Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smith -> Støttende muskler =0 + Isolert muskel =1 ... Totalt arbeid =1 -> Du klarer flere kilo (flest antall vekter på stangen)

Fripress -> Støttende muskler =1 + Isolert muskel =1... Totalt arbeid =2 -> Du klarer mindre kilo (færre vekter på stangen)

Har du prøvd selv? Jeg kan gå med på at knebøy i smith er enklere enn med frivekt, men benkpress? No fucking way.

Knebøy i smith er også tyngre..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Smith -> Støttende muskler =0 + Isolert muskel =1 ... Totalt arbeid =1 -> Du klarer flere kilo (flest antall vekter på stangen)

Fripress -> Støttende muskler =1 + Isolert muskel =1... Totalt arbeid =2 -> Du klarer mindre kilo (færre vekter på stangen)

Har du prøvd selv? Jeg kan gå med på at knebøy i smith er enklere enn med frivekt, men benkpress? No fucking way.

Knebøy i smith er også tyngre..

Slettes ikke.

Lenke til kommentar
Patience : jeg skjønner akkurat hva du mener, men jeg er ikke enig med deg fordi mine erfaringer tilsvarer det motsatte av det du mener. Jeg og mine kamerater tar mindre i isolert benkpress( i smith) enn i fristang..

He he, det kan jeg altså virkelig ikke fatte og begripe. Og ei heller er det ikke det jeg har opplevd. Kan du i det hele tatt forklare hvorfor?? Hvorfor er smith tyngre enn vanlig benk?

 

Dette er en smith-benk:

http://www.bodybuilding.com/fun/2002/smithbench1.jpg

 

De skinnene gjør at alt du trenger å tenke på er opp-ned. Opp-ned. Du trenger ikke å røre en eneste muskel for å hindre at stanga knuser panna di. Her kan du slenge på alt du bare tør.

 

Dette er en vanlig benk:

http://www.tommyalbelin.com/images/benchpress.jpg

 

Her må du sørge for å holde stanga stabilt i alle retninger så du ikke skal få den i fanget, eller at loddene skal falle av. Derfor er det vanskeligere å løfte tunge vekter.

 

Er du svært vant med vanlig benkpress - vil du kunne klare det samme som i smith. I hvertfall nærmest det samme. Men da har du også finslipt teknikken din godt.

 

Lurer egentlig litt på om du i det hele tatt har prøvd å sammenlikne disse eller om du bare fabrikkerer "bevisene"?

 

Jeg har trent lenge i begge. Spesielt er smith'en fin til å ta skrå benkpress. Men jeg tror ikke du vet hva du snakker om når du mener du kan løfte tyngre på fristang enn i smith.

 

Selvsagt kan det være at vi er forskjellige sånn sett. Men ærlig talt. Det er jo bare ren fysikk.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Det er no ihvertfall slik der jeg trener.. Og du ser jo at jeg er ikke den eneste som har den erfaringen her.. Jeg skjønner hva du mener og hvorfor du mener det, men jeg mener noe annet.. Samma faen..

Kan det kanskje være at stangen på smith-maskinen er tynnere enn på den vanlige benkpressen kanskje? At den er vondere å løfte i? Derfor klarer du eller de ikke like mange kilo der? Vår smithmaskin har en tynnere stang. Og er litt vondere å bruke.

 

Det kan forresten tenkes at den smithmaskinen dere bruker er noe slitt i glideforingene. Da kan jeg forstå hva du mener.

 

Men om det er en godt smithmaskin i god stand - no way!

 

:)

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Alle jeg kjenne synes det er lettere å løfte fritt enn i smith-maskin når det gjelder benk. Jeg driter i om det strider i mot fysikkens lover, men sånn er det iallfall her i byen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...