Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benkpress på apperat som gjør at du bare trener de nødvendige musklene som benkpress er ment til å trene hvis jeg ikke tar heelt feil..

D.v.s bare brytsmuskler, uten å trene Triceps, skuldre osv?

Jeg vil annta at man bruker de samme musklene bortsettifra at det er en låst bevegelsesbane.

Lenke til kommentar
Jeg tror mange av dere snakker om forskjellig benkpress.

I benkpress med vekter tar jeg maksløft 80 kg.

I isolert benkpress tar jeg 170 kg.

Disse to er enormt forskjellige. En 16 åring som tar 120 kilo er ikke umulig hvis han er kratig. Men da snakker vi om isolert benkpress.

Jeg trener 1/2-1 time hver eneste dag. Sykt deilig. Liker løse vekter fremfor apparater (isolerte). Men av og til -må- man i et apparat for å få den beste effekten..

jeg går ut ifra at isolert benkpress som du kaller det ett og slett er benkpress i maskin.

og ja, mange 16 åringer kan ta 120kg i FRIbenk, vettafaen i vanlig benk. litt surt med 16 åringer er sterkere enn man selv, er det ikke.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer det. Isolert = benk hvor bare den tiltenkte muskelgruppen trenes.

I en vanlig benk må musklene også jobbe for å stabilisere selv. Mye av kreftene går bort til dette. Men dette er også den mest praktiske øvelsen da musklene lærer seg å jobbe i par og stabilisere hverandre.

Maks benkpress er vel slik jeg ser det den maksvekten du klarer med 5-8 reps.

Om du tar med bare ett eneste løft er jeg kanskje oppe i 180-190. Tidligere var det i allefall 180.

Da er det ca 40 kilo igjen på apparatet. Men det er ikke noen tung last egentlig. Tallene høres store ut. Men det er ikke det egentlig. Hadde det vært i fri benk - ville det vært noe totalt annet..

Lenke til kommentar

slik folk flest ser det er vel maksløft snakk om et løft, ellers bør man si ifra og ikke håpe folk gjetter seg til det.

og løft i maskiner kan ikke sammenlignes da maskiner er noe piss, og det er også stor forskjell på maskinene.

har man god teknikk i benk trenger man uansett ikke bruke mye stabiliseringsmuskler. man får også en friere løftebane som jeg mener er bedre for kroppen enn fat løftebane.

Lenke til kommentar
slik folk flest ser det er vel maksløft snakk om et løft, ellers bør man si ifra og ikke håpe folk gjetter seg til det.

og løft i maskiner kan ikke sammenlignes da maskiner er noe piss, og det er også stor forskjell på maskinene.

har man god teknikk i benk trenger man uansett ikke bruke mye stabiliseringsmuskler. man får også en friere løftebane som jeg mener er bedre for kroppen enn fat løftebane.

+ Å ikke trene stabiliserings muskulatur er relavitvt dumt hvis man har tenkt å bruke musklene til noe fornuftig. (som f.eks makse i benkpress)

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar

Isolert benkpress er det samme som benkpress i smithmaskin. Og benkpress i smith er tyngre enn i fristang fordi fristang aktiverer flere muskelgrupper. Så for å være helt ærlig, skjønner jeg ikke hva patience snakker om. Det er jo stikk motsatt som er vanlig.

Lenke til kommentar
Isolert benkpress er det samme som benkpress i smithmaskin. Og benkpress i smith er tyngre enn i fristang fordi fristang aktiverer flere muskelgrupper. Så for å være helt ærlig, skjønner jeg ikke hva patience snakker om. Det er jo stikk motsatt som er vanlig.

Men herreminji da - det jeg sier er jo akkurat det samme mann.. Les en gang til - eller ti.. I en vanlig benkpress med vektstang bruker du flere muskler for å stabilisere. Derfor klarer du ikke å løfte like mye som du gjør når du isolerer. Hvor er det vi sier noe forskjellig??????

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Isolert benkpress kan vel også bety sittende benkpress? Det er vesentlig lettere enn benkpress med fri stang og benkpress med Smith-maskin.

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt nærmere på det jeg skriver så så sier jeg at man løfter mindre i isolert benkpress enn i fristang pågrunn av at i fristang kan vi bruke fler muskler til å løfte med. Du sier det motsatte, at i isolert benkpress løfter man mer.

Lenke til kommentar
Isolert benkpress kan vel også bety sittende benkpress? Det er vesentlig lettere enn benkpress med fri stang og benkpress med Smith-maskin.

Hvis du tenker på frontpress? (sittende militærpress) Så håper jeg inderlig ikke at du tar mer der enn i benkpress. Du sitter og senker stanga ned til brystet og presser rett opp igjen til armene er strake. Denne øvelsen er da langt tyngre enn benkpress.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på frontpress? (sittende militærpress) Så håper jeg inderlig ikke at du tar mer der enn i benkpress. Du sitter og senker stanga ned til brystet og presser rett opp igjen til armene er strake. Denne øvelsen er da langt tyngre enn benkpress.

Jeg snakker om sittende benkpress, ikke frontpress. I sittende benkpress er det snakk om 10-20 kg i forskjell når det gjelder en god maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...