruene - som man fester hk til kabinettet med - stå i, slik at det blir litt luft under hovedkortet? Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Mn gamle pc lå på en stol uten noe kabbinett i noen måneder, uten å ta noe skade av det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Nei, skruene kan dette løs og kortslutte noe. Det er heller ikke behov for luft under hovedkortet siden det ikke skjer noe merkbar avkjøling der uansett. Hvis du har veldig lyst så kan du sikkert legge noe isolerende under der. F.eks en plast-penn eller fire. Eller noen CD-cover. Lenke til kommentar
neb Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 ok simen1, så alt som ikke leder strøm er greit altså.. takker alle sammen.. da regner jeg med at det går greit.. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Kunne det ikke være en ide å feste spacerne man vanligvis bruker i kabbis med skruer gjennom hullene der man uhm fester skruene ? Så står hovedkortet på underlaget kun med de festene som vanligvis er festet i platen i kabbiset. Dog er jo forbeholdet om man har ekstra skruer og spacere utover det som fulgte med kabbiset man selger og gjrene hiver sånt med Dette ble sykt rotete men etter en skikkelig juleheisafeiring så var dette alt hodet mitt klarte å få ut... bare å beklage, men håper du forstår poenget mitt Endret 25. desember 2004 av Sozinho Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Kunne det ikke være en ide å feste spacerne man vanligvis bruker i kabbis med skruer gjennom hullene Umm. Jo det går også an. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Tankegangen min var at hovedkortet da slipper å ligge med alle loddepunktene rett mot ett underlag. Uansett, lykke til og gratulerer med nytt kabinett når dette ankommer. Nå skal julen feires videre Lenke til kommentar
neb Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 takk takk @ Sozinho.. det høres ut som en god ide.. Et lett kabinett skal bli godt.. noen som vet om et alternativ til Antec Super lan boy (4 kg)? God jul! mvh bigben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå