Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*?*

Nei jeg så ikke humoren, å jeg vil gjerne høre om noen andre faktisk så det. Å det var du som var "ukoslig" med å fleipe som du så fint kaller det, om våre påståtte løft.

Stakkar. Og så går vi videre og holder oss til det vi skal holde oss til her. :) Les forøvrig PM'en så tar vi saken der.

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Må si at det er skremmende å se iblant hva enkelte andre tar i både maksvekt og i vanlig treningsvekt i blant i fribenk.

 

Korte små stubber, men temmelig svære. Når man løfter så mye at stangen nesten bøyer seg. Og attpåtil tar 10 reps eller noe liknende så er det ganske imponerende.

 

Tro hvor mange kilo de startet på i den spede begynnelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

:yes:  teknikk har UTROLIG mye og si!

 

men trening også  ;)

Teknikk har ikke "UTROLIG" mye å si. Hvis jeg løfter uten "teknikk" mister jeg kanskje 10% av maxløftet mitt... Og jeg har god teknikk i benken.

Hvordan løfter du uten teknikk egentlig?

Lenke til kommentar

Er 22år, ca 1.77 nå tar jeg vel ca 70max tenker jeg, har ikke trent på 3-4 år.

 

Max jeg har tatt, tror jeg var 18/19 år, kroppsvekt ca 70kg (samme høyde ;) ) max benk: 100kg =)

 

Vanlig trening, Oppvarming med 20kg stang, 1x50 kg, 1x60, 1x70, 1x80, så jobba jeg meg oppover mot 90 kg, frem til 90 kg, tok jeg 8 reps. Over 90 kg, 5-3 reps, avhengig av kraft jeg hadde igjen.

Husker jeg tok 95 kg i 5 reps =), overraskende at jeg aldri klarte mer en 100 kg. Maks kroppsvekt lå på 70/72 kg. Syns det var ganske bra

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
Patience : jeg skjønner akkurat hva du mener, men jeg er ikke enig med deg fordi mine erfaringer tilsvarer det motsatte av det du mener. Jeg og mine kamerater tar mindre i isolert benkpress( i smith) enn i fristang..

He he, det kan jeg altså virkelig ikke fatte og begripe. Og ei heller er det ikke det jeg har opplevd. Kan du i det hele tatt forklare hvorfor?? Hvorfor er smith tyngre enn vanlig benk?

 

Dette er en smith-benk:

http://www.bodybuilding.com/fun/2002/smithbench1.jpg

 

De skinnene gjør at alt du trenger å tenke på er opp-ned. Opp-ned. Du trenger ikke å røre en eneste muskel for å hindre at stanga knuser panna di. Her kan du slenge på alt du bare tør.

 

Dette er en vanlig benk:

http://www.tommyalbelin.com/images/benchpress.jpg

 

Her må du sørge for å holde stanga stabilt i alle retninger så du ikke skal få den i fanget, eller at loddene skal falle av. Derfor er det vanskeligere å løfte tunge vekter.

 

Er du svært vant med vanlig benkpress - vil du kunne klare det samme som i smith. I hvertfall nærmest det samme. Men da har du også finslipt teknikken din godt.

 

Lurer egentlig litt på om du i det hele tatt har prøvd å sammenlikne disse eller om du bare fabrikkerer "bevisene"?

 

Jeg har trent lenge i begge. Spesielt er smith'en fin til å ta skrå benkpress. Men jeg tror ikke du vet hva du snakker om når du mener du kan løfte tyngre på fristang enn i smith.

 

Selvsagt kan det være at vi er forskjellige sånn sett. Men ærlig talt. Det er jo bare ren fysikk.

Hei sann, bare for å legge igjen noen erfaringer selv, har ikke trent på noen år nå, men trente nok sammenhengende i ca 8år, er 22 år btw.

 

Smith benk hadde vi ikke på treninga der jeg trente men vi hadde benk i apparat, der vektene lå i bånn og du justerte belastningen med en sånn liten pinne :thumbup: Mulig den er litt seigere enn smith?? :dontgetit:

 

Men jeg tok mye mer i fribenk enn i apparat, nå trente ikke jeg lenge med apparat før jeg gikk over til fri benk, og trente mest fribenk, så det kan nok tenkes at jeg fikk for lite isolert trening, for brystmusklene. Trente jo også skråbenk frivekt, benk med manualer, skrå med manualer, Pec Dec. Samt smal grep benk, bredt grep, og varierte det med skrå benk også selvsagt.

 

Jeg ville tro at de fleste ville klare å presse seg til å ta mer i fribenk enn i smith...

 

Ps! Det er vel en grunn til at man bruker fribenk i konkurranser og ikke smith?

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...