Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan hinte til en god teknikk i benkpress?

tja.. nå er ikke jeg ekspert men. Det dummeste du kan gjøre er å "slippe" stanga ned på brystet ditt for så å prøve å få litt "sprett" på brystkassa di når den skal opp igjen. Dette bygger ikke musklene dine, det gjør faktisk det motsatte i lengden. Og du får også lett treningskader ved å slippe vekta raskt tilbake/ned.. Dette gjelder alle øvelser egentlig, ved tyngre løft. Derfor, holdt et godt rett grep, senk stanga rolig ned mot brystet, la den treffe høyeste punkt på brystet. Husk å blås inn på vei ned og blås ut på vei opp. Bena burde også være plantet godt i bakken på hver sin side av benken.

Hmm, kommer ikke på noe mer akkurat nu..

Lenke til kommentar

Definisjon på hva som er bra/dårlig av max løft i benkpress :

25 - 40 % av egen kroppsvekt : Meget dårlig

40 - 60 % av egen kroppsvekt : Dårlig

60 - 80 % av egen kroppsvekt : Greit

80 - 100 % av egen kroppsvekt : Brukbart

100 - 120 % av egen kroppsvekt : Bra

120 - 150 % av egen kroppsvekt : Temmelig bra

150 - 200 % av egen kroppsvekt : Meget bra

200+ % av egen kroppsvekt : Utrolig bra

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar
15 år, 1.71, veier ca 58 kg, og tar 40 kg i benkpress pluss 5 kilo stang, men tviler på at jeg klarer mer.

Med mindre mamma sikrer :love:

da har du en liten stang?

min stang veier 20kg , olympiastang da.

Den man bruker til knebøy

da er det iallefall plass til 15 skiver på hver side om man får bruk for det noen gang. + at stanga ikke bøyer seg når man løfter som den gjør til vanlig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
En kamerat har en stang på 8 kilo. Fullblods benkestang det. Jeg trener med frivekter også.

Alle treningsstudioene jeg har vært på har 20 kg benkpress stenger ihvertfall.. :roll:

Ja, det er heilt greit det. Kameraten min driver ikke treningsstudio heller.

Lenke til kommentar
ja, det jeg mente .

Si fra om noen her prøver frivekter på benkpress ,

og post kg.

bedre strekk i muskelaturen=berde og mer bygging.

går ut ifra at med frivekter mener du hantler, selv om benk med stang også er frivekter.

største jeg har brukt er 40kg+pinnen på 2-2,5kg ell noe sånt per arm, største på gymmet veier vel 45kg pluss pinnen.

strekken man får ved å bruke hantler er god, men jeg kjører det kun hvis det er mye kø på benken. bruker såpass mye krefter på å få hantlene til og fra løfteposisjon, er og vanskelig å kjøre alene, større sjangse for å miste kontrollen på ene armen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...