Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Tar 56kg, er 16.... Ikke mye, men helt ok hvis man aldri har trent og bare er 167 cm.

Det er en fordel å være lav når man skal benkpresse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tar 56kg, er 16.... Ikke mye, men helt ok hvis man aldri har trent og bare er 167 cm.

Det er en fordel å være lav når man skal benkpresse.

Hvorfor er det en fordel?

Kortere distanse å løfte stangen?

Lenke til kommentar
Musklane er igjen mindre, så eg vil tru at det ikkje har noke særleg å sei om ein er lav.

De trenger ikke være mindre bare fordi man er lavere.

Det som spiller inn på et benkpress er nok muskelfester, ikke høyden. Å være lav og tynn er ikke noe fordel kontra høy og tynn...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par stykker som tok over 100 i benk da de gikk i åttende klasse. Det syns jeg var litt sykt. Tok bare 30 selv på den tiden.

Hvordan trener man opp utholdenhet i musklene?

I det siste har jeg begynt å trene sånn at jeg begynner å løfte 50 så mange ganger jeg orker. Så har jeg pause på et par minutter så tar øker jeg med 10 og tar så mange jeg klarer og øker med 10 og tar så mange jeg klarer. Er det noe effektivt å trene på den måten? Har som mål å bli sterkere og mer utholdende.

Lenke til kommentar

Forklar det der litt bedre.. Øker 10kilo eller reps. Fra dag til dag eller sett til sett?

Er det snakk om 50 reps, må jeg si at det er det mest idiotiske jeg har vært borti for vekttrening. 50 reppere gir deg ingenting. Du blir kun god til å gjøre nettop det, 50 repetisjoner.

Lenke til kommentar
Han mener nok:

50kg x max antall reps

50kg + 10kg = 60kg x max antall reps

60kg + 10kg = 70kg x max antall reps

Eller hva?

Jepp, det stemmer. Sist tok jeg.

23x50kg

13x60kg

4x70kg

Lurer bare på om dette er en effektiv måte eller om jeg bare burde ta å trene med 60 og heller ta 4-5 sett med 8 reps. Meste jeg har tatt er 75kg. Men likevel klarer jeg 70 flere ganger, syns det er litt merkelig, men sånn er det nå :!:

Lenke til kommentar

Sånn i begynnelsen vil jeg anbefale å sette et fast mål med hvor mange repetisjoner du skal ta. Det vanligste er som regel 8-12 repetisjoner, så hvorfor ikke si 10 i ditt tilfelle?

Poenget er at du skal ta 10 repetisjoner ved hvert sett. Ikke 12, ikke 10. Tar du mer enn 10 så legg på mer vekt, tar du færre så tar du av vekt.

Etterhvert så kan du gå over til andre metoder som øking av vekt, maksløfting og lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sånn i begynnelsen vil jeg anbefale å sette et fast mål med hvor mange repetisjoner du skal ta. Det vanligste er som regel 8-12 repetisjoner, så hvorfor ikke si 10 i ditt tilfelle?

Ville heller funnet en vekt som du klarte 15 reps med og så løfter du til failure i de neste (4?) settene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...